Economia

Sabates amb tarannà ambientalista

Les sabates de fibra de plàtan biodegradable es fan un lloc al mercat

En temps en què prolifera el tipus de consumidor exigent, alhora que curiós, una empresa sabatera ha de llançar al marcat un producte de disseny seductor, però que no sigui una simple façana, cal que al darrere hi hagi valors perquè qui es calci aquella sabata ho faci amb un sentit social. Aquest seria el cas d’Indianes, una empresa fundada per Iván Rojas i Diana Feliu, que lliuren al mercat unes sabates amb una elegància particular, fabricades amb fibra de plàtan biodegradable, a la manera de les comunitats rurals de Colòmbia, i que professen la fe en la sostenibilitat reutilitzant les soles de calçat usat per a les noves sabates.

El projecte Indianes neix de la coincidència d’interessos d’Iván Rojas i Diana Feliu, companys de curs al màster de disseny i desenvolupament de l’escola Elisava. Com recorda Rojas: “Tots dos crèiem que calia cercar vies més ecològiques de fabricar sabates.” La primera col·lecció presentada al públic es va llançar el desembre del 2017. L’any següent, Indianes va presentar “una col·lecció més elaborada i més industrialitzada”. Produir industrialment no va ser senzill, i no es va aconseguir fins que Indianes va contactar amb empreses d’Elx que podien fer adequadament el tall i la confecció, és a dir, muntar la sabata i posar la sola. També han comptat amb la inestimable col·laboració de la japonesa Shimaseiki, dedicada a la confecció de roba d’alt nivell tecnològic, que permet treure la sabata evitant passes en la confecció.Així mateix, també porta el seu temps concertar un vincle amb proveïdors que puguin presentar la certificació de producte ecològic –com els productors que els envien la fibra de plàtan des de Colòmbia, el cànem des de França i la pell vegetal des de Portugal– i fer partícip el mateix comprador de l’acció de sostenibilitat: qui compra per internet les sabates d’Indianes, en rebre el parell de sabates noves dona a canvi de 10 euros unes de velles que esdevindran matèria primera per al procés de producció del nou calçat: la sola es triturarà per fer noves soles, i la coberta es convertirà en bosses. Indianes, que ara sosté el negoci amb unes vendes anuals que arriben als 80.000 euros, si bé d’inici era una empresa clarament orientada al comerç electrònic, comença a entrellucar les oportunitats que poden aparèixer a les sabateries físiques. “Vam començar pensant fonamentalment en el comerç electrònic, però anar a fires ens ha obert la perspectiva de les botigues físiques, segment que també ens agrada, tot i que proporciona menys marge.” En compensació, el B2B permet a l’empresa créixer, ja que: “El client ens finança.” Indianes ha trobat receptivitat en sabateries d’arreu, a Itàlia, Alemanya, Rússia i el Canadà, i espera tenir aviat més entrada a les botigues locals.

Un fruit del Viver Elisava Alumni

Indianes forma part del Viver Elisava Alumni, que té com a meta incubar iniciatives empresarials d’ex alumnes i fomentar l’ecosistema emprenedor d’aquesta escola de disseny. D’altra banda, la cinquena col·lecció de la marca, a vendre a l’hivern del 2020, és previst que ja tingui una important presència a la botiga física. La sèrie d’aquesta col·lecció seria la més llarga que ha fet la marca fins ara, de 1.200 parells.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.