Economia

Ryanair no va acreditar les causes de l’ERO

Inspecció de Treball determina que l’actuació amb els empleats de Girona podria ser contrària a la legislació

Un informe d’Inspecció de Treball en relació amb les negociacions de l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) a Ryanair determina que la companyia aèria irlandesa no va acreditar les causes per iniciar aquest procés, que ha provocat el tancament de les bases de Canàries i la reconversió de la situació laboral dels empleats de Girona. Sobre aquesta darrera qüestió es destaca que es podria contravenir la llei.

Segons el sindicat de pilots Sepla, l’informe és clar en les seves conclusions i afirma que Ryanair va aportar un informe tècnic i una memòria explicativa esbiaixats i amb una informació vaga sobre les causes productives. Així mateix, els retards en l’arribada d’avions 737 MAX, que segons Ryanair era un altre dels motius principals per adoptar aquestes mesures, no es poden considerar causa organitzativa perquè en cap cas la documentació aportada no permet determinar que aquests avions de Boeing anessin a operar a les bases de Girona o Canàries.

Ocultar informació

En el cas concret de Girona, el mateix informe conclou que l’empresa podria “haver-se reservat informació relativa a les negociacions que deia que estava duent a terme”, que hauria provocat una pèrdua de la capacitat negociadora de la plantilla. I incideix en la qüestió de la reconversió dels contractes dels treballadors gironins –que han passat de fixos a discontinus–, una decisió que, segons la Inspecció de Treball, no es va adoptar de manera clara i que hauria condicionat la proposta de possibles negociacions amb altres autoritats. Treball continua afirmant que aquesta conversió dels contractes s’hauria d’haver plantejat de manera seriosa “i no com una mera hipòtesi” durant el període de consultes. I conclou que la manera com Ryanair va actuar amb els treballadors de la base gironina podria resultar contrària a la legislació vigent i s’adverteix la companyia irlandesa de les vulneracions en el procediment de canvi de contractes.

El sindicat Sepla sosté que utilitzarà aquest informe de la Inspecció de Treball a l’hora d’acudir als tribunals per impugnar l’acomiadament col·lectiu, que ja es va començar a aplicar ahir mateix amb el tancament de les tres bases a les Illes Canàries i l’acomiadament de 220 treballadors.

L’empresa sempre ha negat cap coacció

La companyia irlandesa sempre ha defensat la legalitat dels canvis de contracte dels treballadors de Girona i afirma, a més, que aquests han tingut l’opció d’acceptar-los o no. En concret, el que ha fet Ryanair ha estat reduir el contracte laboral de 12 a 9 mesos, ha eliminat l’antiguitat i ha realitzat un canvi de categoria laboral: ara els empleats són agents de servei d’atenció al client en comptes de tripulants de cabina. Aquestes mesures van provocar un munt de crítiques, tant de sindicats com d’institucions, i també s’han presentat denúncies a Treball i a l’Audiencia Nacional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia