Economia

Aprenent a cultivar peixos

Més d'una cinquantena d'alumnes es formen a l'Escola d'Aqüicultura de la Ràpita, l'única dels Països Catalans

La demanda d'alumnes als cicles formatius, de grau mitjà (operacions de cultiu aqüícola) i superior (producció aqüícola) de l'Escola d'Aqüicultura de la Ràpita s'incrementa cada curs. «És el cinquè curs que oferim en unes instal·lacions en condicions i la demanda d'alumnes és important», ha explicat el cap de departament de l'escola, Jordi Quintano. Uns alumnes que tenen una procedència geogràfica molt variada, ja que aquesta és l'única escola que ofereix formació en el camp d'aqüicultura al país. El centre és a prop de les instal·lacions de l'IRTA i disposa d'un laboratori de 120 metres quadrats, una nau de 350 metres quadrats per realitzar la reproducció, la cria larvària i l'engreix de les diferents espècies aqüícoles, així com una cambra isotèrmica per cultius auxiliars i una zona exterior de 200 metres quadrats destinada al manteniment de reproductors, experiències d'engreix i cultiu de fitoplàncton. Un espai on els alumnes cultiven dorades, corbins, pop, cabra de mar, esturió i cloïssa, entre altres. També disposen d'un viver a la badia dels Alfacs dedicat a la producció de mol·luscos bivalves i han comprovat que la cloïssa es pot cultivar en suspensió (penjada en cordes com els musclos).

Cloïssa en suspensió

Els alumnes de l'Escola d'Aqüicultura de la Ràpita han comprovat que la cloïssa pot produir-se en suspensió, és a dir, penjada en cordes a les muscleres de la mateixa manera que fan els aqüicultors amb els musclos i les ostres. «Per primera vegada hem fet cloïssa penjada en cordes en lloc de fer-la en parcs enterrats a la sorra», ha dit el cap de departament de l'escola. La cloïssa és un dels cultius que la Federació de Productors de Mol·luscos del Delta de l'Ebre vol implantar a les badies del Delta, ja que actualment se'n fa molt poca. De fet, l'Escola d'Aqüicultura participa en una experiència pilot amb la Confraria de Pescadors de la Ràpita i la direcció general de Pesca per determinar la viabilitat del cultiu de cloïssa als Alfacs.

Elevada inserció laboral

La inserció laboral dels alumnes de l'Escola d'Aqüicultura és elevada, a l'entorn d'un 80%, segons ha explicat el cap de departament del centre. «Enguany potser no serà tan elevada», ha dit Quintano, en relació amb la situació de crisi econòmica. Quan acaben els estudis, els estudiants d'aqüicultura tenen tres sortides: treballar en una empresa d'engreix de peixos o mol·luscos, en un aquàrium o bé en un centre de recerca. «Hi ha molts exalumnes de l'escola que treballen a l'Aquàrium de Barcelona i a l'Oceanogràfic de València», ha assenyalat Quintano. També n'hi ha que s'incorporen al centre de l'IRTA de la Ràpita o del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). «Hi ha alumnes als quals hem de fer un examen extraordinari abans d'acabar el curs perquè ja tenen una oferta laboral», ha manifestat el cap de departament de l'escola. De fet, des del centre es fa un seguiment de les pràctiques que realitzen els alumnes a les empreses, i alguns aconsegueixen quedar-se treballant al mateix lloc on han fet les pràctiques. «La sortida laboral és limitada, però som l'única escola del país», ha conclòs Quintano.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.