Les grans cadenes aposten pels proveïdors d’origen català per guanyar en frescor i qualitat dels aliments
Creix l’oferta de proximitat a les lleixes dels supermercats
Destaquen els productes frescos, sobretot les tones de fruita que arriben des del camp de Lleida i Girona
Amb la crisi de la Covid-19, s’ha donat sortida a les collites de cooperatives i petits productors que tenien els mercats tancats
El compromís dels supermercats amb els aliments de proximitat no és nou. Les grans cadenes de distribució d’aliments els darrers anys han anat donant entrada a productors locals i cooperatives del territori a les seves botigues. Coincideixen que aquesta oferta més propera és la millor garantia de proveir-se de productes frescos i de qualitat, sobretot pel que fa a la fruita i la verdura, que permet donar sortida al producte de temporada.
Amb la crisi de la Covid-19, n’hi ha que han aprofitat per ampliar la línia de productes locals i donar així sortida a cooperatives i petits productors que s’han trobat altres canals de distribució tancats, com ara els mercats setmanals. A Caprabo, amb una iniciativa conjunta amb la Generalitat i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, s’ha ampliat en un centenar el nombre de proveïdors catalans que participen des del 2014 en el seu programa de proximitat de comarques, que inclou més de 300 petits productors i cooperatives agràries, amb més de 2.600 productes, representatius de 28 comarques a les seves botigues. “Amb aquesta nova línia de treball que hem obert pensem que s’ajudarà l’economia en molts aspectes i es millorarà l’oferta”, explica Fernando Tercero, responsable del programa. El 2019, les vendes de productes de proximitat van créixer un 6,5% i van superar els 31 milions d’euros.
Bon Preu és un dels supermercats que més s’han situat en aquesta aposta comercial de país, i als seus establiments, Bon Preu i Esclat, hi ha un assortiment de més del 76% de referències de proximitat a les seccions de frescos. La verdura prové del Tarragonès, el Baix Llobregat i el Maresme i tot l’any es pot trobar a la secció de fruita la poma de Girona. A la secció de xarcuteria s’ofereixen productes per comarques i més d’un centenar de formatges de quilòmetre zero. A les botigues, s’hi poden trobar productes locals de la zona que no es troben a altres botigues. Per donar sortida a tota la llet de cabra arran de l’impacte de la Covid-19, s’han sumat a la iniciativa de Llet de Cabres Catalanes per vendre el formatge solidari amb suport a les quatre ramaderies amb segell que l’elaboren.
Condis es proveeix en un 70% de la fruita i verdura local amb campanyes especials per als productes de temporada com són les maduixes del Maresme. Les verdures són del Baix Llobregat i quan és possible compren la mongeta bobi al camp de Tarragona. Pel que fa al peix, hi arriben en un 80% les captures de les principals llotges catalanes, des del peix blau de Vilanova fins a les gambes d’Arenys i Palamós i els musclos del delta de l’Ebre. Dels proveïdors de carn, més del 65% són locals, i ofereixen races autòctones com ara el porc ral d’Avinyó al Bages i els pollastres i ànecs del delta de l’Ebre, criats entre arrossars. Tot el pollastre que es posa a la venda a les botigues prové de granges locals.
Grans cadenes d’alimentació com ara Mercadona, amb 1.600 botigues repartides al territori espanyol i Portugal, tenen molts dels seus proveïdors a Catalunya. L’any passat les compres a aquests productors catalans van suposar un volum de prop de 4.000 milions d’euros. Això representa milions de quilos de fruita de diverses empreses lleidatanes i gironines com ara Catafruit, Nufri, Golden Export, Frifruit, Girona Fruits i Fructícola Empordà. També la carn d’Osona i la producció de pizzes, patés i fuets que produeix Casa Tarradellas de Vic. Les càrnies Embotits Monter, Noel i La Selva també produeixen per a la cadena productes. Mercadona té a Catalunya els seus proveïdors d’articles de neteja de la llar i de perfumeria i cosmètica, com ara els Laboratoris Maverick d’Ulldecona. Arran de la crisi sanitària, les compres de gels i sabons líquids s’han duplicat per donar resposta al canvi d’hàbits per extremar les mesures d’higiene.