Economia

Un fabricant de bateries elèctriques, disposat a invertir 3.500 milions als terrenys de Nissan a la Zona Franca

Segons apunta el president de Foment del Treball, la companyia podria crear 3.000 llocs de feina directes i 18.000 d’indirectes

Un fabri­cant de bate­ries elèctri­ques està dis­po­sat a inver­tir 3.500 mili­ons d’euros per rein­dus­tri­a­lit­zar les plan­tes de Nis­san a la Zona Franca i man­te­nir la plan­ti­lla, segons ha expli­cat el pre­si­dent de Foment del Tre­ball, Josep Sánchez Lli­bre, en una entre­vista a l’ACN. Segons Sánchez Lli­bre, es tracta d’un pro­jecte “bas­tant ben ela­bo­rat” que també actu­a­ria com a proveïdor de Seat i d’altres plan­tes del sud d’Europa. Segons el pre­si­dent de Foment, l’empresa interes­sada en ocu­par els ter­renys vol ins­tal·lar-se a Cata­lu­nya “sí o sí”, i podria crear 3.000 llocs de feina direc­tes i 18.000 indi­rec­tes. “Si a Cata­lu­nya no ve un fabri­cant de bate­ries elèctri­ques, d’aquí 10 anys pot des­a­parèixer el sec­tor de l’automòbil”, avisa Sánchez Lli­bre.

Davant la con­fir­mació que Nis­san tan­ca­ria les plan­tes a Cata­lu­nya, la patro­nal va impul­sar la Mesa de l’Auto­moció, on hi ha repre­sen­ta­des el 95% de les empre­ses del sec­tor i on es trac­ten les ini­ci­a­ti­ves per inten­tar ocu­par el lloc de la marca nipona. Hi ha diver­ses ofer­tes sobre la taula, però la del fabri­cant de bate­ries elèctri­ques és la més avançada.

Tant el Govern de la Gene­ra­li­tat com l’exe­cu­tiu espa­nyol estan al cor­rent de les con­ver­ses amb el fabri­cant de bate­ries, del qual el pre­si­dent de Foment del Tre­ball no vol donar més detalls per motius de con­fi­den­ci­a­li­tat de les nego­ci­a­ci­ons. L’oferta s’haurà de nego­ciar a la Mesa per a la rein­dus­tri­a­lit­zació de Nis­san. Sánchez-Lli­bre sí que avança que el fabri­cant de bate­ries elèctri­ques actu­a­ria com a proveïdor de Seat, que fa unes set­ma­nes va anun­ciar una inversió de 5.000 mili­ons d’euros fins al 2025 a la fàbrica de Mar­to­rell per fer nous models elèctrics. Foment del Tre­ball tre­ba­lla des de fa mesos per tro­bar indus­tri­als i “con­nec­tar-los” amb l’admi­nis­tració de l’Estat i la Gene­ra­li­tat i atraure així les inver­si­ons a Cata­lu­nya.

De fet, aquesta empresa no és l’única aspi­rant a relle­var Nis­san a par­tir del 2022, ja que també es tre­ba­lla perquè s’hi ins­tal·li un fabri­cant de busos elèctrics o una altra marca auto­mo­bilística, tot i que en aquests casos les con­ver­ses es tro­ben en una fase més “inci­pi­ent”. Sánchez Lli­bre pun­tu­a­litza que no es tracta de Tesla, amb qui només han tin­gut un con­tacte “indi­recte”. “Tenim alter­na­ti­ves potents i com­pe­ti­ti­ves que van en la direcció que quan passi el 2021 puguem apor­tar pro­jec­tes indus­tri­als impor­tantíssims”, asse­nyala el pre­si­dent de Foment del Tre­ball, que aposta perquè Bar­ce­lona con­tinuï sent el “clúster més impor­tant de la mobi­li­tat i de l’auto­moció” de tot l’Estat.

En qual­se­vol cas, segons Josep Sánchez Lli­bre, si pro­pe­ra­ment no hi ha un pro­duc­tor de bate­ries elèctri­ques a Cata­lu­nya el sec­tor de l’auto­moció podria des­a­parèixer en deu anys. “El pri­mer que hem fet és bus­car com­pli­ci­tats amb pro­jec­tes inter­na­ci­o­nals que estan encan­tats de venir a Bar­ce­lona”, subrat­lla el pre­si­dent de la patro­nal. Els prin­ci­pals aspec­tes que valo­ren els direc­tius de mar­ques estran­ge­res, espe­ci­fica, són les infra­es­truc­tu­res i la ubi­cació de la Zona Franca, pro­pera al port i l’aero­port.

Sánchez Lli­bre es mos­tra “opti­mista” perquè el procés d’arri­bada d’una nova empresa es cul­mini amb èxit i deixa clar que sense l’acord de fa un mes entre la direcció de la marca nipona i els sin­di­cats no seria pos­si­ble.

“Opor­tu­ni­tat històrica” per aca­bar amb el dèficit d’infra­es­truc­tu­res

D’altra banda, el pre­si­dent de Foment del Tre­ball con­si­dera que hi ha una “opor­tu­ni­tat històrica” per aca­bar amb el dèficit històric en la inversió en infra­es­truc­tu­res a Cata­lu­nya i explica que tre­ba­lla per poder esce­ni­fi­car un prin­cipi d’acord entre els governs català i espa­nyol el pròxim 30 de setem­bre, en subs­ti­tució de l’acte pre­vist pel pas­sat 30 d’abril en què també hi havien d’assis­tir, entre d’altres, el Cer­cle d’Eco­no­mia, la Cam­bra i els sin­di­cats, i que va que­dar suspès per la pandèmia.

Segons Sánchez Lli­bre, el minis­tre de Trans­ports, José Luis Ábalos, i el con­se­ller de Ter­ri­tori, Damià Cal­vet, esta­ven en la direcció de “posar el comp­ta­dor a zero” i aca­bar amb el “mal­trac­ta­ment” que ha patit Cata­lu­nya en aquest àmbit. “Crec que encara ho tenim a l’abast de la mà”, indica el pre­si­dent de la patro­nal, que veu l’Estat “cons­ci­ent” de la manca d’inver­si­ons.

Paral·lela­ment, el pre­si­dent de Foment demana als par­tits cata­lans “prag­ma­tisme” i que aju­din a l’apro­vació dels Pres­su­pos­tos Gene­rals de l’Estat. Per exem­ple, els pro­posa arren­car el com­promís d’inver­si­ons per part de l’Estat a Roda­lies, als acces­sos al port o la fina­lit­zació del cor­re­dor medi­ter­rani mit­jançant el vot favo­ra­ble als comp­tes o una abs­tenció. Tot i així, admet que aquests pro­jec­tes ja hau­rien de ser una rea­li­tat des de fa anys.

“Colau té una acti­tud contrària al progrés de Bar­ce­lona”

En l’entre­vista amb l’ACN, el pre­si­dent de Foment rei­tera en relació al pla de mobi­li­tat de Bar­ce­lona que l’alcal­dessa Ada Colau té “una acti­tud contrària a tot el que repre­senta el progrés de l’eco­no­mia de Bar­ce­lona” i “maligne al que repre­senta la indústria de l’automòbil”. En aquest sen­tit, asse­gura que a la patro­nal són els “pri­mers” en seguir polítiques medi­am­bi­en­tal­ment sos­te­ni­bles. “No adme­tem lliçons”, sen­ten­cia Sánchez Lli­bre.

De moment, però, el pre­si­dent de la patro­nal con­ti­nua retra­ient que l’alcal­dessa esti­gui “radi­cal­ment en con­tra” dels sec­tors com el comerç, la res­tau­ració i l’hos­ta­le­ria. “Hi ha un trans­fons ideològic i sec­tari que va més enllà del que hau­ria de tenir una gover­nant que és l’alcal­dessa de tot­hom”, afe­geix. Amb tot, Sánchez Lli­bre estén la mà a l’alcal­dessa per dia­lo­gar. “El dia que ens cri­din hi ani­rem”, pro­met.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia