Economia

El 2021 congelarà tarifes de serveis i transports públics

Només el gas, amb una pujada de prop del 6%, encareix el rebut

Aigua, llum i abonaments de metro i bus no canvien

La pandèmia obliga l’administració a preservar l’economia dels usuaris

El canvi d’any es dei­xarà notar ben poc pel que fa als preus públics a Cata­lu­nya. A diferència d’altres geners, en què aquests preus s’ajus­ta­ven en funció de l’enca­ri­ment dels ser­veis o dels dèficits de les enti­tats comer­ci­a­lit­za­do­res, la pandèmia ha forçat que el 2021 es man­tin­guin la majo­ria de tari­fes, tret d’algu­nes excep­ci­ons.

Entre els preus dels sub­mi­nis­tra­ments domèstics, aquesta mateixa set­mana el BOE ha publi­cat que les tari­fes regu­la­des del gas estre­na­ran el 2021 amb una pujada mit­jana del 5,97%. El govern espa­nyol argu­menta aquest incre­ment amb el fort enca­ri­ment que ha expe­ri­men­tat el cost de la pri­mera matèria en els mer­cats inter­na­ci­o­nals, que ha estat del 21,7% res­pecte a l’actu­a­lit­zació cor­res­po­nent a l’1 d’octu­bre. Aquesta pujada es dei­xarà notar espe­ci­al­ment perquè en la revisió de l’últim tri­mes­tre d’enguany la tarifa regu­lada es va aba­ra­tir gai­rebé un 5%. Com a únic avan­tatge, convé recor­dar que els nous peat­ges de trans­port i dis­tri­bució no s’apli­ca­ran fins a l’octu­bre del 2021.

Llum i aigua, fre­nats

En canvi, altres ser­veis com el de la llum i l’aigua pror­ro­ga­ran tari­fes. Pel que fa a l’elec­tri­ci­tat, l’exe­cu­tiu espa­nyol, en espera de la rees­truc­tu­ració del rebut pre­vista per a l’abril, ha acor­dat el man­te­ni­ment dels preus dels peat­ges, un fet que esta­bi­litza el tram fix del rebut, que en suposa més d’un 40%.

Al seu torn, l’AMB ha deci­dit dei­xar com esta­ven les tari­fes de l’aigua en la vin­tena llarga de muni­ci­pis que ges­ti­ona amb una empresa mixta junt amb Aigües de Bar­ce­lona. Recor­dem que l’any pas­sat es va apro­var una reducció del 5%.

Un dels paquets més impor­tants de preus públics, i també amb una afec­tació de més abast, és el de les tari­fes de l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. Fa un parell de dies, la comissió de govern del con­sis­tori de la capi­tal va apro­var els preus públics i pri­vats dels equi­pa­ments de la ciu­tat, que, com la resta, vin­dran mar­cats per la con­ge­lació gene­ral res­pecte a les de l’exer­cici pas­sat. Només s’enca­ri­ran l’entrada d’adult a la Fun­dació Mies van der Rohe, que passa de 7 a 8 euros, i les del Parc d’Atrac­ci­ons Tibi­dabo, per tal de millo­rar la mobi­li­tat i incloure-hi una atracció nova, la Cuca de Llum. D’aquesta manera, l’entrada al parc s’apuja 6,5 euros i passa de 28,5 a 35 euros. Acce­dir a altres espais, com el Zoo o el Parc Güell, cos­tarà el mateix que fins ara, com passa amb les tari­fes de l’Ins­ti­tut Bar­ce­lona Esports (IBE) i el ser­vei públic de bici­cle­tes com­par­ti­des, el Bicing [vegeu gràfic].

En el capítol del trans­port públic i dels abo­na­ments tam­poc hi haurà can­vis. Tot i el gran dèficit de l’Auto­ri­tat del Trans­port Metro­po­lità, gene­rat per la cai­guda en els des­plaçaments, tant el bit­llet sen­zill, que es que­darà a 2,40 euros per a la pri­mera zona, com els títols de trans­port res­pec­ten el preu antic. Així, la T-Casual con­ti­nuarà cos­tant 11,35 euros; la T-usual, 40 euros; la T-jove, 80 euros; la T-dia, 10,50 euros; la T-fami­liar, 10 euros, i la T-grup, 79,45 euros. Tam­poc varien les tari­fes dels abo­na­ments de les famílies mono­pa­ren­tals o nom­bro­ses. En aquest cas convé recor­dar que, pre­ci­sa­ment per l’excep­ci­o­na­li­tat del 2020, hi ha hagut abo­na­ments que no s’hau­ran pogut uti­lit­zar. Tret de casos com el de la T-Casual, que no té data de cadu­ci­tat, els titu­lars d’abo­na­ments que tenen limi­tació tem­po­ral com la T-Jove o la T-Usual, tenen dret a una devo­lució que els com­pensi pels viat­ges abo­nats i no efec­tu­ats. Alerta, però, perquè avui és l’últim dia que es poden recla­mar mit­jançant un for­mu­lari per dema­nar aquest res­ca­ba­la­ment, l’ano­me­nada T-Com­pen­sació Covid.

Aquest estan­ca­ment dels títols del trans­port també tindrà lloc en altres ciu­tats, com ara Lleida, que ja ho ha anun­ciat. El taxi de Bar­ce­lona i el ser­vei de roda­lia també pror­ro­guen els preus. Pel que fa a les auto­pis­tes que depe­nen de la Gene­ra­li­tat, el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat ha anun­ciat que rebai­xarà el preu del peatge un 0,8%, en con­sonància amb el retrocés anual de l’IPC a l’Estat.

En aquest sen­tit caldrà cele­brar que uns quants trams d’auto­pis­tes dei­xa­ran de ser de paga­ment a l’estiu, con­cre­ta­ment a par­tir del 31 d’agost, tal com es va anun­ciar ja fa dos anys. Entre aques­tes, el tram de l’AP-2 entre el Ven­drell i Sara­gossa, pas­sant per Tar­ra­gona. Alhora, hi haurà dos nous trams de franc a l’AP-7, un entre la Jon­quera i Tar­ra­gona, i el de Mont­meló al Papiol.

11,35
euros
continuarà costant la T-Casual, el polèmic títol de transport de Barcelona, que es va estrenar el 2020.

El salari mínim interprofessional s’estanca

Ni les reivindicacions dels sindicats, ni les del mateix Col·legi d’Economistes de Catalunya, ni tan sols el compromís expressat pel govern espanyol encara no fa quinze dies, ho han impedit: el salari mínim interprofessional no assolirà el 2021 la cota psicològica dels mil euros mensuals. Aquest valor ha estat damunt la taula de l’executiu presidit per Pedro Sánchez, i la ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha mostrat en tot moment la intenció d’afegir-hi els 50 euros necessaris (ara mateix és de 950 euros mensuals en 14 pagues). L’estira-i-arronsa, en el qual l’arronsament ha correspost a la patronal CEOE, ha fet que la xifra actual quedi prorrogada, en espera d’una nova actualització. De moment, entre les prestacions públiques que sí que pugen, hi ha les dels sous dels funcionaris. I també la de les pensions, que de manera general creixen un 0,9% que passa a un 1,8% per a les mínimes. Tot plegat, enmig de les protestes pels canvis en la lletra petita del càlcul de les futures jubilacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.