#Les fonts d’energia, l’altre gran repte de l’electrificació
El reciclatge de les bateries per als vehicles elèctrics i la necessitat de fonts d’energia alternatives són qüestions que cal resoldre
Els experts no creuen que el canvi es produeixi abans de 30 anys
“Fins l’any 2050, jo crec que conviuran encara els vehicles de combustió i els vehicles elèctrics”, sentencia Jaume Roura, president de la patronal catalana de l’automoció, Fecavem, i del Gremi del Motor de Barcelona, o president alhora de la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM). Roura considera que perquè el mercat faci la transformació definitiva d’una manera satisfactòria encara queden alguns aspectes importants sobre els quals s’ha de treballar, com són per exemple les fonts d’energia i la petjada ecològica que els cotxes elèctrics deixaran en el medi ambient.
“L’electrificació de la mobilitat requereix una potència que ara per ara no tenim. Per fer elèctric el que avui fem amb motors de combustió cal molta inversió”, recorda. I insisteix: “Tota aquesta electrificació generarà també problemes si no s’ha planificat bé.” La fabricació de vehicles elèctrics genera també emissió de gasos i CO2 i la recàrrega de les mateixes bateries necessita generació d’electricitat, que pot ser a través de canals més verds, com les energies renovables, o dels tradicionals, com les nuclears o les centrals tèrmiques i de cicle combinat.
Mentre se subvenciona la compra de vehicles híbrids i elèctrics, amb l’aprovació recent del pla Moves III, que té una dotació mínima de 400 milions d’euros ampliables a 800, el cert és que el sector considera que s’està fent poc per acompanyar aquesta transformació. “Aquesta transformació ecològica s’ha de planificar, cal una responsabilitat més profunda”, considera Jaume Roura.
Tampoc la societat està suficientment preparada per al canvi, com demostra l’oposició social que generen nous projectes de parcs eòlics, a l’Empordà, el Bages o l’Ebre. “Avui per avui no hi ha suficient infraestructura per cobrir les necessitats en cas que hi hagués una massiva transformació del parc de vehicles”, opina Roura. “Mentre hi hagi els percentatges actuals, sí que es pot mantenir”, diu.
Actualment, només el 2,5% de les vendes de vehicles corresponen a models elèctrics, una xifra que puja fins a gairebé el 30% si s’hi afegeixen els vehicles híbrids. Per afavorir-ho, les diferents marques fa anys que treballen per posar a l’abast del mercat els seus models. “No es pot donar l’esquena al futur”, opina Roura.