JOSEP COLL
EMPRENEDOR I ADVOCAT, ARTÍFEX DE DUES START-UPS CONTRA LA PIRATERIA I PER DEFENSAR EL DRET A L’OBLIT DIGITAL, A MÉS DE MÚSIC
“Els emprenedors tenim un superpoder”
L’empresari guixolenc ofereix una jornada econòmica que barreja les lliçons sobre emprenedoria amb una actuació musical, dijous, al teatre de Sant Feliu
Pretenen fer aflorar nous empresaris després de la pandèmia
Un format optimista.
Com a músic i productor, prové del moviment punk, entre altres grups, a Discípulos de Otilia. Continua tocant com a Predicador JJ Bolton, i aprofita l’experiència en el directe per oferir una xerrada –dijous, al teatre guixolenc– perquè, a més d’escoltar els consells, el públic en surti més motivat.
Josep Coll torna a casa, a Sant Feliu de Guíxols, on va néixer el 1972 i dijous (12.45 h) clourà les jornades d’emprenedoria amb una ponència transgressora, Rock and Business . Acompanyat pel seu soci, el també músic Coque Moreno, i sense deixar de costat la guitarra elèctrica, presenten per primer cop a les comarques gironines la seva fórmula d’èxit, amb què Coll va aixecar, primer, Red Points –start-up centrada en la defensa dels drets d’autor i la lluita contra la pirateria, que ja no dirigeix– i ara, amb Moreno, piloten RepScan, una altra iniciativa per defensar el dret a l’oblit digital i per protegir la reputació d’empreses i persones.
De xerrades per a emprenedors se n’han fet moltes, però la innovació de ‘Rock and Business’ és que la fan com a concert...
Som dos nois que tocàvem en grups de música, jo, ganxó, i en Coque, de Badalona. I hem engegat projectes empresarials, jo, sense saber a penes anglès ni gaires lleis. Arran d’això, també vaig acabar estudiant dret. Ens adrecem, sobretot, a persones que volen emprendre, o als que han començat i tenen dificultats. En el meu cas, després de fundar Red Points, vaig haver de recomprar l’empresa dos cops, i hipotecar l’herència dels pares en vida. Però avui està entre les 10 start-ups capdavanteres de l’Estat i dona feina a 300 treballadors. Ja només en soc soci i ara estem aixecant RepScan.
Com els va amb el dret a l’oblit, amb RepScan?
Ja som 11 treballadors en només 8 mesos i hem tancat pràcticament la primera fase d’inversió. Ajudem a eliminar fotos, vídeos, notícies falses o dades personals. Els clients són sobretot empreses, on hi ha molts llocs de treball en joc, però també persones que han estat jutjades, en presó preventiva, i finalment han estat absoltes. Un dels casos que ens estem trobant ara amb freqüència són empresaris o emprenedors que han hagut de plegar per la pandèmia.
La legislació europea funciona?
A escala de la Unió Europea s’ha començat a regular, i estem més avançats que per exemple als Estats Units. Hi ha bases per defensar la propietat intel·lectual, les dades personals o detalls privats com ara la condició sexual de cadascú. Però caldrà més legislació en el futur.
El problema, però, deu ser més el volum de rastres que anem deixant arreu d’internet...
Sí, hi ha moltes deixalles virtuals. Cada minut, a internet ens trobem 700.000 noves entrades d’Instagram, 200.000 piulades més a Twitter o es reprodueixen 12 milions de vídeos a Tik Tok. Cada dia es creen 1,3 milions de perfils nous de Facebook. I cal gestionar tot això.
Vostè, que també ve del món de la música, com veu el present digital?
Ha canviat tot, és un nou moment amb les seves coses dolentes, com ara la venda de discos físics, que està molt tocada. Però també bones, perquè amb un Mac i una càmera petita pots fer meravelles. O el contacte amb els fans. Has de saber afinar el target, l’objectiu.
I pel que fa al vessant solidari, pensa repetir accions com ara viatjar en moto de Sant Feliu fins a Nova Zelanda per recaptar diners contra el càncer?
Tinc 49 anys i després d’haver creuat el món en moto ja estic bastant saciat d’aventuretes. Però vull anar fins a Atenes a cavall, per donar visibilitat a l’associació Anita [en record a la seva mare], que vam promoure per donar suport a la lluita contra la malaltia. Estem finançant, per exemple, la musicoteràpia per a nens terminals en pal·liatius de Sant Joan de Déu. Els emprenedors tenim un superpoder per inventar, però també l’obligació de destinar part dels beneficis a accions solidàries.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.