Economia

Incertesa per la falta de materials

La crisi de matèries primeres preocupa a les pimes, que no saben fins quan s’allargarà la situació

Una de les vies per què s’ha optat és la cerca de materials substitutius, tot i que no sempre és possible trobar-ne

L’afectació és global, tot i les particularitats de cada sector
Els reajustaments en la producció és el pa de cada dia de les empreses

Por­ten mesos fent mans i mànigues per ajus­tar-se a un esce­nari que no els és gens favo­ra­ble. Les pimes cata­la­nes seguei­xen resis­tint a la crisi de les matèries pri­me­res però, si la situ­ació no millora, no saben quant de temps més podran aguan­tar sense haver de tras­pas­sar límits labo­rals o econòmics fora de les cade­nes de pro­ducció. El temps té un paper clau en un con­text que resulta alar­mant: el 83,3% de les peti­tes i mit­ja­nes empre­ses cata­la­nes tenen pro­ble­mes de sub­mi­nis­tra­ment de matèries pri­me­res. Així ho anun­ci­ava Pimec la set­mana pas­sada. En el seu estudi, la patro­nal afe­gia que l’impacte de la pujada dels preus dels apro­vi­si­o­na­ments pot supo­sar un sobre­cost de 200 mili­ons d’euros dia­ris per a les pimes.

Les xifres pre­o­cu­pen a les empre­ses, que qua­li­fi­quen la situ­ació de “tem­pesta per­fecta”, a causa de la con­fluència de fac­tors a què s’han vist abo­ca­des els dar­rers mesos. Tal com explica el secre­tari gene­ral de la Cecot, Oriol Alba, a l’incre­ment de preu de les matèries pri­me­res s’hi ha sumat una crisi d’apro­vi­si­o­na­ment lli­gada a aspec­tes logístics (l’incre­ment de cos­tos i l’endar­re­ri­ment en el trans­port i, per tant, en els ter­mi­nis de lliu­ra­ment), així com una pujada dels preus energètics i una manca de per­fils pro­fes­si­o­nals. Aquest con­junt de cir­cumstàncies, a més, ha resul­tat agreu­jat per l’esclat de la pandèmia de la Covid-19. “Hi ha una pre­o­cu­pació ele­vadíssima de manera gene­ra­lit­zada. Cada sec­tor té les seves par­ti­cu­la­ri­tats pròpies, però aquesta incer­tesa i inse­gu­re­tat és un fac­tor comú”, subrat­lla Alba.

Segons l’informe de Pimec, els apro­vi­si­o­na­ments que encapçalen la pujada de preus són els metalls fer­ris (54,6%), els plàstics (42,5%) i els metalls no fer­ris (41,9%), seguits d’altres mate­ri­als com el cartró, els com­bus­ti­bles i els químics. L’afec­tació és gene­ral, i la pre­dicció de com avançarà la situ­ació, diu Alba, pot variar depe­nent del sec­tor: “Alguns pre­ve­uen que s’allar­garà fins l’any vinent, altres sos­pi­ten que malau­ra­da­ment això és una situ­ació que ha vin­gut per que­dar-se.” En aquest sen­tit, el pre­si­dent de la Patro­nal Unió Metal·lúrgica, Jaume Roura, es mos­tra a l’expec­ta­tiva: “La infor­mació que ens arriba no és gaire posi­tiva, en el sen­tit que sigui quel­com que se solu­ci­o­narà a curt ter­mini, però estem expec­tants a veure l’evo­lució de la situ­ació i espe­rem que es pugui resol­dre el més aviat pos­si­ble.” Res­pecte a la manca dels metalls més bàsics per a la pro­ducció (l’acer, el coure i l’alu­mini, entre altres), Roura explica que el sec­tor espe­rava començar enguany un retorn a la nor­ma­li­tat, però s’ha tro­bat “reco­llint el fruit del 2020”, i és per això que pre­veu que serà “un any com­pli­cat”. “De cara al pri­mer semes­tre del 2022 veu­rem si s’esta­bi­litza la falta de matèria pri­mera i si podem tor­nar a la nor­ma­li­tat”, diu Jaume Roura.

En la mateixa línia es mani­festa el pre­si­dent de l’Asso­ci­ació de Pro­mo­tors i Cons­truc­tors de Cata­lu­nya, Xavier Vila­jo­ana, que con­fia que la situ­ació no s’allar­gui més enllà de prin­ci­pis de l’any vinent: “Jo crec que a mitjà ter­mini la situ­ació s’hau­ria d’esmor­teir, perquè al final els pro­duc­tors pla­ni­fi­quen el que vindrà.” “Però no tenim la bola de vidre”, diu.

De moment les empre­ses encara no han arri­bat als seus “límits extrems” i estan fent tot el pos­si­ble per resis­tir. “Cap empre­sari té ganes de tan­car la seva empresa, de moment tot­hom està fent tot el que pot”, afirma Jaume Roura. La pre­gunta que es fan és fins quan s’allar­garà la situ­ació, perquè d’això depèn poder seguir aguan­tant. Si la durada és a curt ter­mini, afir­men, no hau­ria d’afec­tar més enllà de la cadena de pro­ducció. Les patro­nals con­si­de­ren, per exem­ple, que l’afec­tació als sous dels tre­ba­lla­dors o als preus finals en prin­cipi no hau­ria de ser con­seqüència de la crisi de matèries pri­me­res. “Ara bé, si això va en aug­ment, i a mitjà ter­mini els preus pugen i els números no sur­ten, és clar que ho nota­rem tots”, adver­teix Vila­jo­ana. Des d’un punt de vista més gene­ral, Oriol Alba reco­neix que a la Cecot patei­xen perquè algu­nes empre­ses no puguin assu­mir certs sobre­cos­tos i es vegin obli­ga­des a tan­car.

Entre tanta incer­tesa, però, les empre­ses no s’atu­ren i seguei­xen bus­cant for­mes d’adap­tar-se a la situ­ació. Alba explica que hi ha hagut diver­ses mane­res de fer-ho. Una ha estat diver­si­fi­car la car­tera de proveïdors i dotar-se de més fle­xi­bi­li­tat en les estratègies de com­pra. Això, gene­ral­ment, ho han pogut fer les empre­ses més grans, que en vista del risc de que­dar-se sense matèries pri­me­res han pri­o­rit­zat en la mesura que ha estat pos­si­ble omplir els magat­zems. Una altra, l’anti­ci­pació de com­pres per evi­tar atu­rar la pro­ducció, així com la revisió dels pro­ces­sos pro­duc­tius per tal d’opti­mit­zar al màxim l’ús dels recur­sos. Però, sobre­tot, diu el secre­tari gene­ral de la Cecot, el que estan fent és absor­bir l’incre­ment dels cos­tos a través del marge, per no tras­lla­dar-ho al preu del con­su­mi­dor. La pre­si­denta del Cen­tre Metal·lúrgic i gerent de l’empresa fami­liar Mue­lles y Resor­tes Bosch, Alícia Bosch, explica que les empre­ses que tre­ba­llen amb pro­ducte propi han hagut de fer “un gran esforç de pre­visió i apro­vi­si­o­na­ment anti­ci­pat”. En el seu cas, la seva empresa tre­ba­lla sota comanda del cli­ent i això ha com­por­tat també molta fle­xi­bi­li­tat: “Contínua­ment estem ajus­tant i rea­jus­tant les pla­ni­fi­ca­ci­ons de pro­ducció.” De vega­des es tro­ben en “la para­doxa” que a un cli­ent que ha fet la comanda fa una set­mana li poden ofe­rir abans un fil­ferro que a un altre que fa tres set­ma­nes que n’ha dema­nat, perquè el mate­rial d’aquest s’ha endar­re­rit.

Una de les solu­ci­ons que han inten­tat apli­car és la cerca de mate­ri­als subs­ti­tu­tius. “Hem hagut de fer rea­jus­ta­ments i bus­car opci­ons cre­a­ti­ves”, afirma Bosch. Tot i així, no és sen­zill can­viar uns mate­ri­als per uns altres, perquè cal reu­nir unes con­di­ci­ons específiques (per exem­ple, en el cas de les molles, el com­po­nent elàstic és vital) i per tant el camp de mate­ri­als que es puguin plan­te­jar per al canvi no és tan ampli. A més, segons Bosch, aquesta adap­tació ja no es tracta d’una qüestió d’inversió econòmica sinó de temps, per veure si els can­vis són fac­ti­bles o no. Mal­grat les com­pli­ca­ci­ons, l’empresària entre­creua els dits i espera sor­tir-se’n. “Els indi­ca­dors de car­tera de coman­des han aga­fat un ritme favo­ra­ble i això fa que ens ho mirem d’una altra manera”, diu, afe­gint que això no esva­eix la incer­tesa amb què viuen ara mateix.

Entre els plan­te­ja­ments que pro­posa el sec­tor empre­sa­rial per avançar favo­ra­ble­ment en aquesta situ­ació, hi ha una clara mirada cap a l’actu­ació de les ins­ti­tu­ci­ons. “Els governs espa­nyol i euro­peu hau­rien de cali­brar qui­nes són les seves polítiques de reac­ti­vació econòmica per afa­vo­rir que la indústria del país surti reforçada”, reclama Oriol Alba, que aposta per la recu­pe­ració del pes de la indústria dins l’eco­no­mia per tal que sigui més sòlida i diver­si­fi­cada. En aquest sen­tit, Alícia Bosch recorda que durant la pandèmia es va veure la importància de la indústria local, i espera que “no se’ns oblidi”. “S’ha vist que un país fort en tei­xit indus­trial ho és en molts altres aspec­tes d’àmbit social, per això ara cal que tre­ba­llem tots en aquest camí”, con­clou.

LES FRASES

Patim perquè algunes empreses no puguin absorbir els sobrecostos i es vegin obligades a tancar
Oriol Alba
Secretari General de la CECOT
Ens trobem que contínuament estem ajustant i reajustant les planificacions de producció
Alícia Bosch
Presidenta del Centre Metal·lúrgic
Serà un any complicat; pensàvem tornar a la normalitat però estem recollint el fruit del 2020
Jaume Roura
President de la Unió Patronal Metal·lúrgica
Jo crec que a mitjà termini la situació s’hauria d’esmorteir, però no tenim la bola de vidre
Xavier Vilajoana
President de l’APCE

De la deslocalització a la ‘sobirania industrial’

Si fa uns anys la paraula de moda era deslocalització perquè les empreses anaven a fabricar allà on els sortia més a compte fer-ho, ara sentirem a parlar molt de la necessitat de tornar a optar per la indústria de proximitat. El trasllat de fàbriques a mercats econòmicament més competitius, especialment a Àsia, va comportar la pèrdua de molts llocs de treball, però això no ha estat un problema fins que no ha esclatat la crisi dels microxips i les matèries primeres. Els números ja no surten i hi ha moltes veus que ja alerten que cal revisar les estratègies, i que cal fer-ho de manera urgent.

Aquesta setmana, la patronal de concessionaris Faconauto assegurava que calia “desglobalitzar” la fabricació de vehicles per resoldre l’escassetat de semiconductors i “recuperar el protagonisme” per poder impulsar una transició “accelerada” cap al vehicle elèctric. Uns dies abans, Brussel·les s’havia declarat a favor de guanyar “sobirania tecnològica” amb una nova llei europea per garantir el subministrament de xips a la Unió Europea i aconseguir no dependre tant d’Àsia, almenys en el cas d’un material tan estratègic per a molts sectors com són els semiconductors. De tota manera, el debat va molt més enllà dels xips. El secretari general d’Indústria i Pimes del govern espanyol, Raül Blanco, va advertir dilluns que és el moment de fer una reflexió a llarg termini sobre “l’autonomia estratègica i la sobirania industrial a Europa”.

L’energia i el transport, frens afegits

Un dels factors que participen recentment d’aquesta tempesta perfecta és l’increment del preu de l’energia. “Aquests dies tenim una afectació encara més agreujada per aquest motiu”, lamenta el secretari general de la Cecot, Oriol Alba. Aquest factor afegit podria disparar encara més la inflació en els propers mesos i posar en perill la recuperació de les empreses en el context post Covid. L’augment de preus dels subministraments energètics com l’electricitat, el gas o el petroli i els seus derivats tindrà una clara repercussió en les empreses, que hauran d’afrontar factures més cares en un moment en què ja tenen problemes per l’encariment d’altres tipus de proveïments. Un altre agreujant de què parlen les empreses és l’increment dels costos del transport marítim. Això és degut a la manca de navilieres i de contenidors de mercaderies, sumada als talls de les rutes a causa de les restriccions de mobilitat per la Covid-19. “Hi ha hagut dinàmiques que ja es podien anticipar abans de la pandèmia, però altres les ha impulsat la Covid-19, com per exemple les restriccions de mobilitat de les mercaderies, que ha provocat una afectació al transport d’àmbit mundial”, comenta Alba.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia