Comerç
Dels Gerunda a Cal Rei
Cal Rei de Girona combina els últims mesos de liquidació amb un repàs de la memòria gràfica d’un establiment centenari
La botiga tancarà definitivament les portes el 7 de maig
Els clients que entren aquests dies a la botiga Cal Rei de Girona atrets pels rètols de l’aparador que anuncien descomptes d’un mínim del 40% –i més– per liquidació tenen l’oportunitat de combinar la visita amb un recorregut in situ per l’evolució del disseny i la imatge gràfica d’un comerç gironí centenari. Així, en un apartat de l’establiment es poden descobrir les vitrines amb logotip incrustat de “Casa Rey”, anteriors al 1964; unes vitrines que es van conservar i que s’exposen ara a tocar de la nova imatge corporativa de Cal Rei concebuda pel dissenyador i cartellista gironí Antoni Varés a partir dels 60 i que s’ha mantingut fins avui. El disseny i la seva declinació en l’emblemàtic paper d’embolicar de Cal Rei es va inspirar en una peça de roba d’aspecte pop-art que Varés va adaptar a petició del propietari de l’establiment. A tocar de la vitrina també s’hi pot veure un maniquí dels anys 40 vestit amb una peça d’aquella roba inspiradora.
Manel Batallé, net del fundador, és darrere de la iniciativa d’aquest petit aparador de memòria històrica i gràfica que es comparteix oferint un rotllo d’aquest paper d’embolicar als visitants que es volen endur un record d’aquesta història.
“Josep Batallé Amat va ser tot un personatge, inquiet i afable, a qui, en determinats cercles de la societat gironina de principis del segle XX, es va donar el sobrenom del Rei i d’aquí ve el nom de l’establiment”, explica el seu net. Fins a la Guerra Civil, els establiments van tenir diferents noms i ubicacions –entre altres, Almacenes Gerunda (o Magatzems Gerunda)–, però, finalment, com que per a molta gent eren les botigues del Rei, a partir del 1934 o 1935 va passar a dir-se Cal Rei o Casa Rey, segons el context polític, recorda el net. Després de la primera botiga al carrer Minali, van venir les de la Rambla, el carrer Nou i altres localitats com Figueres, Puigcerdà i Barcelona. Especialitzat inicialment en “teixits i novetats per a senyora” (amb taller de modista inclòs), l’establiment va anar evolucionant: als anys 50, ja amb la segona generació (els germans Manel, Lola, Pere i Narcís), s’incorpora la roba de casa, el niló i els plàstics. A finals dels 70 i 80 la roba de casa agafa més protagonisme amb en Manel i en Jordi Batallé Tremoleda, de la tercera generació. El 1992 s’abandona la roba de vestir i Cal Rei ven exclusivament roba de casa, i ben aviat, a partir del 1993/1994 es comencen a introduir articles no tèxtils com ara vaixelles, articles de regal o mobles. El 2008 s’hi incorpora Laia Batallé, de la quarta generació, i la botiga ja està especialitzada en el disseny contemporani i funcional.
“Fa anys que van canviant els hàbits, l’aposta pels productes de qualitat i que duren sembla que ja no és una prioritat a l’hora de fer les compres; les coses van evolucionant però a malament. El mercat canvia i el nostre model de negoci, que va ser bo durant anys, ja no ho és, per mil motius”, lamenta Manel Batallé. L’establiment centenari Cal Rei, al carrer Nou, 25, de Girona, tancarà definitivament les portes el 7 de maig. “Decidir tancar és difícil emocionalment, pesa la història que tenim al darrere. Però la decisió està presa, farem un tancament digne, sense prendre mal ni perjudicar ningú. Si tota la vida hem fet les coses ben fetes, també ho farem bé al final”, conclou Manel Batallé.