La singularitat dels 167 mercats municipals
A les ciutats catalanes de més de 20.000 habitants hi ha uns 130 mercats municipals
Premià de Mar en té el mateix nombre que Manhattan
Un altre clúster comercial que fa especialment singular i atractiva l’oferta de les ciutats catalanes és el del quotidià alimentari, representat magníficament per la xarxa de mercats municipals. N’hi ha un total de 167 a tot el país. “Als mercats municipals s’hi concentra una munió d’especialistes que fa l’experiència de compra dels usuaris especialment interessant i enriquidora”, constata aquest mapa. “Els mercats són un lloc d’oferta d’alimentació única perquè la qualitat i la varietat que hi trobes no la pots trobar en cap altre lloc i presentada d’aquesta manera, una parada darrere l’altra”, explica el secretari general de Comerç, Jordi Terrades, que recorda que “són punt de venda de màxima proximitat amb el client, la majoria de barri”. Al voltant dels mercats, la resta del comerç funciona molt millor i és un element de cohesió de barris i ciutats.
A les localitats catalanes de més de 20.000 habitants hi ha uns 130 mercats municipals, gairebé 40 dels quals són als diferents barris de Barcelona. Això dona aproximadament una mitjana d’un mercat per cada 40.000 habitants. En aquest cas l’estudi torna a comparar els mercats en altres ciutats del món. “A l’àrea central de Londres, amb 3,3 milions d’habitants i 16 mercats municipals de quotidià alimentari, trobem un mercat aproximadament per cada 200.000 habitants. A Manhattan hi ha un sol mercat, l’Essex Market, per a una població resident d’1,6 milions d’habitants”, i conclou que els mercats a casa nostra són de vital importància. Una població com Premià de Mar “té el mateix nombre de mercats que tot Manhattan”.
Falta mà d’obra especialitzada
Gairebé la meitat dels petits comerços –un 46,2%– han tingut dificultats per trobar mà d’obra qualificada el primer semestre de l’any, indica una enquesta de PIMEComerç, que detalla que el percentatge s’enfila fins al 67,86% en el cas de la restauració i l’hostaleria. La patronal manté que la falta de formació, d’experiència i d’actitud són els principals impediments que destaquen els negocis. L’enquesta de PIMEComerç indica que responsables de quatre de cada deu negocis enquestats asseguren que han registrat menys vendes durant el primer semestre de l’any en comparació amb el 2021. En la mateixa línia, un 93,77% de les persones consultades han detectat una preocupació negativa (por, preocupació o incertesa) en l’estat d’ànim dels seus clients. Així mateix, l’enquesta recalca que un 67,13% dels socis mostren “preocupació” pel relleu generacional. El canvi del model de vida i de societat (65,7%), els horaris (13,84%) i les condicions laborals (11,76%) són els motius principals que dificulten el relleu, segons els enquestats. La patronal reclama “la necessitat d’una formació més especialitzada” per poder encarar el futur.