ALBA BALCELLS
DIRECTORA DE L’INSTITUT CATALÀ DE LA VINYA I EL VI (INCAVI)
“Hem de ser una palanca d’impuls del vi català”
Invertiran mig milió d’euros aquest 2022 per actualitzar i posar al dia els laboratoris de l’Incavi amb la intenció de donar resposta a les necessitats actuals del sector. En aquesta línia l’Incavi també treballa en aliança amb la URV, el Vitec i l’IRTA
Volen definir una marca paraigua per al vi català i emprendre accions dirigides al consum intern
HIPERCON-JURADA AMB LA SOLUCIÓ
Alba Balcells va arribar a la direcció de l’Incavi fa un any, després d’haver estat tècnica de polítiques agràries del grup parlamentari d’ERC del 2008 al 2015, i cap de l’Oficina de Relacions Institucionals i amb el Parlament del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, des d’on va participar en l’elaboració i concreció d’esmenes en les lleis de la vitivinicultura, dels espais agraris, i del malbaratament alimentari. Des del primer minut es va conjurar per treballar per trencar les dinàmiques generades pel baix preu de venda del raïm i per protegir la vinya i el seu potencial per al país.
El preu mitjà per ampolla ha crescut un 20% des del 2018. Entenem que anem pel bon camí
El juliol passat va presentar el pla estratègic 2022-25, que és el resultat d’un treball de mesos d’experts, organitzacions agràries, empreses, viticultors i consells reguladors, i assumeix el repte de transformació de l’Incavi per convertir-lo en un referent de recerca per impulsar el sector a la primera línia internacional.
Quin és l’objectiu?
L’objectiu és arribar al 45è aniversari de l’Incavi, l’any 2025, com una palanca d’impuls cap a l’excel·lència del vi català.
Quines són les prioritats?
Invertirem mig milió d’euros aquest 2022 per situar els nostres laboratoris en la primera línia internacional. Fins ara, els nostres operadors havien de buscar aquests serveis fora de l’Estat, i ho hem de canviar. I en els pròxims anys, amb la certificació de qualitat, desenvoluparem la digitalització dels processos amb tecnologia blockchain.
Què faran en promoció?
Hem de definir una marca paraigua per al vi català, i emprendre accions perquè el consumidor català conegui que som una zona productora i faci confiança als nostres elaboradors. Però també hem buscat aliances a fora. Al setembre tenim un webinar amb Wine & Spirit Education Trust (WSET), amb seu a Londres, per divulgar la plasticitat de les garnatxes catalanes.
Volen promoure les varietats autòctones?
Volem donar més valor a les produccions catalanes, i això passa per la singularització. Tenim dos projectes que destaquen el valor de les varietats autòctones i un que capitalitza el patrimoni de vinyes recuperades. L’Incavi ha de ser un referent en la recuperació d’aquestes varietats... I hem d’agilitzar els processos.
Mantindran els vins de finca qualificada?
Qualsevol país de vi té els seus vins insígnia. És el reconeixement al territori, als viticultors, a unes vinyes amb unes característiques singulars. Per això hem creat un programa específic per fer créixer els vins de finca. Ens agradaria anunciar les properes incorporacions al novembre.
Com està el sector després de la pandèmia?
Ha patit molt, però és un sector que dels reptes en fa oportunitats. Ara estem en una fase avançada de recuperació, i està produint i comercialitzant de forma activa. A més, la pandèmia ha permès destacar el valor de les produccions locals i el turisme de proximitat, i treballem amb la direcció general de Turisme per promoure l’enoturisme.
Voleu fer créixer el consum intern. Fins a on?
Hauríem de caminar cap a la normalitat. Tenim uns escassos 50 anys d’història del sector tal com el coneixem. Ens cal consolidar i generar la cultura del vi que sempre diem. A les DO, el preu mitjà per ampolla ha crescut un 20% des del 2018. Per tant, anem pel bon camí.
Les exportacions han estat, històricament, claus per al sector. Com està el mercat intern?
Hem identificat un espai molt breu de temps entre que el consumidor accedeix a la gran superfície comercial i defineix la seva opció de compra. Aquí és on podem i volem influir. A més, impulsarem mostres de vi català arreu del país. El consumidor vol saber que darrere del vi hi ha una experiència real.
Com diria que és la relació entre el sector i l’Incavi?
Molt activa i proactiva per part nostra. En 365 dies he tingut 540 reunions i visites. L’Incavi ha de sortir, s’ha d’obrir i ha d’esdevenir l’agent dinamitzador que necessitem. Per això tenim diferents espais de trobada com el Fixing the Wine, que se celebrarà a final d’any amb ponents internacionals.
Quines amenaces té la vinya com a sector primari?
Els canvis en el consumidor i els hàbits de compra, la identificació del vi com a producte cancerigen, el canvi climàtic, una sequera salvatge, l’aparició de plagues i malalties... Amb la recerca i el coneixement hem de poder aportar solucions, i l’aliança entre l’IRTA, el Vitec, l’Incavi i la URV és clau per donar resposta als canvis que venen.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.