Economia

"La crisi es nota en el turisme interior de cap de setmana"

ENTREVISTA: Antonio Catalán, president i fundador d'AC Hoteles

Directe, franc i ràpid de reflexos. Quan es parla amb Antonio Catalán s'entén que només trigués vint minuts a deixar un projecte empresarial al qual havia dedicat vint anys. No l'engrescava el rumb que estava prenent i l'instint el va fer apostar per una altra història. Evidentment, també dins del sector hoteler, ja que és el negoci que realment l'apassiona.

Les aventures d'aquest navarrès primer al capdavant de NH Hoteles, que va fundar amb 29 anys, i ara com a president d'AC Hoteles seran les protagonistes avui del fòrum econòmic Santcugatribuna. Catalán hi ofereix la ponència Riscos i oportunitats en els processos d'expansió internacional.

¿Està notant el sector hoteler la crisi econòmica?
En el turisme interior s'ha de notar per nassos. Les hipoteques pugen i la gent jove ho passa malament. És cert que si no et pots comprar un pis tens més diners per gastar: tot té la seva part positiva, però sí que notem que la gent està sortint menys, el cap de setmana. Quan surts fora d'Espanya estàs disposat a pagar més diners, però no passa el mateix amb el turisme interior. A l'entorn de Madrid ho estem començant a notar. No és preocupant, però el sector ha de ser més imaginatius.

Com ser més imaginatiu?
Per exemple, la nostra xarxa d'Itàlia està fent molta promoció d'Espanya. Hi ha un agermanament Catalunya-Milà important i estem mirant d'augmentar així les reserves.

Sosté, de tota manera, que el canvi de cicle econòmic és positiu per al seu negoci...
Sí. En quatre mesos hem tancat divuit operacions. El preu del sòl s'està posant al seu lloc. S'acabarà, pagar a 6.000 euros el metre quadrat.

¿Era insostenible, doncs, la situació actual?
Fins que ha arribat la pluja, ningú s'ha adonat que plovia. El 90% del sector hoteler espanyol és de propietat immobiliària. S'han guanyat tantíssims diners... I les bogeries més grans del sector immobiliari estan en el negoci hoteler. Viurem grans canvis.

Qui els protagonitzarà?
Els hotels individuals o són hotels amb molta personalitat o serà difícil que es mantinguin sense formar part d'un grup. Jo ara mateix tinc sobre la taula 25 propostes de compra per estudiar.

Quins plans té AC per al futur més immediat?
La nostra prioritat és Espanya, on en cinc anys doblarem el nombre d'hotels, fins a 170. A Europa, on ara tenim catorze hotels, volem créixer amb uns 50 o 60 a base de comprar a independents.

¿Ho faran a través del fons que estan acabant de muntar?
Sí. AC Hoteles té un 20 per cent del capital del fons, els socis del grup en controlaran fins a un 30 per cent i després hi ha la resta de socis.

Entre els grups immobiliaris, com s'havia avançat?
No estan ara per gaires històries. Els socis seran institucionals i altres agents de capital privat.

I quins són els destins prioritaris?
A Itàlia ens falta Roma. Fins ara no hi hem pogut entrar pels preus. És la ciutat més cara del món després de Londres. També volem obrir a Brussel·les, Zuric, Berlín, Varsòvia... Sobretot Europa. També estem entossudits a estar a Nova York i Miami. De fet, Nova York és ara o mai: coincideix la crisi immobiliària i la debilitat del dòlar. Tenim una idea clara d'impulsar una aventura a Europa molt ordenada.

Què veurem de nou aquest any a Catalunya?
A Vaquèira obrim un cinc estrelles al novembre, tenim un altre projecte a Sant Cugat, un quatre estrelles que hem impulsat al 50 per cent amb la societat Celo XXI. A Sants obrim el mes que ve i hem comprat sòl per construir un hotel a Montmeló, però trigarà. Per a Barcelona tenim plans d'expansió a l'àrea metropolitana.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.