Economia

La crisi de les 'subprime' aboca a nacionalitzar el Northern Rock

Finances

La crisi de les hipo­te­ques sub­prime han forçat el govern britànic a naci­o­na­lit­zar el banc Nort­hern Rock, espe­ci­a­lit­zat en aquesta mena de crèdits. El minis­tre d'Eco­no­mia, el labo­rista Alis­tair Dar­ling, va anun­ciar ahir que la mesura "serà tem­po­ral".
La dar­rera naci­o­na­lit­zació que es va fer a Gran Bre­ta­nya va tenir lloc el 1970: la planta de motors de Rolls-Royce, i la va fer un govern con­ser­va­dor.

Dar­ling va sos­te­nir que cap dels dos pos­si­bles com­pra­dors del banc, Vir­gin i els actu­als direc­tius de l'enti­tat "no són bones per als interes­sos del con­tri­bu­ent britànic". "El banc con­ti­nuarà ope­rant amb nor­ma­li­tat i a llarg ter­mini tor­narà a ser pro­pi­e­tat pri­vada, a mesura que s'esta­bi­lit­zin els mer­cats finan­cers", va expli­car el minis­tre.

Alguns mit­jans de comu­ni­cació dema­na­ven la seva dimissió per diver­ses raons, entre les quals la inter­venció del Nort­hern Rock per part del Banc d'Angla­terra, la pri­mera actu­ació d'aquest tipus en 150 anys. Fins ara la crisi del banc ha cos­tat 72.000 mili­ons d'euros als con­tri­bu­ents, i algu­nes esti­ma­ci­ons situen fins a 135.000 mili­ons la des­pesa final que pot cos­tar a les finan­ces públi­ques la inter­venció del banc hipo­te­cari britànic.

En l'anunci de la naci­o­na­lit­zació, el minis­tre Dar­ling gai­rebé no va donar cap xifra. Dar­ling va subrat­llar, però, que la pri­o­ri­tat és garan­tir els estal­vis dels cli­ents i la via­bi­li­tat de l'enti­tat. Avui les acci­ons del banc, que han pas­sat de 15,6 a 1,15 euros en cinc mesos, esta­ran sus­pe­ses a la borsa de Lon­dres. En les pròximes set­ma­nes un pan­nell d'àrbi­tres fixarà la com­pen­sació del govern als més de 145.000 acci­o­nis­tes que, si no estan d'acord amb aquesta quan­ti­tat, poden por­tar el cas als jut­jats.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.