Adevinta canvia a vertical de serveis per ser líder a Europa
El grup seguirà l'any vinent amb els portals locals d'anuncis classificats però adoptarà eines comunes per a tot el continent
La seu de Barcelona esdevé la més gran i activa de l'empresa
Les dades que obté fan que sigui un termòmetre de l’economia
El grup Adevinta es va crear el 2019, però la seva història es remunta al 1839, quan Christian Michael Schibsted va fundar la seva impremta a Noruega. Aquest negoci, on s’imprimien gasetes i diaris de l’època, va ser l’embrió del que després va ser un dels líders europeus de plataformes digitals d’anuncis classificats.
A Barcelona, el grup va arribar tot just encetat el segle XXI, a través de les adquisicions i absorcions d’altres empreses del mateix àmbit. El grup noruec va adquirir el 76% d’Anuntis l’any 2006, després que aquesta companyia es fusionés dos anys abans amb Segundamano. Anuntis la formaven llavors aquesta plataforma i InfoJobs, Fotocasa i Coches.net. El gran pas endavant de Schibsted va arribar el 2017, quan el grup va adquirir el 100% d’Anuntis.
“Els diferents negocis tenien llavors les seus disseminades pel territori català i a Madrid. La creació d'Adevinta el 2019 i la inauguració a l’octubre del mateix any del hub de Barcelona va propiciar l'agrupament de les diferents plataformes. A la seu de Barcelona, es troba a hores d'ara concentrat tot el negoci d'Adevinta a l'Estat, excepte Milanuncios, que va néixer a Madrid i continua allà”, explica Román Campa, CEO i Head of Real State & Emerging Verticals (cap de l’àmbit immobiliari i de les verticals emergents, en la traducció del càrrec al català).
Adevinta Spain agrupa actualment sis portals d’anuncis classificats: Fotocasa i Habitaclia (sector immobiliari), InfoJobs (ocupació), Coches.net i Motos.net (motor) i Milanuncios (compravenda d’articles de segona mà), i ha esdevingut “líder del sector a l’Estat, amb més de 18 milions d’usuaris” que visiten aquestes plataformes “cada mes”, destaca Campa. Les oficines de Barcelona, seu central del grup a l’Estat, estan ubicades al districte 22@ de la capital catalana, “i són el hub més gran del grup a Europa, després del de París i Berlín”, rebla Campa orgullós d’aquesta fita.
L’empresa té 1.600 treballadors a l’Estat, dels quals més de 1.300 estan ubicats a Barcelona. El grup cotitza a la borsa d’Oslo i “la seva dimensió és espectacular”: “Si Adevinta Spain cotitzés a l’Estat, estaria situada entre les deu empreses més fortes de l’Ibex, amb una capitalització de més de 7.000 milions”, afirma Campa, que també assegura que el grup s’ha convertit en un termòmetre digital de l’economia del país. “Les dades que ens ofereixen les plataformes, ens indiquen com avança el sector de la construcció, el de l’habitatge, els vehicles (cotxes i motos) i l’ocupació. En aquest darrer, per exemple, hem vist grans canvis entre com estava el sector abans i després de la covid-19, amb la participació de moltes més pimes en els processos de demanda d’ocupació a hores d’ara, sobretot fruit de la digitalització a què es van veure obligades per la pandèmia. I també hem vist com el treball en remot o híbrid ha entrat com una variable més”, explica Campa.
Canvi de rumb.
El capital humà d’Adevinta Spain és, segons el seu CEO, el valor més gran de la companyia, ja que els equips traspassen les obligacions laborals i intervenen activament a construir i generar talent digital a la ciutat. “Organitzen activitats per formar talent digital entre persones amb risc d’exclusió social, o bé promouen el talent femení en l’àmbit tecnològic, entre moltes propostes. Els treballadors proposen activitats i l’empresa els facilita l’espai i les eines per dur-les a terme. En aquest sentit, puc afirmar que Barcelona és el hub més actiu del grup.”
“La incorporació constant de novetats tecnològiques, com la intel·ligència artificial, ens ajuda sense dubte a enfortir la nostra capacitat tecnològica, però sobretot el que volem és generar confiança en els nostres usuaris, perquè aquesta és la base de les nostres plataformes. Sense confiança, desapareix el negoci”, afirma Campa, que anuncia un canvi d’estratègia pel que fa al grup de cara a l’any vinent: “Tot i que no deixarem de ser locals, d'estar organitzats per països, ens convertirem en un grup de verticals de serveis amb eines comunes. El nostre objectiu és esdevenir líders del sector a Europa.”
Creixement continuat
Adevinta Spain ha tancat el segon trimestre d’enguany amb una facturació de 58 milions d’euros, un 7% més que en el mateix període de l’any passat, amb un notable increment dels sectors de motor i ocupació. En els primers sis mesos del 2023, l’empresa acumula uns ingressos de 114 milions d’euros, un creixement respecte del mateix període de l’any passat del 9%. Tot sembla indicar que el grup tancarà l’any a l’Estat amb un creixement de dos dígits, com ja és habitual.