Economia

La diferència de preu entre la gasolina i el gasoil cau al 4%

La reducció d'aquesta diferència sembla que no ha tingut com a efecte cap canvi de comportament dels consumidors

Els carburants pugen però no tots s'encareixen de la mateixa manera. La conseqüència d'aquest creixement irregular és que el preu del gasoil d'automoció, tradicionalment molt més baix que el de la gasolina de 95 octans, s'hi acosta cada cop més.
La diferència entre tots dos combustibles s'ha reduït a una quarta part en els últims quatre anys: des de més del 16% l'octubre del 2003 fins a un 4,3% actualment a Catalunya, on el gasoil s'està venent a una mitjana estimada d'1,036 euros el litre i la gasolina, a 1,081.

Fa quatre anys, els preus al Principat eren de 0,686 euros el gasoil i 0,796 la gasolina de 95, segons les dades oficials del ministeri d'Indústria. L'octubre del 2004 la diferència va escurçar-se al 10%, al 8% el mateix mes del 2005 i al 4,8% fa un any. La retallada ha estat causada principalment perquè el preu internacional del gasoil, sense impostos, s'ha encarit més que el de la gasolina: un 78% contra un 73,2% en quatre anys.

Tecnologies similars
La reducció d'aquesta diferència, però, sembla que no ha tingut com a efecte cap canvi de comportament per part dels consumidors. Segons Jaume Roura, vicepresident del Gremi de Venedors de Vehicles a Motor de Barcelona i president de la patronal catalana del sector, Fecavem, explica que "la tecnologia ha fet que el cotxe dièsel sigui comparable al de gasolina en prestacions, velocitat i soroll". Això, i "la cultura de l'estalvi és el que fa que la gent hagi anat al dièsel, però sense pensar en els quilòmetres que han de fer", segons Roura.

Els experts diuen que fins als 30.000 quilòmetres anuals no s'amortitza la diferència de sobrecost que té un dièsel respecte a un cotxe de gasolina. El comprador, però, "no s'entretén a fer números, es fixa en el dia a dia: que omple el dipòsit i li dura més", explica Roura.

També un portaveu de la federació espanyola de concessionaris d'automoció Faconauto creu que "si bé hi ha una correlació directa entre els tipus d'interès i el comportament de compra, el carburant hauria de pujar molt perquè afectés les vendes".

A les gasolineres es nota un canvi de tendència, però no de gasoil a gasolina. El president de l'Associació d'Estacions de Servei de Barcelona, Manuel Amado, explica que el consum s'ha ressentit de l'encariment dels combustibles, ja que ha provocat "que els domingueros surtin menys, que la gent comparteixi cotxe o que tiri més cap a la moto i la bici". Amado no creu, però, que la gasolina superi el gasoil en consum malgrat que "la tendència és que el preu del gasoil continuï pujant i fins i tot superi la gasolina", en el cas del biodièsel.

I és que l'encariment dels carburants, amb impostos, ha estat espectacular: el gasoil ha pujat un 50% en quatre anys, mentre que la gasolina s'ha encarit un 36%. La causa, el petroli Brent a 88,69 dòlars el barril, prop del triple de fa quatre anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

L’Opa del BBVA al Sabadell s’alenteix

barcelona
unió europea

La CE veta l’ús d’un agent químic present en caixes de pizza

barcelona
regne unit

El Banc d’Anglaterra no es deixa arrossegar per la Fed i manté els tipus en el 5%

barcelona

Girona és una de les demarcacions de l’Estat amb més hotels a la venda

GIRONA
Tribuna

Un equip de 3 estrelles

Soci-Director de H&B Human and Business, conferenciant i formador
economia

Ajuntament, empreses i institucions acadèmiques impulsen l’Aliança per a la Innovació BIVA

SANT CUGAT DEL VALLÈS
Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró