CTSC aspira a recuperar el transport sanitari a Girona
Cinc directius han adquirit la companyia d’ambulàncies i s’han adjudicat el servei del Circuit de Catalunya i l’aeroport de Madrid
L’empresa creixerà en la prestació de serveis mèdics i assistencials a malalts que es recuperen fora de l’hospital
Recuperar el servei d’ambulàncies de Girona que es va perdre el 2015 és el primer gran repte que s’han marcat els nous propietaris del Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) Regió Girona. La companyia, resultat de la fusió el 1995 de moltes petites empreses del sector de la demarcació de Girona, havia estat l’històric concessionari del servei públic, però en el darrer procés d’adjudicació se’l va quedar TSC (empresa de la família Bonomi, propietaris també de Port Aventura), fet que va significar un fort daltabaix per a la companyia d’ambulàncies. No obstant això, ha aconseguit sobreviure, a diferència de moltes altres en circumstàncies similars que han desaparegut. Ara bé, la facturació, que el 2015 era de 29 milions d’euros, va davallar fins a menys de 2 milions el 2023.
Els compradors de CTSC –exdirectius de grans empreses però ja desvinculats– asseguren que l’han pogut adquirir a bon preu assumint-ne el deute. Han valorat l’experiència i joventut de la plantilla, integrada per unes 100 persones –el 2015 n’eren unes 550–, i el fet que l’empresa tingui les acreditacions i la llicència per operar a tot l’Estat espanyol. Gràcies a això, en només dos mesos –la compra es va signar el 29 de desembre passat–, ja han aconseguit el servei de transport per a diverses mútues mèdiques privades, el del Circuit de Catalunya i el de l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas (en una AENA UTE amb Vithas). D’aquesta manera, la previsió de facturació per al 2024 ha pujat fins als 8 milions d’euros.
Empresa viable
Tot i que adjudicar-se el servei d’ambulàncies de Girona seria un pas important en l’etapa que ara comença, la nova propietat no ho fa dependre tot del concurs i ja treballa en un pla per fer créixer CTSC Regió Girona més enllà del transport: “La companyia serà viable sense el SEM [Sistema d’Emergències Mèdiques]”, subratlla Edgar Nolla, un dels cinc socis que s’han embarcat en aquest projecte. Nolla coneixia l’empresa i part de l’equip directiu perquè hi va treballar fa 17 anys, quan començava en el món laboral.
La intenció és diversificar tant el nombre de concessions com la tipologia de serveis que presta, de manera que l’ambulància sigui l’eix al voltant del qual es desplegui una oferta integral, tant sanitària com assistencial.
La visió
Els estudis sobre el futur de la sanitat en un context d’augment de l’esperança de vida i d’aparició de més i millors tractaments indiquen que el temps d’hospitalització tendirà a escurçar-se, com ja està passant, perquè no hi haurà prou llits d’hospital per satisfer l’increment de la demanda previst. Algunes projeccions situen l’agreujament del problema en un horitzó no gaire llunyà: entre 5 i 8 anys. Així doncs, molts malats hauran de fer la recuperació al domicili i caldrà bastir una oferta de serveis d’acompanyament.
Nolla explica que dedicaran aquest any a desplegar el projecte de la companyia amb aquesta visió i que inicialment se centraran en el servei d’ajuda a domicili per posar-lo en marxa durant aquest primer trimestre.
En aquest sentit, la companyia ja ha desenvolupat una plataforma tecnològica que permetrà gestionar qüestions com ara els desplaçaments dels metges i del personal assistencial al domicili del pacient, així com fer consultes en línia. Per a més endavant, també preveuen prestar serveis a centres com ara residències de gent gran.
“Pensem que el model actual ha de fer un salt endavant i integrar serveis socials i sanitaris, i el transport serà una peça clau”, explica Nolla, que hi afegeix que és una mirada sobre el sector que comparteixen els cinc socis: “Formem un equip molt sòlid, ens coneixem bé i ens tenim confiança, i això no és fàcil de trobar”, explica.
CTSC Regió Girona disposa d’una nau de 800 m² a Girona, amb dues plantes. Els vehicles són a la part inferior i també un espai per al descans dels treballadors. A la planta superior, hi ha les oficines. La flota d’ambulàncies consta de 35 unitats, 25 de les quals són a Girona; cinc, a Madrid, i cinc més, al Circuit de Catalunya.
El 30 de novembre passat, el SEM va anunciar la posada a licitació del servei d’ambulàncies per un valor estimat de prop de 2.383 milions d’euros i una vigència de cinc anys –fins ara era de deu anys–. El concurs està dividit en deu lots per territoris i el lot corresponent a Girona i l’Alt Maresme sortia per un valor estimat de 338,6 milions d’euros. Ara bé, el procés ha estat paralitzat pel Tribunal Català de Contractes del Sector Públic (TCCSP), que el 21 de febrer passat va dictaminar a favor dels recursos presentats per diverses instàncies, entre les quals l’empresa Falck i l’Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies, en contra, entre altres coses, dels càlculs de la memòria econòmica. La decisió del tribunal obliga a reiniciar el procés de licitació. Cal pensar que els guanyadors haurien de començar a operar el 2025.
Implantació al territori
Aquest contracte, un dels de més quantia de l’administració catalana, sempre està envoltat de polèmica. La decisió el 2015 de donar el servei públic a TSC també va aixecar molta polseguera, perquè CTSC Regió Girona va decidir presentar un recurs davant del TCCSP basat en suposades irregularitats en l’oferta que va plantejar la guanyadora. Al·legaven incompliment de la normativa de seguretat en els vehicles i que una part de les ambulàncies que es van presentar en realitat no estaven disponibles perquè prestaven servei en altres territoris. La patronal gironina FOEG també va criticar el fet que el Servei Català de la Salut prioritzés el factor econòmic per sobre del criteri d’implantació al territori.