GIRONA
Bicis elèctriques amb canvi automàtic
Niche Mobility, una start-up del Parc Tecnològic i Científic de la Universitat de Girona, llançarà al mercat un motor per a bicicletes elèctriques amb canvi automàtic. Com explica Marc Barceló, CEO de Niche Mobility juntament amb Enric Delgado, es tracta de donar resposta a aquells usuaris que s’han reintroduït a la bici, o no hi havien anat mai fins ara, perquè els models elèctrics s’adapten a les seves necessitats de mobilitat diària, però que no dominen l’ús del canvi de marxes. “Cal saber quan canviar de plat o de pinyó en funció de la velocitat i del pendent de pujada o baixada que es trobi l’usuari. I això requereix un aprenentatge”, explica Barceló. Aquest motor, però, automatitza el canvi de marxes perquè electrònicament faci el canvi. “No hauràs de pensar que t’has d’anticipar i baixar de plat quan arriba una pujada perquè el canvi automàtic ja ho farà sol”, explica Barceló. De fet, com assegura el CEO de Niche Mobility, es tracta d’incorporar a la bicicleta la tecnologia de canvi automàtic que ja fa anys que funciona en el sector de l’automòbil i que cada cop és més usual: “Un 70% dels cotxes que es van vendre a la Unió Europea el 2021 tenien canvi de marxes automàtic.”
Els responsables de Niche Mobility, que dona feina a sis persones, han desenvolupat el prototip durant un any i ja han patentat el nou motor. Ara ja tenen un model preindustrialitzable que pensen portar a producció en una fase següent. Per això ara començaran una ronda de contactes amb marques de bici –descarten treure la seva pròpia marca– que vulguin integrar el motor automàtic als seus models elèctrics. Aquest proper trimestre es posaran en contacte amb diversos fabricants per oferir-los el motor amb l’objectiu de conèixer la seva opinió: “Es tracta de tenir el seu feedback per saber si el motor els agrada, si creuen que pesa massa o massa poc o si pensen que cal cap modificació”, manifesta Barceló. Per obrir la seva xarxa de distribució, al mes de juliol, Niche Mobility participarà en l’Eurobike Frankfurt, la fira més important del món, i al setembre té previst ser a la Sea Otter Girona, que l’any passat va estrenar un espai de la fira dedicat exclusivament a la bici elèctrica. Els responsables de l’empresa descarten vendre el motor com a giny postvenda per instal·lar-lo en bicicletes particulars.
Niche Mobility va dissenyar el prototip gràcies a una campanya de micromecenatge per vendre participacions de l’empresa que va aconseguir gairebé mig milió d’euros entre 242 persones. El projecte també va aconseguir gairebé 400.000 euros gràcies a una línia de subvencions de l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi de l’Energia a noves tecnologies de mobilitat.
Barceló confia que d’aquí a un any surtin al mercat les primeres bicicletes amb el motor automàtic de Niche Mobility. Per fabricar-lo contactaran amb una empresa d’automoció, preferentment de la zona, que actuï com a proveïdor o com a soci industrial.