Economia

Jordi Clos

President de Turisme de Barcelona i del Gremi d’Hotels de Barcelona (GHB)

“No volem créixer, el que volem és millorar el turisme que tenim”

“La copa Amèrica és molt important per la repercussió mediàtica mundial que té”

“El preu mitjà dels hotels encara està lluny del que es paga en altres ciutats importants d’Europa”

“Un problema molt gran són els pisos turístics, però això s’escapa del nostre control”

Els turistes que venen a congressos són molt ordenats i respectuosos i d’alt poder adquisitiu
Barcelona està plena a rebentar de turistes i de fa setmanes.
Les xifres reals diuen que de gener a abril l’ocupació de la ciutat ha estat del 77%, que representa un 0,8% més que en el mateix període de l’any 2023, és a dir, que pràcticament estem igual. Afortunadament, perquè aquest és el projecte que tenim al cap, el que ha millorat és el turisme que tenim: el preu mitjà de despesa que han fet ha pujat uns 17 euros i això situa les habitacions d’hotel de la ciutat (comptant des dels hotels d’una estrella fins als de cinc estrelles) a un preu mitjà de 170 euros al dia, un preu que encara està lluny del que es paga en altres ciutats importants d’Europa.
L’estiu del 2023 el preu mitjà dels hotels era de 190 euros.
Això va ser al setembre, al mes de juliol va arribar als 191 i aquest any esperem superar-ho. La xifra que deia de 170 euros és de gener a març, que en teoria i històricament hauria d’haver estat temporada baixa, tot i que al final no ho ha estat.
La copa Amèrica quina importància té per Barcelona?
La copa Amèrica és un gran esdeveniment i molt important sobretot per la repercussió mediàtica mundial que té. El nombre de pernoctacions que tindrem per aquesta competició puntualment els dies de més activitat serà molt alt, però no és un esdeveniment com el Mobile World Congress o qualsevol altra activitat que omple Barcelona. És més important pel tema mediàtic i per la repercussió internacional que tindrà la ciutat.
El turista que arrossega la copa Amèrica és el que interessa?
Totalment. És un turisme que tens també quan hi ha un gran congrés, que omple els hotels de cinc estrelles, que ve a consumir comerç, restauració, música, teatre, museus, tota la part cultural i també esportiva de la ciutat, que és molt important.
L’any que ve Barcelona serà seu de la Business of Luxury Summit, una convenció del món del luxe que organitza el ‘Financial Times’.
Es tracta d’una convenció que reunirà els màxims representants del sector per explorar les tendències del mercat del luxe i les estratègies i els reptes per arribar als clients més adinerats del planeta, i estem molt contents que ens hagin triat al davant de les ciutats top 10 d’Europa, que totes la volien. La importància de l’esdeveniment, més que la quantitat de persones que poden venir, és el ressò internacional i el posicionament que agafa Barcelona. Com la desfilada de Louis Vuitton, dona bona imatge de la ciutat.
Barcelona torna a ser una de les ciutats més importants en l’organització de congressos.
Estem en el top 5 de ciutats de congressos més importants del món. Fa molts anys que estem en aquesta llista dels cinc primers. Això és molt important perquè vol dir que quan els grans esdeveniments internacionals decideixen fer una activitat, un congrés, una fira, una trobada..., com que estem entre els cinc primers, tenim moltes possibilitats que ens triïn a nosaltres.
Es vol potenciar aquest turisme. Per què?
Són uns turistes molt ordenats, conscienciats amb la ciutat, molt dedicats al que venen a fer, que és el seu congrés, i que l’estona que no estan al congrés consumeixen molta cultura i restauració de qualitat i compren molt. També es belluguen uns dies per Catalunya: fan enoturisme, van a Montserrat o uns dies a la Costa Brava. És un client elegant, pacífic, que estima la ciutat on va, que és el que desitja qualsevol ciutat turística, que prefereix aquest client que no un altre que ve dos dies a celebrar el seu comiat de solter.
És important que el turista sigui respectuós amb la ciutat.
Ha de respectar la ciutat i la gent que hi viu i ha de ser sostenible. Ha de ser respectuós amb el consum d’aigua. Aquest any i en els mesos en què hem tingut aquesta sequera tan dramàtica el Gremi d’Hotels vam fer una campanya molt potent d’informació als clients i el consum d’aigua ha baixat. Això vol dir que l’usuari ha estat conscient i respectuós.
Sort que ha plogut, però.
I tant. Havíem estudiat alternatives però la pluja ens ha salvat. El que s’ha de fer ara és pensar en el futur per no haver de dependre tant de si plou, hem de tenir més mitjans per tenir-ho tot controlat.
Calen dessalinitzadores?
Sí. El que no es pot fer és dir: “Bé, com que ja ha plogut, ja està.” No. Recorda que fa molts anys ja ens va passar, que vam haver de portar vaixells amb aigua. No es pot oblidar el tema i s’hi ha de treballar.
Un altre turista que volen promocionar són els creueristes...
Sí, però els que ens interessen són els que agafen el vaixell al nostre port o acaben aquí el seu creuer, que són persones que pernocten a la ciutat i s’hi estan uns dies i consumeixen. Pensa que moltes connexions aèries internacionals, sobretot amb els Estats Units, les tenim gràcies als creueristes que venen a la ciutat per estar-s’hi uns dies i agafar un creuer. Aquests són diferents dels que atraquen aquí unes hores, descarreguen tres o quatre mil persones unes hores, que col·lapsen la ciutat, sobretot la Rambla i la Boqueria, alguns a la Sagrada Família, i se’n van. Aquests creueristes no interessen tant.
En diuen turistes de qualitat?
Sí, però per reconvertir el turisme s’hi ha d’anar treballant molt i gestionar-ho. Però sí que cal dir que Barcelona està molt avançada en aquest tema en comparació amb altres ciutats d’Europa que tenen el mateix problema amb el turisme. Aquí, d’entrada, ja fa vuit anys que no s’amplia la planta hotelera. Nosaltres ara ja no fem promoció per augmentar el nombre de visitants; per tant, no creixem, cosa que no passa a Amsterdam, Madrid, Roma o Venècia, que ara han posat aquest impost per entrar de 5 euros que ja em diràs a qui frenarà. Nosaltres ara estem estabilitzats en el creixement i no volem créixer; el que volem és millorar el turisme que tenim. Però això no es fa en un dia.
Hi ha els pisos turístics...
Aquest és un gran problema, perquè és un sector que surt del nostre control. Si hi ha milers de pisos turístics no legals, aquests no parlen el mateix llenguatge que les administracions o Turisme de Barcelona o el gremi d’hotels. Aquests van pel seu compte i els és igual quin tipus de turisme ve i això és el que genera –com es va veure abans de la pandèmia– la turismofòbia. Recorda que a Ciutat Vella hi penjaven cartells que deien “Volem hotels i no apartaments”, perquè els hotels no generen conflicte i els pisos turístics sí. Per això crec que l’Ajuntament té al cap regular el tema d’aquests apartaments.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

L’aeroport d’Alguaire acull simulacions de rutes logístiques amb drons

Lleida
Energia

La hidroelèctrica de Sant Quirze de Besora serà pública a partir del 31 de juliol

Sant Quirze de Besora
Economia

Catalunya creixerà un 2,6% aquest any, segons el BBVA

barcelona
Unió Europea

La inflació a la zona euro es modera una dècima al juny, fins al 2,5%

Barcelona

Noel creix un 16 per cent el 2023 i factura 638 milions d’euros

SANT JOAN LES FONTS
ECONOMIA

La plantilla de Vodafone accepta el preacord sobre l’ERO per a 898 persones

Barcelona
Economia

L’FMI eleva al 0,9% la previsió de creixement de l’eurozona per al 2024

Barcelona
ECONOMIA

Tarragona crearà miradors turístics digitals a la ciutat

Tarragona
Economia

Foment eleva fins a 42.500 milions el dèficit d’inversió en infraestructures

barcelona