Economia

uNIÓ eUROPEA

Brussel·les comunica a la Xina la intenció d’imposar aranzels de fins al 38,1% als cotxes elèctrics

La Comissió Euro­pea (CE) ha anun­ciat aquest dime­cres a la Xina la decisió d’impo­sar aran­zels de fins al 38,1% a la impor­tació dels vehi­cles elèctrics fabri­cats al país asiàtic. Brus­sel·les jus­ti­fica la mesura per com­pen­sar els “per­ju­di­cis econòmics” que supo­sen per als fabri­cants euro­peus els “sub­si­dis injus­tos” de Pequín als seus fabri­cants. L’exe­cu­tiu comu­ni­tari ha con­cre­tat en un comu­ni­cat que els aran­zels ani­rien des del 17,4% al fabri­cant BYD –el prin­ci­pal grup xinès– fins al 38,1% a SAIC, pas­sant per un 20% a Geely.

Brus­sel·les ha donat a conèixer la seva intenció a par­tir de les con­clu­si­ons pre­li­mi­nars de la inves­ti­gació que va ini­ciar el pas­sat octu­bre en detec­tar l’entrada de gai­rebé 200.000 vehi­cles entre l’octu­bre del 2023 i el gener del 2024, el que repre­senta un incre­ment de l’11% en com­pa­ració amb el mateix període de l’any ante­rior. Segons els resul­tats ini­ci­als, tota la cadena de sub­mi­nis­tra­ment de vehi­cles elèctrics es “bene­fi­cia en gran mesura de les sub­ven­ci­ons injus­tes a la Xina” i pre­senta “una amenaça clara­ment pre­vi­si­ble i immi­nent a la indústria de la UE”.

A banda de les tres com­pa­nyies inves­ti­ga­des, la CE ha comu­ni­cat la seva intenció d’impo­sar una taxa mit­jana del 21% a altres fabri­cants xine­sos que han coo­pe­rat amb els ser­veis comu­ni­ta­ris durant la inves­ti­gació, però que no hi esta­ven inclo­ses, i una més ele­vada del 38,1% a d’altres empre­ses que no han col·labo­rat amb l’exe­cu­tiu comu­ni­tari.

La Comissió ha afe­git que l’empresa nord-ame­ri­cana Tesla podria rebre un aran­zel cal­cu­lat de manera indi­vi­dual, després de la petició d’un dels fabri­cants xine­sos.

La decisió ja ha estat comu­ni­cada a totes les parts, entre les quals les auto­ri­tats xine­ses, els fabri­cants euro­peus i els estats mem­bre, però la seva apli­cació, que és pro­vi­si­o­nal, entrarà en vigor el 4 de juliol. Els aran­zels podrien variar en cas que les com­pa­nyies argu­men­tin motius “sufi­ci­ents”. Brus­sel·les con­ti­nuarà nego­ci­ant amb les auto­ri­tats xine­ses una pos­si­ble solució i, si no arriba, els aran­zels podrien ser defi­ni­tius a par­tir de novem­bre.

No obs­tant això, la mesura reque­reix el vis­ti­plau dels vint-i-set països de la Unió, que estan divi­dits al res­pecte. El govern francès és favo­ra­ble a l’apli­cació dels aran­zels als cot­xes elèctrics xine­sos i l’ale­many lidera els països que s’opo­sen a la mesura.

El vice­pre­si­dent econòmic de la Comissió Euro­pea, Val­dis Dom­brovskis, ha asse­gu­rat en un mis­satge a les xar­xes soci­als que “el nos­tre objec­tiu no és tan­car el mer­cat de la UE als vehi­cles elèctrics xine­sos, sinó garan­tir que la com­petència sigui justa”.

Pro­testa de Pequín

El Minis­teri de Comerç de la Xina ha cri­ti­cat dura­ment la decisió de Brus­sel·les, que ha con­si­de­rat “pro­tec­ci­o­nista” i “man­cada de base fàctica i legal”. En aquest sen­tit, ha al·legat que les auto­ri­tats comu­nitàries han igno­rat la com­pe­ti­ti­vi­tat oberta i les nor­mes de l’Orga­nit­zació Mun­dial del Comerç (OMC). A més, han retret a la Comissió haver exa­ge­rat els pro­jec­tes de “sub­sidi”, abu­sat de la regla de “fets dis­po­ni­bles” i ator­gar una taxa de sub­sidi des­pro­por­ci­o­na­da­ment alta.

Pequín ha avi­sat que seguirà estre­ta­ment els pro­gres­sos de les acci­ons de Brus­sel·les i prendrà “totes les mesu­res necessàries” per pro­te­gir els drets i interes­sos legítims de les empre­ses xine­ses.

La Cam­bra de Comerç de la Xina a la UE s’ha decla­rat “com­mo­ci­o­nada” per l’anunci dels aran­zels als cot­xes elèctrics xine­sos i ha expres­sat la seva “seri­osa pre­o­cu­pació i temor” que la decisió afecti “les rela­ci­ons econòmiques i comer­ci­als”, així com les “rela­ci­ons bila­te­rals”, entre Brus­sel·les i Pequín.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.