Economia

24 anys per un nou polígon

Terrassa aprovarà el pla per crear el d’Els Bellots II, el primer dels tres previstos al pla d’ordenació i que la crisi va aturar el 2008

Ocuparà 95,3 hectàrees t i el govern respon a l’oposició dels ecologistes que es crearà un gran parc connectat a l’Anella verda

Hau­ran cal­gut 24 anys, si les pre­vi­si­ons es com­plei­xen i comen­cen obres durant el 2027, perquè Ter­rassa tin­gui un nou gran polígon indus­trial, logístics i d’acti­vi­tats pro­duc­ti­ves que s’afe­girà als que ja esta­ven en fun­ci­o­na­ment a Can Petit, Santa Mar­ga­rida i Els Bellots. Es tracta del polígon Els Bellots II, una zona de 95,3 hectàrees entre la car­re­tera N-150 i l’auto­pista C-58 ja pre­vist en el pla d’orde­nació muni­ci­pal (POUM) del 2003 com els de Palau Sud i Palau Nord –tot just ini­cien tràmits– i que va que­dar atu­rat per la crisi del 2008 quan ja hi havia un pla par­cial urbanístic apro­vat (2005) i un pro­jecte urbanístic i de repar­cel·lació fets. Aquest nou sec­tor indus­trial, no exempt de polèmica per l’opo­sició d’enti­tats eco­lo­gis­tes, es va reac­ti­var el 2017 quan la pro­pi­e­tat va pas­sar en mans de l gegant inter­na­ci­o­nal d’immo­logística Logi­cor (80%) –par­ti­ci­pada pels fons Blacks­tone i China Invest­ment Cor­po­ra­tion (CIC)– i el fons d’inversió immo­bi­li­ari britànic Segro (20%). El ple d’aquest mes el con­sis­tori donarà llum verda al nou pla par­cial apro­vat ini­ci­al­ment el 2023 després dels ajus­tos que s’hi van fer tres anys abans i que van reque­rir una modi­fi­cació del POUM..

La intenció dels pro­mo­tors quan s’hagi apro­vat defi­ni­ti­va­ment és tenir els pro­jec­tes d’urba­nit­zació i repar­cel·lació fet a finals de l’any que ve o a prin­ci­pis del 2026 quan volen començar la urba­nit­zació i “a edi­fi­car el 2027”, expli­cava en comissió infor­ma­tiva la Direc­tora de Ser­veis Urba­nisme, Marta Gómez. L’equip de govern defensa que la nova pro­posta és molt millor que l’ante­rior, ja que dis­mi­nu­eix el sos­tre d’edi­fi­ca­bi­li­tat –de 614.184 a 495.818 m²–, fa una rebaixa de la superfície de par­cel·la de les zones terciàries –104.395 a 53.988 m²– i, per con­tra, aug­menta els espais lliu­res –de 169.779 a 221.258 m²– men­tre manté els 142.969 m² des­ti­nats a equi­pa­ments. A més, i pen­dent de defi­nir-se en el pro­jecte d’urba­nit­zació, pre­veu una reducció dels cos­tos d’urba­nit­zació de 75,1 a 51 mili­ons d’euros.

La intenció de l’Ajun­ta­ment és que Els Bellots II sigui un polígon orde­nat, sos­te­ni­ble, com­pe­ti­tiu, ben con­nec­tat i inte­grat amb el pai­satge i que fomenti una eco­no­mia basada en la indústria 4.0. El tinent d’alcalde de Ter­ri­tori, Xavier Car­dona, asse­gur a que “Ter­rassa neces­sita pro­jec­tes indus­tri­als potents com aquest” i que d’una banda per­meti “gene­rar talent i crear llocs de tre­ball qua­li­fi­cats, però sense per­dre de vista que també per­se­guim una ciu­tat sos­te­ni­ble, salu­da­ble i res­pec­tu­osa amb l’entorn”. El polígon tindrà més de 450.000m² de superfície que des­ti­narà a noves acti­vi­tats pro­duc­ti­ves i terciàries; amb par­cel·les supe­ri­ors als 40.000m² on es podran implan­tar magat­zems i grans indústries i el govern asse­gura que fins i tot el Pla Ter­ri­to­rial Metro­po­lità (PTM) el fixa com a equi­pa­ment d’interès.

El nou pol indus­trial v a impli­car que el des del març del 2021 s’iniciés una cam­pa­nya d’opo­sició i mobi­lit­za­ci­ons a través de la pla­ta­forma Tu Ets Entorns Ter­rassa!, que agrupa 32 enti­tats eco­lo­gis­tes, veïnals, soci­als i par­tits. A grans trets, a banda de denun­ciar irre­gu­la­ri­tats en la tra­mi­tació, lamen­ta­ven que supo­sa­ria eli­mi­nar el 13% dels con­reus de secà per pro­moure tre­ball pre­cari –4.500 llocs–, supo­sarà un perill per al comerç de pro­xi­mi­tat, inter­ce­dia en el recor­re­gut de l’Ane­lla Verda i en el con­nec­tor entre Sant Llo­renç del Munt i Coll­se­rola, aug­men­ta­ria la mobi­li­tat i les emis­si­ons de CO2, a més de no pre­veure cap efecte per miti­gar l’efecte sobre l’avi­fauna, entre altres. En total van pre­sen­tar 46 al·lega­ci­ons entre par­ti­cu­lars i col·lec­tius, però en comissió infor­ma­tiva no se’n va fer referència i ells diuen que no han rebut cap res­posta. El con­sis­tori ha accep­tat modi­fi­ca­ci­ons “menors” i les més sig­ni­fi­ca­ti­ves són una de l’Agència Cata­lana de l’Aigua (ACA) per fer una reserva de sòl per si calgués una depu­ra­dora i de Car­re­te­res sobre el traçat del vial que podria esde­ve­nir la ronda de Lle­vant.

El govern diu que es farà un gran parc lineal urbà de 85.734 m² situat a la part de l’est del sec­tor, que farà de tran­sició i faci­li­tarà la inte­gració amb l’Ane­lla Verda, pre­ser­vant l’històric camí del Mon­jos, i també un segon al vol­tant de la masia pro­te­gida de Can Tor­re­lla del Mas. Des­ta­quen que hi haurà un gran àmbit de sòl per a equi­pa­ment d’escala metro­po­li­tana, que s’imple­men­tarà un millor apro­fi­ta­ment de les aigües plu­vi­als, es cre­a­ran 7 quilòmetres de car­rils bici, se soter­ren cinc línies elèctri­ques d’alta i mitja tensió i que les cober­tes de les naus tin­dran teu­la­des amb pla­ques foto­vol­tai­ques.

Futura ronda de Llevant
El sistema viari preveu accessos des dels carrers de la Terra i de l’Aigua, des de la carretera N-150 i des de l’autopista C-58 amb ramals en ambdós sentits. Es construirà un nou viaducte sobre l’autopista per connectar amb Els Bellots, Can Parellada i les Fonts. De nord a sud, resseguint el parc, es farà un vil de doble carril, però amb una reserva per ampliar-lo a dos carril per banda com a ronda de Llevant, tot i no estar i nclosa en cap pla sectorial. També es reserva un espai pel desdoblament de la N-150.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.