Economia

L’equilibri ètic en temps de conflictes armats

La tecnologia armamentística s’hauria de desenvolupar amb vocació dissuasòria

El 21 de gener d’aquest any, el repu­blicà Donald Trump pre­nia pos­sessió del seu segon man­dat com a pre­si­dent dels Estats Units, anun­ci­ant ja en el dis­curs i asso­tant al pano­rama mun­dial les seves noves polítiques afec­tant tota una esta­bi­li­tat mun­dial.

Al com­plex entra­mat de la geo­política con­tem­porània, la jus­ti­fi­cació d’una nació per entrar en guerra i la manera tri­ada per lliu­rar-la són temes de debat cons­tant.

Així, ens pre­gun­tem: Qui­nes con­di­ci­ons cal donar perquè, basant-se en els nos­tres prin­ci­pis ètics irre­nun­ci­a­bles, una nació vegi jus­ti­fi­cat res­pon­dre a l’agressió i anar a la guerra? Segu­ra­ment, com és el cas d’Ucraïna, la coacció sobre la lli­ber­tat d’un país i els seus ciu­ta­dans o, sal­tar-se el dret inter­na­ci­o­nal que regula les fron­te­res i la inte­gri­tat ter­ri­to­rial, aler­ten d’una pos­si­ble deses­ta­bi­lit­zació de la pau mun­dial, alhora que qüesti­o­nen el pro­ce­dir ètic d’una nació, quan la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal s’esforça per pro­moure valors uni­ver­sals de justícia i de justícia.

Per­dre els prin­ci­pis ètics deixa via lliure per a l’exter­mini de l’ene­mic, la des­hu­ma­nit­zació que trans­forma l’opo­nent en una cosa dife­rent d’una per­sona, que ja no con­si­dera de la seva mateixa raça humana. Així, el debat arriba al punt més crític amb l’ús de les armes letals autònomes sense super­visió humana, que eli­mi­nen la capa­ci­tat de ren­dició del pres i atemp­ten indis­cri­mi­na­da­ment con­tra la població civil.

Tots els pre­sos de guerra hau­rien de tenir un tracte humà tal com apunta la

III con­venció de Gine­bra, “els pre­so­ners de guerra han de ser trac­tats huma­na­ment en tota cir­cumstància inclo­ent-hi higi­ene i assistència mèdica. Es pro­hi­bei­xen els actes o omis­si­ons que cau­sin la mort o posin en perill la salut dels pre­so­ners”; men­tre que al

IV con­veni de Gine­bra s’asse­nyala no obli­dar la pro­tecció i vet­llar per les per­so­nes civils en con­flic­tes bèl·lics.

Només el temps farà que cessi l’abús de la potència tec­nològica domi­nant, a mesura que senti una amenaça de potència simi­lar per part de l’ene­mic; només ens replan­te­ja­rem la huma­ni­tat cap als altres quan siguem nosal­tres els amenaçats.

La sim­pa­tia de l’espècie, la tendència a sen­tir afer­ra­ment per allò humà i no per les màqui­nes, se sol diluir quan la soci­e­tat creu que aques­tes màqui­nes els estan defen­sant. Aquesta des­hu­ma­nit­zació inten­ci­o­nal i a curt ter­mini és equi­va­lent a un suïcidi ètic indi­vi­dual i col·lec­tiu que ens porta a l’any 1964, quan el científic i escrip­tor Isaac Asi­mov pre­dia: “L’aspecte més trist de la vida ara mateix és que la ciència reu­neix conei­xe­ments més ràpid del que la soci­e­tat gua­nya en savi­esa”.

La tec­no­lo­gia arma­mentística s’hau­ria de desen­vo­lu­par amb vocació dis­suasòria i, en cas extrem, per llui­tar en con­di­ci­ons simi­lars ja que quan una de les parts es mos­tra inde­fensa, s’incom­pleix l’estàndard bàsic de reci­pro­ci­tat, es difu­mina el poder.

L’impuls d’aques­tes tec­no­lo­gies pot crear una inèrcia que apar­qui o debi­liti estratègies més vàlides o jus­ti­fi­ca­bles ètica­ment, com emfa­tit­zar el poder de la diplomàcia, l’eco­no­mia, la comu­ni­cació, la inte­gri­tat moral i la cohesió per evi­tar l’explosió del con­flicte o reduir-ne la inten­si­tat.

A manera de con­clusió, no obli­dem les lliçons del pas­sat i recor­dem com la pèrdua dels prin­ci­pis ètics pot des­en­ca­de­nar con­seqüències devas­ta­do­res, apro­pant-nos a l’abisme de l’exter­mini i la des­hu­ma­nit­zació, pas­sant per alt que pre­so­ners de guerra i civils, del bàndol que siguin, són per­so­nes i hau­rien de ser trac­tats amb huma­ni­tat, fins i tot en ell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia