Economia

Cal aprofitar-ho tot

La normativa sobre malbaratament alimentari aboca les empreses a la prevenció

Les iniciatives que ofereixen serveis per reduir les pèrdues guanyen pes de mica en mica

En els pròxims anys, per llei, les empreses hauran de maldar per tenir un pla de prevenció de pèrdues
Els agents del sector admeten que al camp hi ha més pèrdues de les que es reconeixen

La llei que pretén reduir a la mínima expressió el mal­ba­ra­ta­ment d’ali­ments, tant la cata­lana del 2020 com l’esta­tal que es va apro­var dijous, fa de la pre­venció el prin­cipi fona­men­tal, i així ho hau­ran d’assu­mir escru­po­lo­sa­ment page­sos i rama­ders, indus­tri­als, dis­tribuïdors i, és clar, el con­su­mi­dor final.

Aquesta set­mana s’ha apro­vat al Congrés dels Dipu­tats la llei de pre­venció de les pèrdues i el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari, que aspira a acon­se­guir una reducció del 50% dels resi­dus ali­men­ta­ris per capita en l’àmbit de la venda al detall i el con­sum, i rebai­xar en un 20% les pèrdues d’ali­ments en les cade­nes de pro­ducció i sub­mi­nis­tra­ment per a l’any 2030. Set­ma­nes abans, el Depar­ta­ment d’Agri­cul­tura avançava dades d’un estudi ela­bo­rat pel Creda i l’IRTA en què es con­cloïa que cada llar cata­lana mal­ba­ra­tava 63,61 kg d’ali­ments de mit­jana, amb un total de pèrdues de 173,96 milers de tones. Com explica Alba Gra­ells, de la sub­di­recció gene­ral de Trans­ferència i Inno­vació Agro­a­li­mentària del depar­ta­ment, infe­reix de la dada que “amb aquesta quan­ti­tat es podrien ali­men­tar 274.948 per­so­nes durant un any, és a dir, podríem cobrir les neces­si­tats ali­mentàries del 14% de la població cata­lana en risc de pobresa”. Mal­grat que es per­den bous i esque­lles en tota la cadena de valor dels ali­ments, “el cert és que el punt crític con­ti­nua sent la llar, on es mate­ri­a­litza el 55% del mal­ba­ra­ta­ment. Els ali­ments que llen­cem a les nos­tres llars equi­va­len al 3,8% dels ali­ments adqui­rits d’una llar durant un any”. La peda­go­gia, la cons­ci­en­ci­ació que cal fer mans i mànigues perquè tot allò que pot ser men­jat no vagi a les escom­bra­ries, és la via per influir a les llars: “Amb motiu del Dia de la Cons­ci­en­ci­ació sobre el Mal­ba­ra­ta­ment Ali­men­tari, que se cele­bra cada any el 29 de setem­bre, es fan ini­ci­a­ti­ves que impac­ten, com la de res­tau­rants que fan sopars amb ali­ments recu­pe­rats, però cal anar més enllà, i valo­rar altres vec­tors que també estan lli­gats al mal­ba­ra­ta­ment, com pri­o­rit­zar el con­sum de frui­tes i ver­du­res de tem­po­rada i el pro­ducte de pro­xi­mi­tat.” La sen­si­bi­lit­zació sem­pre dona fruits: l’any 2024, amb la cam­pa­nya Apro­fi­tem els ali­ments, se’n van acon­se­guir rea­pro­fi­tar fins a 18,6 tones, cosa que va supo­sar un estalvi d’11.974.222,7 litres d’aigua i de 9.045,25 kg de CO2.

Pla estratègic

Tan­ma­teix, cal efec­tuar un diagnòstic sobre totes les bau­les de la cadena ali­mentària. Aquest 2025 i el 2026, el depar­ta­ment té pre­vist “desen­vo­lu­par un pla estratègic de diagnosi sobre tota la cadena ali­mentària que apor­tarà dades de pèrdues, per pro­duc­tes i bau­les, que per­me­tran defi­nir acci­ons con­cre­tes per a tots els agents de la cadena com ara, per posar-ne un exem­ple, crear una pla­ta­forma, un market­place, per a la redis­tri­bució d’exce­dents ali­men­ta­ris, on les empre­ses es puguin posar direc­ta­ment en con­tacte amb cen­tres de dis­tri­bució gratuïta d’ali­ments i vice­versa”. Una estratègia que con­du­eix la llei cata­lana 3/2020 de pre­venció de pèrdues i mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari, que en la jerar­quia de pri­o­ri­tats situa al cap­da­munt de tot la pre­venció: “Sabem que és difícil, però és una eina útil perquè les empre­ses facin la seva anàlisi dels seus pro­ces­sos pro­duc­tius i hi apli­quin millo­res d’eficiència. Hem posat guies a dis­po­sició de les empre­ses, els hem ofert asses­so­ra­ment i hem pogut cons­ta­tar que mol­tes empre­ses de sec­tors diver­sos estan tre­ba­llant en aquesta pla­ni­fi­cació, ple­na­ment cons­ci­ents que cal fer front al pro­blema.” En els dar­rers anys, el depar­ta­ment ha ela­bo­rat diver­ses guies per a la pre­venció, adreçades a diver­sos sec­tors, com les empre­ses agro­a­li­mentàries, els men­ja­dors esco­lars, els hos­pi­tals i les residències per a la gent gran i per a la res­tau­ració i cui­nes cen­trals. La lluita con­tra el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari ha estat una pre­o­cu­pació fona­men­tal de l’Asso­ci­ació Espa­nyola de Codi­fi­cació Comer­cial (Aecoc), que aplega la indústria, la dis­tri­bució i els ope­ra­dors inter­me­dis. Del 2012 ençà, ha estat posant en pràctica la cam­pa­nya L’ali­men­tació no té pèrdua, amb l’objec­tiu de fixar pràcti­ques de pre­venció al llarg de tota la cadena ali­mentària per maxi­mit­zar l’apro­fi­ta­ment de l’exce­dent, redis­tri­buint, reu­ti­lit­zant i reci­clant. La ini­ci­a­tiva, amb 700 empre­ses adhe­ri­des, ha obtin­gut resul­tats prou des­ta­ca­bles en la gran dis­tri­bució, on s’ha pas­sat d’un 1,78% de mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari, el 2014, a un 0,47%, l’any pas­sat. “Quan vam començar el pro­jecte no hi havia tanta sen­si­bi­li­tat, però la pro­gressió ha estat impor­tant, sobre­tot en la donació d’ali­ments, tot garan­tint un tracte digne per al con­su­mi­dor final. Hem tre­ba­llat molt amb l’altre cos­tat, les enti­tats del ter­cer sec­tor, per asse­gu­rar una mani­pu­lació ade­quada dels pro­duc­tes i que el trans­port i l’emma­gat­ze­matge es fes tot res­pec­tant la cadena de fred”, recorda Núria de Pedraza, direc­tora de Comu­ni­cació i Rela­ci­ons Ins­ti­tu­ci­o­nals d’Aecoc. Des d’Aecoc, s’ha seguit amb atenció la tra­mi­tació de la llei esta­tal, que, tot i que fa del pla pre­ven­tiu el pri­mer deure d’indus­tri­als i cade­nes de dis­tri­bució, també dona pro­ta­go­nisme a la donació. En aquest sen­tit, “caldrà tre­ba­llar a fons per evi­tar pro­ble­mes logístics amb les enti­tats soci­als, sobre­tot pel que fa a les pimes, que s’hau­ran d’orga­nit­zar per mun­tar un cir­cuit de reco­llida amb les enti­tats del ter­cer sec­tor, que hau­ran de ser capa­ces de fer repar­ti­ments àgils per no superar dates de cadu­ci­tat”. Indus­tri­als i dis­tribuïdors també dema­nen al legis­la­dor, ja sigui català o esta­tal, “una certa fle­xi­bi­li­tat: s’ave­nen al deure de donar ali­ments per ator­gar-los una segona vida, però també al dret a poder obte­nir algun rèdit econòmic del pro­ducte que no pot ser comer­ci­a­lit­zat, com ara frui­tes i ver­du­res que no reu­nei­xen unes deter­mi­na­des con­di­ci­ons estètiques, i que podrien ser des­ti­na­des a sucs o cre­mes”. Així mateix, segons vati­cina, “no serà pas sen­zill, sobre­tot per a les pimes, ela­bo­rar indi­ca­dors, tenir un sis­tema de mesura, sobre què no es comer­ci­a­litza, què es dona a con­sum humà i a con­sum ani­mal, o valo­rit­zació energètica”. En els dar­rers temps, ha emer­git un sec­tor d’empre­ses mit­jan­ce­res entre les cade­nes de super­mer­cats i enti­tats d’ajuda ali­mentària. Hi ha noms com Talkual, Impact Foods, Naria, Too Good to Go i Comerso, firma que, com explica el seu direc­tor gene­ral, Juan Ángel Martín, el 2024 va superar els 220 mili­ons d’àpats dis­tribuïts a ONG i va asso­lir els 300 mili­ons d’euros en estal­vis acu­mu­lats per als seus cli­ents. Martín explica que en el ser­vei B2B que ofe­rei­xen es tracta que “l’empresa es des­pre­o­cupi de tota la gestió, ja sigui l’admi­nis­tra­tiva, la de garan­tir les con­di­ci­ons sanitàries o els acords amb les asso­ci­a­ci­ons del ter­cer sec­tor”. Entre les ges­ti­ons de què s’encar­re­guen, n’hi ha de tan trans­cen­den­tals com les des­gra­va­ci­ons fis­cals de què són merei­xe­do­res per la donació d’ali­ments, dins del marc legal de mece­natge en espècie, pel qual, per cada 100 euros donats, hi ha un 40% de des­gra­vació en l’impost de soci­e­tats. Comerso també estu­dia si els pro­ces­sos de cada empresa com­plei­xen amb la regu­lació vigent i ha fet ope­ra­tiva una interfície digi­tal adreçada a les asso­ci­a­ci­ons que, entre altres fun­ci­o­na­li­tats, per­met decla­rar els pro­duc­tes que han de ser des­car­tats de les dona­ci­ons. Martín creu que aquest sec­tor B2B crei­xerà, ja que “a les empre­ses, tota la gestió admi­nis­tra­tiva de les dona­ci­ons, que inclou for­ma­lit­zar con­trac­tes, defi­nir la traçabi­li­tat dels pro­duc­tes i tota la qüestió legal, se’ls fa fei­xuga”. “Nosal­tres som l’últim recurs; per damunt de tot, com fixen les lleis, hi ha la pre­venció: la llei parla pri­mer de pre­ve­nir, i a les cade­nes els diem que no aug­men­tin el volum de com­pres, i per això els fem un segui­ment. Si vas al súper a les set de la tarda i ja hi fal­ten la mei­tat dels pro­duc­tes al lineal, és que s’ha impo­sat una dinàmica de no mal­ba­ra­tar”, vol fer avi­nent Juan Ángel Martín. Una tasca d’eficiència en què tin­dran un paper clau les noves tec­no­lo­gies: “La IA ens per­met saber què es ven més, quan i quant, és a dir, veure quins pro­duc­tes es mal­ba­ra­ten més i quins no. Els podem dir, per exem­ple: «Deixa de com­prar tants iogurts de coco, que no es venen prou.»”

Fer xarxa

Veri­tas, la cadena de super­mer­cats ecològics, ja fa una bona colla d’anys que des­plega una estratègia pròpia con­tra el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari. “Llui­tar con­tra el mal­ba­ra­ta­ment és un punt sen­si­ble de la nos­tra acti­vi­tat, i des del 2016 estem tei­xint una xarxa d’enti­tats soci­als per fer-los dona­ci­ons”, diu Sop­hie Pagnon, cap de màrque­ting. Veri­tas tre­ba­lla actu­al­ment amb 70 asso­ci­a­ci­ons, “des de les més grans fins a peti­tes enti­tats de barri que fan bona feina”. Veri­tas forma part de la ini­ci­a­tiva Pont Ali­men­tari del Banc de Recur­sos per vin­cu­lar les asso­ci­a­ci­ons amb els seus esta­bli­ments, tasca no gens sen­zi­lla: “Cal que cada botiga tre­ba­lli amb unes quan­tes asso­ci­a­ci­ons, perquè fun­ci­o­nen amb volun­ta­ris, i venen quan poden.” Però la donació és el dar­rer pas: “Abans ani­mem els cli­ents a endur-se pro­duc­tes a punt de cadu­car amb des­comp­tes del 30%, amb el benentès que els nos­tres sis­te­mes de proveïment hi són per no tenir ni sobre­es­tocs ni man­can­ces.” Un pro­gra­mari que para­me­tritza en funció de l’històric de ven­des, quant s’incre­men­ten les ven­des amb pro­moció, l’esta­ci­o­na­li­tat i altres vari­a­bles. Així mateix, pel que fa a frui­tes i ver­du­res, mit­jançant un sis­tema de logística inversa, Veri­tas recu­pera pro­duc­tes tocats per des­ti­nar-los a la seva cuina cen­tral i ela­bo­rar cre­mes de ver­du­res, gas­pat­xos i tota mena de plats pre­pa­rats. “Tot i el cost, ho fem perquè hi cre­iem”, afirma Sop­hie Pagnon.

Rezero, enti­tat que pro­mou ini­ci­a­ti­ves per avançar en la cul­tura de la reducció i apro­fi­ta­ment dels resi­dus, ha estat, amb la Fun­dació Banc de Recur­sos, dar­rere de la cam­pa­nya Remenja’mmm, que des de l’àmbit de la res­tau­ració sen­si­bi­litza les per­so­nes con­su­mi­do­res en la pre­venció del mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari, des de la difusió d’acci­ons alter­na­ti­ves. I és que, com explica la direc­tora gene­ral de Rezero, Rosa García, “la pri­o­ri­tat en la norma ha de ser la pre­venció si volem real­ment reduir exce­dents. I per això cal quan­ti­fi­car en cada baula de la cadena, perquè només així podrem apli­car mesu­res i sen­si­bi­lit­zar cada sec­tor”. Rezero ha for­mat part del col·lec­tiu Ley Sin Des­per­di­cio, que ha pres­si­o­nat perquè la llei esta­tal no quedés aigua­lida amb algu­nes esme­nes que final­ment el PP no ha pogut incloure. El col·lec­tiu des­taca com a “històric” que es reco­ne­gui final­ment l’espi­go­la­ment com a estratègia de pre­venció de les pèrdues, així com que la llei hagi adop­tat aquest enfo­ca­ment de pre­venció, tot obli­gant els agents de la cadena ali­mentària a tenir un pla de pre­venció del mal­ba­ra­ta­ment. També des­taca que la norma com­pro­meti l’admi­nis­tració amb la recerca i reco­pi­lació de dades. Com remarca Rosa García, és impor­tant que, ara que hi ha una norma esta­tal, “es desen­vo­lupi el regla­ment de la llei cata­lana, que no s’ha con­cre­tat en espera de l’esta­tal, i així hem vis­cut qua­tre anys d’inacció”. Com diu, “la llei pot ser inno­va­dora, però a les empre­ses, tot i les guies que hi ha, els costa d’apli­car, i per això cal defi­nir un regla­ment, amb un règim san­ci­o­na­dor, tot evi­tant car­re­gar de pape­rassa els petits agents en totes les bau­les de la cadena”.

Gaby Susanna, direc­tora de la pla­ta­forma Apro­fi­tem els Ali­ments, que tre­ba­lla en xarxa amb per­so­nes i enti­tats, també roman expec­tant davant la defi­nició final del regla­ment de la llei cata­lana: “Quan entri defi­ni­ti­va­ment en vigor, qui hi haurà al dar­rere de super­vi­sar i con­tro­lar el com­pli­ment de la llei? Hi haurà prou pres­su­post?” Per a la direc­tora d’Apro­fi­tem els Ali­ments, es fa difícil tenir una foto­gra­fia del mal­ba­ra­ta­ment d’ali­ments, saber si recula o s’incre­menta. En la diagnosi que va fer l’Agència de Resi­dus de Cata­lu­nya (ARC) el 2011, es par­lava de 35 kg per per­sona i any, tot comp­tant-hi llars, comerços i res­tau­ració; la dada més recent parla de 21 kg, i “pot­ser real­ment eren 100 si tinguéssim en compte el sec­tor pri­mari”, i la UE indica que la mit­jana a tot l’arc comu­ni­tari és de 135 kg per per­sona i any. En aquest sen­tit, rela­ti­vitza que les llars siguin les res­pon­sa­bles d’entre el 40% i el 50% de les pèrdues: “Nosal­tres, que espi­go­lem, hem com­pro­vat que molt ali­ment acaba res­tant al camp, sense ús final. El camp és l’autèntic des­co­ne­gut, el veri­ta­ble punt calent on es donen les pèrdues. Si canviéssim la meto­do­lo­gia de mesura, el mal­ba­ra­ta­ment a les llars l’hauríem de rebai­xar al 20%.” És per això que, d’acord amb la llei, “l’obli­gació fona­men­tal és que tot­hom tin­gui un pla de pre­venció, que tot­hom sigui trans­pa­rent”. Gaby Susanna asse­gura: “El sec­tor pri­mari té por que tot­hom se li posi en con­tra, o que se li assigni més burocràcia de la que ja té, però cal convèncer-lo que el volem pro­te­gir, i que si al camp hi ha pèrdues és perquè hi ha ine­ficiència en altres bau­les: si jo, con­su­mi­dora, rebutjo a la parada una patata perquè és massa grossa o un tomàquet perquè és lleig, indi­rec­ta­ment faig sobre­pro­duir el pagès, que deixa de reco­llir l’hor­ta­lissa o la fruita amb defec­tes.” Raquel Díaz, direc­tora de la Fun­dació Espi­go­la­dors, creu que real­ment “en aquests moments les empre­ses estan fent acci­ons per reduir el mal­ba­ra­ta­ment, i mol­tes tenen plans de pre­venció apli­cant les guies que periòdica­ment publica la Gene­ra­li­tat, però fora útil des­ple­gar el regla­ment de la llei del 2020 per donar més embran­zida a la pre­venció, perquè, per molt que facis, si no tens un pla, no podràs mesu­rar les millo­res”. Espi­go­la­dors, amb l’experiència de deu anys reco­llint les res­tes del camp, pot donar fe que “el mal­ba­ra­ta­ment en el sec­tor pri­mari està poc estu­diat, s’ha infra­va­lo­rat el que s’hi mal­ba­rata”, però cal esbri­nar-ne les cau­ses: “Si al camp hi resta entre un 15% i un 50% de la collita, es pot deure en part al model de gestió de la finca, però també a qüesti­ons de l’estètica del pro­ducte, a la cai­guda de preus per la vola­ti­li­tat del mer­cat o a altres fac­tors. Tot això cal con­fron­tar-ho amb els dis­tribuïdors i con­su­mi­dors finals, els quals, al cap­da­vall, es veuen con­di­ci­o­nats pels seus hàbits de con­sum o els seus hora­ris labo­rals a l’hora d’opti­mit­zar el seu con­sum d’ali­ments.” Díaz també creu que, en el foment de la cul­tura de la pre­venció en els pro­pers anys, hi hau­rien de tenir pro­ta­go­nisme els plans sec­to­ri­als: “Agru­par diver­sos majo­ris­tes. Hem fet plans per a la Fede­ració de Coo­pe­ra­ti­ves Agrícoles en Fruita de Lla­vor i Os i ha anat molt bé per des­car­re­gar de burocràcia sec­tors ja per se molt car­re­gats.”

63,61
quilos
d’aliments malbarata de mitjana cada llar catalana a l’any.
0,47
per cent
de pèrdues registra la gran distribució.
1.300
milions de tones
de menjar es desaprofiten cada any segons la FAO.
173,96
milers de tones
d’aliments es van perdre a les llars catalanes el 2024.
La fita de reduir un 30%
En la seva darrera revisió de la Directiva Marc de Residus, demana reduir fins a un 30% el residu alimentari al comerç, als restaurants i a les llars. D’acord amb les seves dades, la UE genera cada any 59 milions de residus alimentaris, i al voltant del 10% dels aliments adquirits per al consum es malbaraten. El mercat perd 132.000 milions d’euros a l’any per aquestes pèrdues d’aliments.

La por d’un excés de paperassa als restaurants

“A Catalunya sempre hem tingut una cuina del reaprofitament”, afirma Daniel Brasé, vicepresident de Pimec-Turisme i secretari general de la Federació Intercomarcal d’Hostaleria, Restauració i Turisme (Fihrt). “L’últim que vol un restaurant és llençar: és una pèrdua, hem d’afinar amb l’escandall i no errar el tret.” Es pot fer de tot, des d’aprofitar caps de gamba per fer fumets, aprofitar sofregits per a altres dies, fer del peix no cuinat brou o croquetes, arrebossar calçots que no se serveixen per fer un nou plat, etc.

La Fihrt ja fa uns quants anys que fa hores i hores de formació sobre malbaratament i impulsa projectes com distribuir 19.000 carmanyoles compostables a base de pellofa d’arròs per al menjar no consumit. I ara està preocupada pels efectes de la llei catalana en el sector, sobretot a la petita restauració. “En les al·legacions que hem fet a la llei, hem demanat que les associacions gremials apareguin com a subjecte per elaborar el pla de prevenció de pèrdues i malbaratament alimentari (Pppma) de manera col·lectiva, atès que les empreses ja tenen massa feina per tenir una sobreburocratització.” Així mateix, demana excloure les petites empreses de disposar d’un Pppma.

Diverses iniciatives emergeixen per evitar pèrdues

Com més va, més exemples de serveis per combatre el malbaratament alimentari es van materialitzant.

Talkual, de Lleida, ofereix caixes de fruita i verdura “imperfecta per fora i deliciosa per dins”, que són enviades gratuïtament a domicili.

Impact Foods és una start-up nascuda el 2023 que crea productes i ingredients rics en fibra i proteïna per al consum humà fets a partir de la polpa de civada deshidratada excedent del procés d’elaborar beguda vegetal.

Naria posa a disposició de la indústria alimentària una plataforma que la connecta amb entitats socials per donar-los l’excedent alimentari amb traçabilitat blockchain i mètriques d’impacte social, ambiental i econòmic.

Too Good To Go és de fet un moviment social, nascut a Dinamarca fa tres anys, que, a través d’una app, i amb un esquema circular, ofereix al consumidor la possibilitat d’aprofitar aliments sobrants, tant de restaurants de luxe com de petites fruiteries i fleques de barri.

Una altra app, Tapper, promoguda per l’associació Comida, Ahorro, Conciencia, contribueix a reduir el malbaratament alimentari posant en contacte establiments amb excedent diari o productes pròxims a la caducitat amb consumidors.

Soy Comida Perfecta recupera productes en perfecte estat procedents de la indústria i supermercats i els comercialitza a través de la web o l’app amb descomptes de fins al 80%.

Promic Group recull i transforma excedents no aptes per al consum humà i els transforma en matèries primeres per a l’alimentació animal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia