Economia

economia

La liberalització de les VTC pot “comprometre greument” la mobilitat

Ho afirma un informe de la UPC, encarregat per Élite Taxi

El treball alerta que es posa en risc les zones 30 km/h i la infraestructura de carrils bici

Un informe de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) avisa que la liberalització del sector de les VTC pot “comprometre greument” la mobilitat a Barcelona. L’estudi tècnic, encarregat per Élite Taxi arran de les converses amb l’IMET i l’AMB, alerta que “l’entrada massiva” de nous operadors de transport com les VTC posa en risc les zones 30 km/h, la infraestructura de carrils bici i la gestió de la càrrega i descàrrega. “Qualsevol ampliació d’oferta de transport ha de passar per criteris d’interès general, prioritzant la funcionalitat, la seguretat, l’eficiència i l’encaix amb l’ecosistema urbà. La liberalització de serveis com les VTC és incompatible amb els objectius que persegueixen l’AMB i l’Ajuntament”, recalca l’informe.

L’estudi tècnic -signat per l’enginyer director del Departament de Resistència de Materials i Estructures en l’Enginyeria de la UPC, Joan Velázquez- indaga sobre els límits de la mobilitat urbana, que considera “incompatibles” amb propostes de liberalització massiva del transport de viatgers amb vehicles de fins a 9 places. “Qualsevol ampliació incontrolada del nombre de vehicles amb ànim de lucre com les VTC posaria en risc els equilibris ja fràgils del model urbà vigent”, insisteix el document, que apunta a noves problemàtiques amb els carrils bici, “al límit de la seva capacitat funcional i de convivència modal”. L’estudi posa d’exemple l’inici del carrer Aragó o la plaça Llevant, en la intersecció de la Rambla Prim amb l’avinguda Diagonal.

“Risc real de saturació” a Barcelona amb les VTC

En paral·lel, l’informe de la UPC també assenyala les actuals dificultats en la gestió de la càrrega i descàrrega en contextos de mobilitat complexa. “Afegir milers de nous vehicles amb finalitats comercials i de transport de passatgers, com proposen algunes empreses de VTC, comportarà un risc real de saturació en zones d’alta densitat residencial o comercial”, recalca el document, de 22 pàgines. “Aquests vehicles, que solen operar de forma intensiva i sense punts d’estacionament assignats, ocuparien espais ja altament tensionats, en conflicte directe amb les necessitats logístiques, el transport públic i el servei de taxi”, posa sobre la taula l’informe tècnic de Velázquez, que localitza punts crítics a la cruïlla de Calàbria amb París o de Sardenya amb València.

“Incompatible” amb les zones 30 km/h

D’altra banda, la liberalització del sector de les VTC també influiria sobre el projecte i la viabilitat de les zones 30 km/h, que ja superen el 68% de la xarxa viària de la capital catalana. “L’entrada massiva de vehicles VTC, funcionant amb lògiques de captació permanent i sense planificació territorial, és incompatible amb l’objectiu estructural de fer de Barcelona una ciutat 30 real i operativa”, comenta l’informe tècnic de la UPC. “A diferència del taxi, que funciona amb un nombre limitat de llicències, calendaris de descans i tarifes regulades, els VTC operats per plataformes digitals no tenen actualment un encaix funcional dins d’un model basat en la contenció del trànsit i la racionalització de l’espai públic”, rubrica el document.

“La coexistència d’aquest model amb una liberalització de les VTC generaria col·lisions d’interès i congestió estructural, especialment als eixos ja pacificats o en transformació”, sentencia l’informe titulat ’Disruptors del trànsit: evidències tècniques sobre els límits del sistema viari’. “La possible entrada massiva de VTC és directament incompatible amb l’actual estructura urbana i els seus límits operatius”, reitera el document. “Si Barcelona aspira a una mobilitat coherent amb els seus objectius ambientals, socials i d’equitat, ha de preservar un model regulat, planificat i adaptat al context físic i institucional actual”, recepta l’informe de la UPC, que aposta per una xarxa ciclable estructurada i segregada, eixos prioritaris per a serveis professionals i la redefinició d’interseccions estratègiques.

“L’entrada massiva de VTC, amb patrons de circulació imprevisibles, serveis a demanda sense torns ni restriccions horàries, i amb elevada circulació en buit, trenca l’equilibri necessari perquè la xarxa ciclable funcioni”, ha alertat el document. “I el mateix passa amb el transport professional de mercaderies i paqueteria”, ha afegit l’informe de la UPC. “Amb l’entrada de milers de VTC d’Uber o Cabify, els eixos prioritaris quedarien col·lapsats i desvirtuats. En lloc de millorar la mobilitat, esdevindrien focus de congestió, sobreocupació i competència deslleial pels espais comuns”, avisa l’estudi de la UPC. “No és realista plantejar una ciutat verda, activa i compartida, si s’obre la porta a una liberalització que multiplica la pressió viària i la competència per l’espai”, conclou l’informe del doctor Joan Veláquez.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia