Iberia censura el "rescat" de Spanair i l'assimila al d'Alitalia
Aerolínies
Iberia celebrava ahir el desè aniversari de l’aliança One World que manté amb companyies com American Airlines o British Airways, però el president de l’antiga aerolínia de bandera, Fernando Conte, va deixar el to festiu per atacar la compra de Spanair per part d’empresaris catalans. Conte sosté que la venda del 80% que tenia SAS a Catalana d’Iniciatives, Turisme de Barcelona i socis catalans no és cap compra sinó el “rescat” d’una aerolínia “sense viabilitat” i espera que no acabi com Alitalia, privatitzada recentment després d’una bancarrota que a l’Estat italià no li va sortir gratis.
Iberia esgota el compàs d’espera de l’eventual fusió amb British Airways, però aquest terreny de joc de consolidació al sector va servir en safata a Conte la munició contra l’operació Spanair. Segons ell, un mercat més racionalitzat passa per companyies que “desapareixen, es reestructuren o es fusionen”, no per “rescats” que li deixen una “profunda preocupació”. En una conversa amb un grup de periodistes, Conte va assimilar-ho a l’exemple d’Alitalia, que des l’abril del 2008 ha arrossegat un feixuc procés de privatització que ha culminat al gener amb la fusió amb la també italiana Air One i l’entrada com a primer accionista d’un soci estranger, Air France KLM, amb el 25% del capital. La tesi és que el cas italià és el paradigma d’impedir que el mercat purgui projectes inviables.
“Em resulta xocant”
El president d’Iberia va opinar de forma indirecta també sobre la propietat semipública de Spanair recordant que “els governs nòrdics han invertit 500 milions d’euros els últims anys en aquesta companyia” a través de Scandinavian Airlines (SAS), que ara és propiètària del 19,9% de la Spanair catalana. “Em resulta xocant, i jo si fos suec protestaria perquè els meus impostos s’estiguin utilitzant per mantenir l’operació d’una companyia al sud d’Europa”, va sentenciar posant-se en la pell d’un ciutadà nòrdic.
En l’actual paisatge de recessió mundial, segons Conte, cal racionalitzar un mercat que, tot i la retirada d’Iberia del Prat deixant només les rutes a Madrid i Londres, ell considera que ja “està prou servit”.
Després de la retallada d’un 20% de la plantilla i de la reducció d’un 23% dels costos, la nova Spanair preveu abandonar les pèrdues ja el 2010. Fins i tot ha reduït l’oferta el 24% per adaptar-la a una demanda que caurà el 15%. Spanair és membre de Star Alliance, l’aliança liderada per l’alemanya Lufthansa i rival de One World. Conte apunta al març per concretar o no la fusió d’Iberia i British Airways, aturada per ara perquè la paritat euro-lliura equipara el preu de les dues companyies.