economia
Els candidats ja prenen posicions per festejar Chery
L'Espluga recorda els seus atractius perquè el gegant automobilístic xinès vagi al poble, i diu que lluitarà per rebre la inversió, mentre Vila-rodona no vol batalles i recorda que decidirà l'empresa
La bomba caiguda la vigília amb l'anunci que Chery, el gegant xinès de l'automòbil, estudiarà instal·lar a la Conca de Barberà o a l'Alt Camp –també al Baix Llobregat– la seva primera fàbrica a Europa, amb una inversió de 1.000 milions i la creació de 13.000 llocs de treball entre directes i indirectes, ahir va sacsejar les dues comarques i tot el Camp de Tarragona. És tan sols una possibilitat per confirmar, però als ajuntaments de Vila-rodona i, sobretot, de l'Espluga de Francolí, els va faltar temps per començar-se a postular com a candidats ideals.
L'alcalde espluguí i president conquenc, David Rovira, va convocar els mitjans al migdia per celebrar la notícia i “explicar els avantatges com a municipi i comarca per aspirar-hi de manera seriosa”, que vol exposar en una reunió que demanarà a Presidència de la Generalitat perquè li expliquin els detalls de la negociació. Ahir no trigava a constatar que les 110 hectàrees que l'Incasòl va comprar fa quatre anys entre el Pla de Valentí i les Comes –vora el polígon logístic que Cimalsa projecta al terme de Montblanc– toquen a l'accés a l'autopista AP-2, a 35 quilòmetres (Vila-rodona hi és més a prop, això sí) del circuit de proves de la Idiada, que tant agrada als responsables de Chery. També recordava que hi passa el gas natural i la fibra òptica, i que ja hi ha dues subestacions elèctriques a l'àrea proposada, i encara una tercera en projecte.
El tren, l'avantatge
Ara bé, “l'element diferenciador” és la línia fèrria que hi travessa, òrfena de trens des que es va fer la del TAV, i on fa temps que es reclama una estació intermodal de mercaderies que doni servei a les empreses automobilístiques Behr i Simo. Rovira, que també confia que l'anunci pressioni més l'Estat perquè reactivi la construcció de l'autovia A-27, treia ferro al probable impacte sobre la comarca: “És cert que hi hauria un creixement, però això no voldria dir que s'instal·laran aquí deu mil persones; l'impacte seria real, però no hauria de desdibuixar el territori”. Segons ell, el fet que el polígon es prevegi a la banda nord de l'N-240 fa que sigui compatible amb l'ordenació urbanística i amb el turisme. L'Ajuntament, que és a punt de fer l'aprovació provisional del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal, creu, a més, que “la tramitació podria ser ràpida perquè el sòl ja està classificat com a no desenvolupat, i propietat de la Generalitat”, així que fins al 2012 –data que s'ha apuntat per iniciar els hipotètics treballs– “hi ha temps per preparar-ho”.
Vila-rodona, expectant
Entretant, l'alcalde de Vila-rodona, Josep Maria Comas, a l'ACN es mostrava “prudent i a l'expectativa de com evoluciona la qüestió”, i recordava que no es tracta d'una negociació entre els municipis i Chery, de manera que ara no poden entrar en una competició per veure qui ofereix més prestacions. Tal com havia fet Rovira, això sí, Comas recordava que al cap i a la fi “qui decidirà serà l'empresa”. Els terrenys oferts en el seu cas són 120 hectàrees al polígon de les Arenelles, que l'Ajuntament i l'Incasòl han anat comprant des del 2007, i que ara figuren com a reserva de sòl, si bé ja està previst introduir canvis al POUM aquesta tardor.