Economia

Possible inversió del fabricant de vehicles Chery a Catalunya

‘Pole' automobilística

Els municipis més ben col·locats mostren els seus encants al gegant xinès de l'automòbil i s'han situat per ocupar els primers llocs de la cursa

Les comunicacions són bàsiques per a la implantació de la fàbrica de cotxes i les instal·lacions portuàries prenen la màxima rellevància

Qui ho diu que això no és una cursa? Qui gosarà a no mos­trar els seus encants davant una inversió indus­trial i labo­ral d'aquesta mag­ni­tud? Les veus de prudència i anàlisi arri­ben des dels esta­ments admi­nis­tra­tius i polítics més alts men­tre que als locals s'han començat a moure tots els fils per rei­vin­di­car les excel·lències del sòl indus­trial per ofe­rir con­ne­xi­ons i, a la fi, mos­trar una acti­tud de bona dis­po­ni­bi­li­tat.

La inversió i l'acord –siguin verds o no– han dibui­xat un nou horitzó en la dimensió indus­trial i labo­ral local. Més encara quan s'han iden­ti­fi­cat dues situ­a­ci­ons d'inte­rior –Vila-rodona i l'Espluga de Fran­colí– ali­e­nes al gran clúster de l'automòbil del Baix Llo­bre­gat, on sí que està situ­ada Abrera, la ter­cera loca­lit­zació d'aquesta història. Tot va arren­car dime­cres pas­sat, amb la visita del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, José Mon­ti­lla, a la Xina, on havia d'esta­blir un acord amb els màxims res­pon­sa­bles de Chery Auto­mo­bile SL. El govern es va com­pro­me­tre a faci­li­tar i cedir sòl amb qua­li­fi­cació indus­trial i, ja posats, va dei­xar anar tres pos­si­bles noms, on l'Incasòl té ter­renys en pro­pi­e­tat, amb les dimen­si­ons desit­ja­des pel gegant xines, dalt o baix, unes 120 hectàrees.

La funció d'Idi­ada i el port

Les pro­por­ci­ons i la mateixa acti­vi­tat, però, tenen altres reque­ri­ments: els canals de trans­port por­tu­a­ris i unes ins­tal·laci­ons com les d'Idi­ada, a Santa Oliva. Per des­comp­tat, bona con­nexió viària i fer­roviària. L'Ins­ti­tut d'Inves­ti­gació Apli­cada de l'Automòbil (Idi­ada) està implan­tat a la cruïlla de les auto­pis­tes A-2 i A-7, a Santa Oliva (Baix Penedès). Si se cir­cula per l'A-2, Vila-rodona hi està a una distància de 26 quilòmetres, i l'Espluga, a 51 quilòmetres. Des d'Abrera s'hi arriba en uns 60 quilòmetres, per l'A-7. Les distàncies als ports de Tar­ra­gona i de Bar­ce­lona són les següents: Vila-rodona, a 31 i 93 quilòmetres, res­pec­ti­va­ment; l'Espluga, a 47 i 118 quilòmetres, res­pec­ti­va­ment, i Abrera, a 87 i 36 quilòmetres, res­pec­ti­va­ment.

Aquest últim muni­cipi juga amb l'avan­tatge d'estar a la zona del clúster de l'automòbil. Els xine­sos ja conei­xen l'àrea per acords ante­ri­ors amb Seat, a la qual van com­prar la cadena de mun­tatge del model Toledo, que Chery comer­ci­a­litza amb el nom de Cowin. La política de con­cen­tració o clústers que teo­ritza el govern situ­a­ria Abrera en el pri­mer lloc de sor­tida.

Els dos muni­ci­pis de l'Alt Camp i la Conca de Bar­berà tenen empre­ses de com­po­nents del sec­tor en el seu entorn. A més a més, l'Incasòl hi ha inver­tit i, atesa la inèrcia del mer­cat, aquesta seria una bona ocasió per donar sor­tida a la inversió. El sòl indus­trial de l'Espluga, a més a més, té a tocar el cen­tre inter­mo­dal de mer­ca­de­ries, de Cimalsa, en terme muni­ci­pal de Mont­blanc. Els fac­tors són, a vega­des, més cir­cums­tan­ci­als lli­gats a opor­tu­ni­tats i con­tac­tes. L'alcalde soci­a­lista de Vila-rodona, Josep Maria Comas, es tro­ba­ria en aquest grup. Des que va entrar al govern muni­ci­pal ha estat un incan­sa­ble pro­mo­tor de l'espai indus­trial del seu muni­cipi.

A la cursa per asso­lir la posició pre­fe­rent també s'hi han afe­git altres muni­ci­pis, com ara Tor­tosa i l'Aldea. El cir­cuit, ara per ara, no està en les millors con­di­ci­ons perquè pren­guin part en aquesta car­rera, tot i que con­ti­nua oberta.

Fora de la cursa
L'activitat de la companyia deixa fora de la cursa moltes poblacions pel fet de no disposar de sòl suficient i d'estar més mal comunicades que les candidates amb Idiada i amb els ports de Tarragona i Barcelona.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.