Economia

Spanair, catalana

Aerolínies

Catalunya ja pilota Spanair. Els empresaris han demostrat que no només es queden en les paraules sinó que, quan toca, saben passar als fets. Des d’ara reivindicaran un aeroport connectat amb el món no només en fòrums de debat sinó amb empresa pròpia. La compra del 80 per cent de la segona aerolínia de l’Estat ja és un fet. Ahir el grup d’inversors liderat per Catalana d’Iniciatives i Turisme de Barcelona va tancar l’acord per controlar la companyia. Els dos organismes amb participació pública tindran al voltant d’un 22 per cent de la nova Spanair. Els antics propietaris, el grup escandinau SAS, mantenen el compromís de quedar-se’n un 19,9 per cent.

El consorci català controlarà el 80,1 per cent de la companyia a través d’Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA). A banda de Catalana i Turisme, formen part d’IEASA la Fira de Barcelona i diversos emprenedors. Entre aquests últims destaquen els propers a l’associació FemCat, que han creat la societat Volcat 2009 per invertir 20 milions d’euros en l’aerolínia. També han aprofitat aquesta inèdita oportunitat un grup d’empresaris hotelers catalans i altres “empresaris de la resta l’Estat”, va informar ahir Catalana d’Iniciatives en un comunicat.
Els protagonistes remarquen que “en les properes setmanes es configurarà la composició accionarial definitiva”. De fet, fonts properes a les negociacions remarcaven ahir que hi ha algun empresari que encara ha de prendre una decisió definitiva.

Així ho explicava a l’AVUI Ángel Fernández, fundador del grup immobiliari Don Piso, que reconeixia estar interessat en el projecte. “Molta gent encara estem estudiant la viabilitat de la companyia. No tenim pressa, prendrem una decisió els propers dies”.

Els dubtes d’alguns empresaris que potser s’hi afegeixen a l’últim moment, però, no posa en perill l’acord. Joan Gaspart, president de Turisme de Barcelona i inversor també a títol personal juntament amb altres empresaris del sector turístic, matisava ahir a aquest diari que només falta saber, en alguns casos, si les inversions es fan a nivell d’empresa o a títol personal.

La resposta dels empresaris a la crida institucional era el gran dubte d’aquest projecte. Tothom ha reconegut que sumar esforços ha estat més difícil del que es preveia, sobretot per culpa de la crisi econòmica. Ahir un pletòric Gaspart reflexionava: “A Madrid això ho fan ràpid. La Comunitat de Madrid truca a Caja Madrid perquè entri a Iberia. Aquí s’ha fet amb l’esforç individual de molta gent, i això costa”.

L’oferta catalana per Spanair ha mobilitzat diverses desenes de companyies de sectors com l’hoteler, l’immobiliari i els transports. L’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va destacar ahir que és “normal i fonamental” que molts sectors diferents treballin per controlar l’aerolínia. Hereu recordava que aquesta compra té repercussions “més enllà del sector turístic”, ja que les connexions aèries són una de les bases de la competitivitat de la capital catalana.

Els detalls de l’acord
Avui acaba el termini que SAS va donar als possibles compradors per formalitzar l’oferta. Finalment, el grup assumirà el deute de la seva filial, que ja s’enfila als 500 milions d’euros.

El consorci inversor farà una ampliació de capital de 100 milions. Pel que fa a la gestió operativa, seguirà a càrrec de SAS, ja que és qui coneix el negoci. Això sí, seguirà “un pla acordat amb l’accionista majoritari, que nomenarà el consell d’administració, el president i el primer executiu del grup”.

Els nous propietaris potenciaran el Prat i l’ajudaran a captar vols de llarg recorregut. Així ho van deixar clar ahir dient que, a més de cancel·lar rutes deficitàries i reduir costos, el tercer punt del pla de negoci serà “establir Barcelona com a plataforma de creixement, aprofitant el potencial de la nova terminal”.

Els inversors també van avançar que l’aerolínia “consolidarà la seva posició en les rutes actuals i bastirà una xarxa pròpia rendible amb més component internacional, alhora que explotarà els seus mercats naturals: Barcelona, Madrid, les Balears i les Canàries”. Per aconseguir-ho, "extraurà més valor de la pertinença a la xarxa global Star Alliance". L’aliança va donar ahir tot el seu suport a Spanair, a la qual ajudarà per impulsar "una millora contínua del hub de Barcelona".



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.