Contra la crisi, nous models
Automoció
La salut laboral de la planta de Ford a Almussafes va en paral·lel a la del nou model del Fiesta, la marca icona de Ford que tants anys de bonança ha reportat a la factoria valenciana des de 1976.
Dilluns passat sortien de la cadena de muntatge d'Almussafes les primeres 50 unitats d'aquest nou model millorat en disseny, tecnologia i, sobretot, confiança per sortir de la pitjor crisi que mai ha viscut la fàbrica valenciana. I és que, segons les dades de la patronal Anfac, la factoria d'Almussafes figura a la cua de les fàbriques d'automòbil a l'Estat espanyol en volum de producció el 2008, amb 357.646 vehicles, un 14,6% menys que el 2007. Un descens que, si continua, posarà en perill el manteniment d'una de les principals empreses que engreixen el PIB valencià.
Així, la factoria de la comarca de l'Horta pensa començar el 2009 amb un volum de producció de 700 unitats diàries d'aquesta sisena generació del Fiesta, a més d'uns 900 Focus (1.600 al dia entre tots dos models).
D'aquesta manera, recuperarà el torn de nit perdut durant l'últim trimestre de 2008 i manté l'ocupació dels 7.000 treballadors directes excepte 16 dies d'aturades tècniques mitjançant un expedient temporal de regulació d'ocupació (ERO), ja aprovat per la Generalitat i que s'aplicarà al llarg del primer semestre d'aquest exercici.
Dimecres passat el president de Ford España, José Manuel Machado, i el director de fabricació, Antonio S. Adés, en presència del president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, i de la consellera d'Indústria, Betlem Juste (en la primera visita d'ambdós dirigents polítics a l'interior de la factoria), afirmaven que "el nou Fiesta està tenint una gran acceptació al mercat" i representa compromisos de "continuïtat" a la planta de València.
La posada en marxa del nou model del Fiesta a Almussafes ha anat acompanyada d'una inversió de 300 milions d'euros, un 70% del compromís adquirit el 2007 per Ford Europa.
Competir amb altres plantes
La qüestió és que aquest model no solament es produeix a Almussafes, sinó també a Colònia, per al mercat europeu, i a la Xina, Mèxic i Tailàndia, per a aquelles àrees geogràfiques. El portaveu d'UGT a Ford, Gonzalo Pino, compartia l'optimisme pel llançament d'un nou producte dins la "situació complexa al sector", encara que expressava també la preocupació perquè és "molt probable" un altre ajust laboral.
Per la seva banda, el dirigent de CCOO Miquel Rosaleny qualificava l'acte de "propagandístic". L'acte va ser deslluït perquè es va impedir l'entrada dels mitjans de comunicació -tret de Canal 9- a l'interior de la factoria.