Economia

Contra la crisi, nous models

Automoció

La salut labo­ral de la planta de Ford a Almus­sa­fes va en paral·lel a la del nou model del Fiesta, la marca icona de Ford que tants anys de bonança ha repor­tat a la fac­to­ria valen­ci­ana des de 1976.

Dilluns pas­sat sor­tien de la cadena de mun­tatge d'Almus­sa­fes les pri­me­res 50 uni­tats d'aquest nou model millo­rat en dis­seny, tec­no­lo­gia i, sobre­tot, con­fiança per sor­tir de la pit­jor crisi que mai ha vis­cut la fàbrica valen­ci­ana. I és que, segons les dades de la patro­nal Anfac, la fac­to­ria d'Almus­sa­fes figura a la cua de les fàbri­ques d'automòbil a l'Estat espa­nyol en volum de pro­ducció el 2008, amb 357.646 vehi­cles, un 14,6% menys que el 2007. Un des­cens que, si con­ti­nua, posarà en perill el man­te­ni­ment d'una de les prin­ci­pals empre­ses que engrei­xen el PIB valencià.

Així, la fac­to­ria de la comarca de l'Horta pensa començar el 2009 amb un volum de pro­ducció de 700 uni­tats diàries d'aquesta sisena gene­ració del Fiesta, a més d'uns 900 Focus (1.600 al dia entre tots dos models).

D'aquesta manera, recu­pe­rarà el torn de nit per­dut durant l'últim tri­mes­tre de 2008 i manté l'ocu­pació dels 7.000 tre­ba­lla­dors direc­tes excepte 16 dies d'atu­ra­des tècni­ques mit­jançant un expe­di­ent tem­po­ral de regu­lació d'ocu­pació (ERO), ja apro­vat per la Gene­ra­li­tat i que s'apli­carà al llarg del pri­mer semes­tre d'aquest exer­cici.

Dime­cres pas­sat el pre­si­dent de Ford España, José Manuel Mac­hado, i el direc­tor de fabri­cació, Anto­nio S. Adés, en presència del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat Valen­ci­ana, Fran­cisco Camps, i de la con­se­llera d'Indústria, Bet­lem Juste (en la pri­mera visita d'ambdós diri­gents polítics a l'inte­rior de la fac­to­ria), afir­ma­ven que "el nou Fiesta està tenint una gran accep­tació al mer­cat" i repre­senta com­pro­mi­sos de "con­tinuïtat" a la planta de València.

La posada en marxa del nou model del Fiesta a Almus­sa­fes ha anat acom­pa­nyada d'una inversió de 300 mili­ons d'euros, un 70% del com­promís adqui­rit el 2007 per Ford Europa.

Com­pe­tir amb altres plan­tes
La qüestió és que aquest model no sola­ment es pro­du­eix a Almus­sa­fes, sinó també a Colònia, per al mer­cat euro­peu, i a la Xina, Mèxic i Tailàndia, per a aque­lles àrees geogràfiques. El por­ta­veu d'UGT a Ford, Gon­zalo Pino, com­par­tia l'opti­misme pel llançament d'un nou pro­ducte dins la "situ­ació com­plexa al sec­tor", encara que expres­sava també la pre­o­cu­pació perquè és "molt pro­ba­ble" un altre ajust labo­ral.

Per la seva banda, el diri­gent de CCOO Miquel Rosa­leny qua­li­fi­cava l'acte de "pro­pa­gandístic". L'acte va ser des­lluït perquè es va impe­dir l'entrada dels mit­jans de comu­ni­cació -tret de Canal 9- a l'inte­rior de la fac­to­ria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.