Economia
L'univers del vi
El Priorat i la Terra Alta treballen en fórmules que facin èmfasi en els paisatges del vi per captar visitants
Les xerrades es van fer durant el seminari internacional sobre reptes nous en el turisme enològic
Un producte es pot promocionar de moltes maneres, però de vegades cal mirar enrere per descobrir-ne els orígens i poder comprendre les raons per les quals s'aprecia. Al Priorat i a la Terra Alta, ja fa anys que han assumit que el vi és el seu signe d'identitat, l'estendard, l'emblema, el seu gran actiu, allò que els ha permès situar-se en el mapa i, per això, fa temps que, paral·lelament al procés de modernització i d'internacionalització, s'ha anat agafant consciència de la necessitat d'ampliar l'oferta. Al Priorat fa temps que treballen per impulsar l'enoturisme, una fórmula que va més enllà del simple tast del caldo procedent del raïm.
Ahir, en el marc del seminari internacional titulat Noves oportunitats i reptes en el turisme del vi, el gerent del patronat de turisme del Priorat, David Esteller, va fer un repàs de tota la tasca que duen a terme en la darrera dècada i que els permet arribar a més mercats de consum i a més clients. Es tracta de conèixer el vi a través del paisatge. La idea va ser bona, però calia polir-ne el missatge. Per això es va crear La Ruta del Vi, l'any 2001. Tot està emmarcat en l'enoturisme, o turisme enològic, que pretén buscar mètodes nous de comercialització del vi a més d'aconseguir processos de fidelització entre els clients un cop diferenciats els seus gustos. Tot i que sense la tasca inicial la projecció dels vins de la DO Priorat i de la DO Montsant no seria la mateixa, queda molt de camí per recórrer. Encara es treballa poc en xarxa –només ho fa un 6% dels cellers–, la penetració en el mercat internacional és feble –és només d'un 23%– i cal segmentar molt més l'oferta per satisfer les necessitats de l'amant del vi, del que només hi està interessat i del visitant curiós.
L'altra comarca amb gran tradició vitivinícola sens dubte és la Terra Alta que, com el Priorat, també ha descobert que la seva projecció a l'exterior va lligada amb el vi i tot el que l'envolta. Altre cop, l'enoturisme: la terra, el clima, el paisatge, els seus pobles, la seva gent, la interacció social, la gastronomia. El secretari de la DO Terra Alta, Jaume Martí, va mirar de transmetre als assistents la seva filosofia. No és únicament vendre vi, sinó també vendre territori, història i identitat. “A diferència del Priorat, a la Terra Alta els cellers estan a dins dels nuclis urbans i, per això, els pobles fan olor de vi”, va detallar Martí. La jornada va tenir lloc al Parc Tecnològic del vi de Falset després d'haver-se estrenat, el dia abans, a Vila-seca.
Un cop ampliat el concepte d'enoturisme, fil conductor de la política expansiva, tant al Priorat com a la Terra Alta, es va aprofundir en la idea del vi turístic del Wine Resort. Així és com es pretén sofisticar el concepte d'enoturisme per als amants del vi, amb l'entorn privilegiat i estratègic, un servei segons les necessitats –i capritxos– dels clients, i per tal de potenciar la riquesa vitivinícola de la zona, sempre amb el màxim respecte per al medi ambient i amb criteris de sostenibilitat. “Són molt importants els detalls que desperten els sentits”, va explicar l'exdirector de la Boella, Antoni Salas. És tot un luxe que no està a l'abast de tothom.