Empreses

Freudenberg porta d'Holanda a Parets producció de components d'automoció

El grup alemany, que també té la firma Vileda, augmentarà en 20 persones la plantilla i en un milió d'euros a l'any la facturació d'aquesta línia de negoci. En el conjunt del grup preveuen créixer un 25%

En breu el grup incorporarà noves divisions en el sector de l'automoció

El grup Freudenberg, fabricant dels pals de fregar Vileda, entre d'altres productes, ha portat a la planta de components d'automoció que té a Parets (Vallès Oriental) producció que fins a principis d'any la multinacional tenia a la filial d'Holanda.

La planta del Vallès Oriental augmentarà així anualment la producció d'una peça per a amortidors de cotxes en un milió i escaig més. El director general de Freudenberg Ibérica, Jaume Cané, explica que aquesta decisió farà incrementar la plantilla en 20 persones més enguany i farà créixer la facturació anual al voltant del milió d'euros. Adequar la planta per a la nova incorporació ha suposat una inversió de prop de 2 milions d'euros. “Els darrers anys hem aconseguit molt bones ràtios de productivitat i els retorns sobre inversió són bons”, explica Cané sobre els motius de la captació.

Aquesta localització es converteix, a més, en una altra batalla guanyada per la filial, que té a l'Estat espanyol cinc divisions de negoci (vegeu requadre). Com explica el seu director general, cada cop més, les sucursals territorials dels grans grups no només es veuen pressionades per agafar quota de mercat a les empreses competidores del sector, sinó també per competir amb les delegacions que té l'empresa mare arreu del món. I en el cas de Freudenberg, la competència no és poca, tenint en compte que en té repartides per 56 països. “El nostre grup, com tots, està contínuament obrint plantes a mercats amb costos més baixos, i ens sentim obligats a demostrar que som eficients”, afegeix Cané.

La decisió, però, depèn en gran mesura que l'empresa mare inverteixi en la filial, i de moment Freudenberg ha fet una bona aposta per les plantes que té a Catalunya, malgrat la mala situació per la qual passa el mercat interior.

En els darrers sis anys Freudenberg ha destinat 30 milions d'euros a tecnificar les instal·lacions que té a Parets i això ha estat determinant tant per a la captació de la producció holandesa com per capacitar la filial per vendre a l'exterior. “Ens ha permès en alguna de les divisions de negoci exportar el 70% i fins al 80% del que es produeix aquí. Ens fa esquivar la crisi força bé”, matisa Cané.

Malgrat les bones perspectives, els darrers anys l'empresa ha hagut d'esquivar altres amenaces a més de la cruesa de la crisi. L'any 2008 la planta que fabrica lubricants (Klüber Lubrication GmbH Ibérica) va tenir un incendi molt greu. Aleshores es temia que, aprofitant el moment, la direcció central decidís traslladar a un altre país la producció. Tanmateix només un any després tornava a posar-se en marxa i amb més capacitat de producció que abans de l'incident. La reactivació va suposar 6 milions d'euros.

Després d'un 2009 molt dolent per al grup a causa de la forta paralització del consum intern, aquest any Cané preveu que creixeran, per l'impuls a l'exportació. “Esperem tornar a valors d'abans de la crisi, l'augment de les vendes a l'exterior ens servirà per assolir creixements d'entre el 40% i el 20% entre les diferents divisions de negoci”, avança Cané.

Les previsions de facturació globals per a la filial són acabar l'any amb un volum de negoci de 200 milions d'euros, 40 més que l'any passat. Els principals creixements s'han donat per la millora de les vendes en mercats com Alemanya, Rússia, l'Orient Mitjà i la Xina.

“El grup ha entès que només amb una aposta decidida per invertir en R+D es pot tirar endavant”, avança Cané. Una de les mostres més clares d'aquest canvi ha estat la divisió del negoci de teles sense teixir, que ha passat de proveir només les empreses tèxtils del mercat espanyol a diversificar les aplicacions del producte cap a altres vetes de mercat on sembla impensable que s'utilitzi teixit. Aquesta diversificació suposa ampliar els mercats arreu del món i esquivar la crisi per què passa el sector tèxtil. La planta de Freudenberg a Parets, per exemple, fabrica la tira amb la qual es desemboliquen els formatgets Babybel i teixit per a recobriment de cable.

Amb vista als propers anys, el grup planeja continuar millorant les plantes amb una inversió anual de 2 milions d'euros. “Ens hem adonat que hem d'oferir productes que responguin a les necessitats concretes del client. El que volem és ser cada cop més productius”.

ALIANCES.

Cané explica que les inversions avui dia no es plantegen per fer plantes noves sinó per fer aliances amb d'altres empreses. D'aquesta manera, els creixements futurs vindran per la via de les fusions i de les aliances entre grups. “Especialment en el camp de l'automoció”, especifica, i avança que en breu el grup incorporarà noves divisions al mercat espanyol.

Aquesta estratègia de cooperació ja l'han assajada amb Vileda. El grup ha establert un acord amb un fabricant local de productes complementaris dels pals de fregar, per aprofitar els canals de distribució que té Vileda. “D'aquesta manera facilitem les vendes al fabricant i rendibilitzem la nostra estructura”, afirma Cané.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.