Economia

ROBERT FIGUERAS

PRESIDENT DEL GREMI DE FORNERS ARTESANS GIRONINS

“Volem que ens diferenciïn de la gran producció”

A finals de l'any pas­sat van pre­sen­tar la nova marca Fle­quers Arte­sans. Quin és el seu objec­tiu?

L'objec­tiu és dife­ren­ciar la fleca arte­sa­nal de la resta i ho volem donar a conèixer a la gent. És per això que no volem només que se'ns dife­renciï per una placa o un ana­grama que hi digui que estem agre­mi­ats, sinó que volem que quan la gent passi per davant d'aquests esta­bli­ments sàpiga que hi ha una sèrie de pro­fes­si­o­nals que fem pa d'una ter­mi­nada manera i que ens dife­renciïn de la gran pro­ducció.

Què us fa dife­rents dels grans pro­duc­tors?

La fleca arte­sana té unes carac­terísti­ques de tre­ball. La mateixa paraula ho diu: arte­sa­nal. Fem el pa amb les mans i sense maquinària, amb molt de repòs i temps i amb lle­vats natu­rals. La marca Fle­quers Arte­sa­nals par­teix d'un pro­grama que vam ela­bo­rar fa tres o qua­tre anys, en què ens va aju­dar la Gene­ra­li­tat, amb la intenció de saber quina era la situ­ació de la fleca, on volíem arri­bar i què calia fer per arri­bar-hi. Ara estem desen­vo­lu­pant aquest pro­grama i l'estem donant a conèixer.

Quants fle­quers engloba l'asso­ci­ació?

Som prop de 150 agre­mi­ats i unes 400 boti­gues. Totes boti­gues arte­sa­nals.

Fa unes set­ma­nes van pre­sen­tar públi­ca­ment un pa amb deno­mi­nació d'ori­gen?

Volem fer un pa amb deno­mi­nació d'ori­gen que puguin ven­dre els nos­tres agre­mi­ats en exclu­siva. Un pa dife­rent i amb eti­queta negra. Con­jun­ta­ment amb l'IRTA de Mas Badia de la Tallada d'Empordà hem recu­pe­rat unes vari­e­tats de blat, alguna de les quals feia més de qua­ranta anys que no es produïa, i s'han sem­brat als Aigua­molls de l'Empordà. En el pro­jecte, a més del gremi i la Gene­ra­li­tat, també hi par­ti­cipa l'Ajun­ta­ment de Cas­telló d'Empúries, que recu­pe­rarà una antiga fari­nera, i el parc dels Aigua­molls.

Els fle­quers també noten la crisi econòmica?

Com qual­se­vol altre sec­tor. La gent no com­pra tant pa o com­pra el que real­ment gasta. Per això ens hem d'espe­ci­a­lit­zar.

Hi ha relleu gene­ra­ci­o­nal?

Hem pas­sat uns anys que s'han tan­cat mol­tes fle­ques perquè no hi havia relleu gene­ra­ci­o­nal. Els joves bus­ca­ven altres camins. Aquests dar­rers tres o qua­tre anys estem detec­tant que la gent jove entra en el sec­tor, gent que es mou i tira enda­vant. La crisi i la moder­nit­zació del sec­tor hi ha aju­dat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.