Opinió

Reinventar-se

En moments difícils és interessant tindre en compte el que fan les empreses que se'n surten. Un cas molt meritori és el de les empreses que s'han de reinventar per tirar endavant.

A vegades, els canvis que s'han de fer són radicals i en alguns casos, fins i tot, s'han produït canvis de sector. Per parlar d'empreses conegudes, podríem recordar 3M, la multinacional nord-americana que fa quasi un segle era una empresa del sector de la mineria i d'ací vénen les tres M, Minnesota Mining Manufacturing. Per continuar existint es va transformar en una gran corporació amb milers de productes de sectors diversos com per exemple el material d'oficina, els articles de neteja o l'electrònica. Altres casos remarcables són els de Nokia, que va començar fent cables metàl·lics i ara és una de les grans empreses de la telefonia mòbil, o el d'IBM, que abans d'entrar en el camp de la informàtica es dedicava a la fabricació de maquinària. El més freqüent és que l'empresa que ha de fer una transformació total no vulgui o no pugui fer-la. Sovint el que passa és que l'empresa no s'adona de la necessitat del canvi fins que acaba desapareixent després de passar per moltes penalitats. A principis del segle passat, als Estats Units, el més gran fabricant de barres de gel no va reaccionar a temps quan es va inventar la nevera i el congelador. Quan van sorgir aquests invents, ells continuaven capficats a fer més i més fàbriques per produir més barres de gel per vendre a llars i restaurants. Aquesta empresa, que era una de les companyies més grans dels Estats Units, fins i tot va rebutjar adquirir a un preu regalat la patent per convertir-se en el primer fabricant de neveres. Al cap de pocs anys, l'empresa va desaparèixer, ja que no hi havia clients interessats a comprar barres de gel.

Reinventar-se és fàcil de dir, però difícil de fer. En primer lloc, s'ha de ser conscient que cal fer el canvi. Això requereix escoltar el mercat, tant els clients com els competidors. I tindre un esperit visionari que permeti anticipar el futur. Però, en segon lloc, cal tindre la capacitat de canviar en la direcció adequada. Això requereix flexibilitat en les persones i en els recursos materials. El repte és aconseguir que una empresa que sap fer unes coses sigui capaç de fer-ne unes altres. Una altra barrera pot ser el finançament necessari per fer els canvis, i encara més en els moments actuals.

El problema d'aquest tipus de transformacions és que cada cop es produeixen més acceleradament i això encara ho complica més. Una empresa que es troba sense clients per als productes que sempre ha fet té molt poc temps per reinventar-se.

Per tant, reinventar-se requereix percebre la necessitat de fer-ho, saber fer-ho, tindre els recursos humans i materials necessaris i, a més, fer-ho quan toca. Aquest cúmul de dificultats explica que pocs ho aconsegueixin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.