Gran angular

DE MEMÒRIA

Barcelona-Niça

Barcelona, el 1916, segons Trotski, era “Niça”, és a dir: un lloc turístic privilegiat, i admirat per les elits de tot el món. Un lloc ple de flors, i de fruites. Aquest lloc magnífic i envejable, però, estava situat a dins, o al damunt, d'un “infern de fàbriques”, amb “fum i flames”

Quan, el 1916, Lev Trotski va pas­sar uns moments per Bar­ce­lona (ràpida­ment, car la poli­cia l'encalçava) va tenir temps de pen­sar, i d'escriure, una defi­nició de la ciu­tat que, vist des de l'actu­a­li­tat, té un interès ben clar. L'intel·lec­tual i home d'acció que era a punt de con­ver­tir-se en un dels màxims diri­gents de la Revo­lució Russa de l'octu­bre de 1917, va dir que Bar­ce­lona era “Niça dins un infern de fàbri­ques. Fum i foc a una mà, flors i frui­tes a l'altra mà”.

Aquesta defi­nició no hau­ria estat tan pre­cisa, pos­si­ble­ment, si no s'hagués donat la cir­cumstància que la muller i les tres filles del revo­lu­ci­o­nari rus vivien, des de feia un temps, al car­rer Bal­mes de Bar­ce­lona. Les filles, per cert, ana­ven a l'escola ale­ma­nya del car­rer Moià, a tocar la Dia­go­nal.

Bar­ce­lona, el 1916, segons Trotski, era “Niça”, és a dir: un lloc turístic pri­vi­le­giat, i admi­rat per les elits de tot el món. Un lloc ple de flors, i de frui­tes. Aquest lloc magnífic i enve­ja­ble, però, estava situat a dins, o al damunt, d'un “infern de fàbri­ques”, amb “fum i fla­mes”.

Les sem­blan­ces podien venir de lluny, de molt lluny. L'any 1041, quan Niça era dins el com­tat de la Pro­vença, i els seus com­tes eren de la Casa de Bar­ce­lona, la ciu­tat havia aco­llit, un xic després de Vic (1033), i abans de Bar­ce­lona (1064) i Girona (1068), una de les pri­me­res assem­blees de pau i treva de Déu (ini­ci­a­des a Tolu­ges, al Ros­selló, el 1027). Avui, recor­dant aquells vellíssims temps, els rètols dels car­rers de la ciu­tat vella de Niça són escrits en dues llengües: francès i occità. I la ciu­tat es diu, ofi­ci­al­ment: “Nice/Nissa”.

Més tard, inte­grada al Pie­mont dels Savoia, fins al segle XVIII, Niça fou, com Bar­ce­lona, i com tan­tes altres ciu­tats cata­la­nes, una plaça forta mili­tar. L'eco­no­mia depe­nia de la mili­ta­rit­zació de la soci­e­tat (vegeu Mili­ta­rit­zació i des­mi­li­ta­rit­zació de l'eco­no­mia, a De Memòria, L'Econòmic, 26/3/2011 i 2/4/2011). La des­mi­li­ta­rit­zació, a Niça, i a Bar­ce­lona i a tot Cata­lu­nya, es basà en el comerç inter­na­ci­o­nal. Fou l'època de la nave­gació en els grans velers que tot­hom té al cap.

A Niça, però, i, des del segle XVIII, començaren a arri­bar (molt més que a Bar­ce­lona i a Cata­lu­nya) viat­gers, i els pri­mers turis­tes angle­sos, rus­sos, ale­manys, suecs... Els angle­sos, de Calais a Niça, es pas­sa­ven 15 dies dins d'una diligència, segu­ra­ment poc còmoda, per tra­ves­sar tot França de nord a sud! Els nos­tres Cho­pin, George Sand i Hans Chris­tian Ander­sen arri­ba­rien a Cata­lu­nya, és clar, per mar. (Molts anys més tard, en la segona dècada del segle XX, un auto­car uni­ria Berlín i Tossa de Mar.)

Per què Trotski pensa en Niça quan és a la Bar­ce­lona de 1916? Hi pensa, és clar, perquè veu amb els seus ulls quel­com sem­blant. De fet, l'any següent, l'Ajun­ta­ment de la ciu­tat de Bar­ce­lona publi­carà un àlbum magnífic (ree­di­tat, recent­ment, en facsímil pel Muhba, gràcies a Joan Roca, el seu direc­tor) amb el títol de Bar­ce­lona artística e indus­trial. L'art, l'arqui­tec­tura (a Bar­ce­lona, i a Niça), han d'esde­ve­nir un reclam turístic. La indústria turística no es pot basar, única­ment, en les excel·lències cli­ma­tològiques o en la bellesa del blau de la Medi­terrània. Niça, i Bar­ce­lona, o Girona, el 1916, o el 2011, han d'atraure la cli­en­tela forana, també amb la pro­tecció i la recons­trucció del seu patri­moni artístic i arqui­tectònic històric. I amb nous pro­jec­tes que unei­xin terra, tra­dició cons­truc­tiva i la moder­ni­tat de l'avant­guarda.

En el cas de Niça, i a tocar, a Sant Pol de Vença, la gran fita ha estat la Fun­dació Mar­gue­rite i Aimé Maeght, amb, per exem­ple, el Labe­rint Miró. Oberta el 1964, fou el pri­mer cen­tre museístic d'art con­tem­po­rani d'Europa. I el pro­jecte arqui­tectònic, basat en els mate­ri­als cons­truc­tius i els colors, del seu entorn, fou d'un gran amic de Joan Miró: l'arqui­tecte Josep Lluís Sert (ales­ho­res degà de l'escola de Har­vard). Niça i Cata­lu­nya, de nou, serien a prop.

Entre 1964 i el 2010, a la Maeght, només sis expo­si­ci­ons monogràfiques de l'art con­tem­po­rani de països o ciu­tats: els Estats Units (1970), la Pro­vença (1985), l'Àfrica negra (1989), les Amèriques (1992), Rússia (2003) i Bar­ce­lona (2007).

Parcs científics

La Universitat de Niça, amb personalitat jurídica des de 1965, però amb facultats pròpies des del segle XVII, crea el 1989, i a l'entorn de la nova Facultat de Ciències, el parc Sophia Antipolis, que ha esdevingut un gran pol de desenvolupament científic. Uns anys més tard, el 1997, es produeix la creació del Parc Científic de Barcelona (PCB), el primer a Catalunya, i el primer a l'Estat espanyol. Un nou paral·lelisme. Ara, sense fum, i sense foc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.