Gran angular

Disseny per captar turistes

és el percentatge d'empresaris que incorporen el disseny en els negocis de forma integral i des de les primeres fases del projecte

28


El gran pati triangular interior tot de vidre al voltant del qual es disposen les taules dels comensals va provocar un petit cisma familiar a can Roca. Amb la reforma del local on el negoci familiar organitzava banquets de casament i comunions, renunciaven a molts metres quadrats on posar-hi taules en favor d'un nou concepte de gastronomia que estaven impulsant els fills Joan, Josep i Jordi per al qual l'espai havia de ser un aliat de la bona gastronomia. “El pare em va deixar de parlar durant molts mesos”, reconeix amb sorna el xef Joan Roca, d'El Celler de Can Roca.

Ell en culpa les interioristes Sandra Tarruella i Isabel López. A elles van recórrer els tres germans per fer realitat el seu somni i des d'aleshores l'idil·li amb el disseny no ha deixat de créixer. Hi han trobat una eina eficaç d'expressió de la seva inquietud i creativitat: “El disseny ens proporciona les respostes a les necessitats que se'ns generen fruit del nostre inconformisme”, diu Roca.

En el cas d'El Celler de Can Roca, considerat el segon millor restaurant del món per la prestigiosa revista Restaurant, el disseny ha format part integral i bàsica del projecte empresarial des del primer moment, amb ell han crescut. No és el més habitual.

ENQUESTA.

L'estudi Disseny per al turisme, encarregat per FAD i el Gremi d'Hotels de Barcelona, revela que per al 72% dels hotels i restaurants el disseny és un recurs esporàdic, bé de tipus funcional, d'imatge externa o estilístic, mentre que només per al 28% es tracta d'un mètode que ho impregna tot i des dels estadis inicials del projecte. Curiosament, gairebé tres quartes parts dels empresaris del sector enquestats es mostren convençuts que apostar pel disseny és apostar per l'èxit en el negoci, “més per la via d'augmentar la satisfacció del client i la seva fidelitat que no per atreure'n més”, explica Xavier Fina, director general d'ICC Consultors, autora de l'estudi.

En canvi, per a Àlex i Bibiana Serra, creadors de la cadena Gatrooms, amb establiments a Barcelona, Berlín, París i Lisboa, el disseny ha de servir també per captar més clients. En aquest cas, el disseny forma part de l'ADN d'aquests establiments “urbans, cèntrics, a bon preu i amb un aire modern i jove”, explica Bibiana Serra.

Els dos germans pensen que el secret del seu èxit és que a través del disseny han pogut sintonitzar i donar resposta a un nou tipus de turista urbà: “El disseny ens ha ajudat a diferenciar-nos i a ser competitius en preu, i tot i que a vegades el disseny s'associa amb luxe, nosaltres estem demostrant que no té perquè ser així”, afirma.

Per la seva banda, Àlex Serra insta l'administració i els empresaris a fer-hi una aposta clara, perquè la realitat mostra una certa dualitat: al costat de grans iniciatives empresarials que són referents internacionals en disseny conviu la gran massa d'establiments turístics que pequen d'una gran uniformitat: “Totes les terrasses dels bars són calcades, no hi ha un veritable interès per singularitzar l'oferta; Berlín, Londres o Lisboa ens estan deixant enrere”, es lamenta. Als poders públics els demana normatives que no frenin les apostes arriscades en disseny. En aquest sentit, la directora de Turisme, Marian Muro, també creu que “la normativa ha de ser prou flexible per acceptar solucions innovadores i no ser una cotilla”.

Un altre cas de fe en el disseny és el de l'hostal Spa Empúries, creat el 1907 però que ha estat reformat integralment més recentment. Guillermo Arquer, propietari de l'establiment, que ha obtingut una certificació LEED per a edificis sostenibles, assegura que ha trobat en el disseny la resposta als seus neguits per una arquitectura i una economia responsable.

Per a Oriol Rovira, propietari del restaurant Els Hostals de la localitat de Sagàs (Berguedà), el disseny ha estat també clau quan va decidir obrir un altre establiment a Barcelona. El va anomenar com el seu poble natal i va voler traslladar les sensacions de la seva terra i la seva filosofia de treball.

ORÍGENS.

Jordi Clos, president del Gremi d'Hotels, recorda que no va ser fins als vuitanta que es van obrir els primers allotjaments que apostaven pel disseny destacant d'una planta molt estàndard. A poc a poc es va anar gestant una sensibilitat al voltant d'aquesta qüestió, de forma que a principis dels noranta es funda a Barcelona Design Hotels, un segell internacional que reuneix els principals hotels de disseny del món.

Per ajudar els hotelers i restauradors a incorporar el disseny, FAD i Gremi d'Hotels han signat un conveni per oferir serveis de consultoria a preus competitius als interessats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.