Opinió

El valor de Facebook

L'èxit que ha asso­lit el Face­book a data d'avui és acla­pa­ra­dor. Té 845 mili­ons d'usu­a­ris, la mei­tat dels quals l'uti­lit­zen diària­ment. A escala mun­dial, el 40% dels inter­nau­tes tenen Face­book. El 2011 ha gua­nyat 760 mili­ons de dòlars amb un model de negoci pecu­liar, ja que no cobra als seus usu­a­ris. Els ingres­sos els obté bàsica­ment amb la publi­ci­tat, com Goo­gle.

Ja pre­para una sor­tida a borsa en què espera recap­tar 5.000 mili­ons de dòlars, que és un 5% de la valo­ració que s'està fent de la com­pa­nyia (100.000 mili­ons de dòlars). Aquesta valo­ració es impor­tant ja que equi­val a 131 cops el bene­fici del 2011. El valor de 100.000 mili­ons de dòlars és qua­tre cops més alt que el de Goo­gle quan va sor­tir a borsa, l'any 2004; i cinc cops més que el de Yahoo al mer­cat amb un nivell de bene­fi­cis molt sem­blant als del Face­book.

Un total de 100.000 mili­ons de dòlars pot ser un valor rao­na­ble si es com­plei­xen diver­sos supòsits. El pri­mer és que con­tinuï sent durant bas­tants anys la xarxa social cap­da­van­tera al món. Això no és fàcil vis­tos els fra­cas­sos sob­tats de xar­xes soci­als com MyS­pace o Second Life, que sem­blava que es men­ja­rien el món. Caldrà que Face­book no es deixi gua­nyar la par­tida per com­pe­ti­dors futurs o actu­als, com Goo­gle amb la seva xarxa social Goo­gle+ que, de moment, ja dis­posa de 60 mili­ons d'usu­a­ris. El segon supòsit és que es man­tin­gui el ritme de crei­xe­ment dels ingres­sos per publi­ci­tat. L'any 2011 han cres­cut un 55%, molt més que el 16,9% que ha cres­cut la publi­ci­tat a inter­net a escala mun­dial. Però el 55% d'aug­ment és menys que l'aug­ment de Face­book l'any ante­rior, cosa que posa de mani­fest la desac­ce­le­ració del ritme de crei­xe­ment. A més, el crei­xe­ment actual dels bene­fi­cis és menor que el que expe­ri­menta Goo­gle, el seu prin­ci­pal com­pe­ti­dor. Per tant, serà impres­cin­di­ble que a Face­book sàpiguen imple­men­tar vies noves per gene­rar ingres­sos. Un altre objec­tiu és resol­dre satis­factòria­ment els inter­ro­gants de la seva política de pri­va­ci­tat.

La tra­jectòria recent a la borsa d'empre­ses d'inter­net es molt vari­ada. Per tant, hi ha fra­cas­sos impor­tants com el de Grou­pon, el por­tal de cupons de des­compte, que ha bai­xat molt des de la seva sor­tida. El mateix ha pas­sat amb Linke­din que cotitza a la mei­tat del preu màxim a què va arri­bar al cap de poques hores de la seva estrena a borsa.

Però també hi ha èxits, com el de Goo­gle, que va començar cotit­zant a 85 dòlars i ja cotitza a 585 dòlars amb una reva­lo­ració del 440% en vuit anys.

Per tot això, la valo­ració de sor­tida del Face­book té defen­sors i també detrac­tors. Els pri­mers con­fien en l'empresa i en la capa­ci­tat de les xar­xes soci­als per poder con­ti­nuar gene­rant riquesa i créixer al llarg del temps. Els detrac­tors ho veuen massa espe­cu­la­tiu. Per això, pen­sem que es pot estar ali­men­tant una segona bom­bo­lla Punt­com. El futur ens ho acla­rirà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.