anàlisi
Gegants d'internet
ja és una realitat
L'estiu de 2010, Google va comunicar l'adquisició de la companyia especialitzada en tecnologia semàntica i interacció natural Metaweb, amb l'objectiu d'introduir millores en el seu famós cercador a partir de la tecnologia desenvolupada per aquesta empresa emergent nord-americana. L'operació, emmarcada en l'estratègia d'atracció de talent extern que el gegant d'internet aplica des de fa temps per diversificar el seu catàleg de serveis, permet anar més enllà de la simple introducció de paraules clau en el motor de cerca a la xarxa i de relacionar conceptes, contextualitzar la sol·licitud d'informació i, consegüentment, d'oferir una resposta més exacta a la demanda real de l'usuari pel fet que interactua a través d'un llenguatge més semblant al natural de les persones.
La decisió de Google no és cap fenomen aïllat. L'absorció d'empreses i tecnologies especialitzades entre els grans del sector forma part de l'escenari habitual en què germinen bona part de les novetats que acaben arribant al consumidor final –els mateixos fundadors de Google van oferir el seu revolucionari algoritme a grans companyies abans de crear la seva pròpia empresa–. En aquest context, destaca l'interès creixent per la tecnologia semàntica, la intel·ligència artificial, les plataformes col·laboradores i la interacció de les màquines amb el llenguatge humà que tots ells han demostrat en els últims mesos.
Dies després de la compra de Metaweb de l'equip de Larry Page i Sergey Brin, la xarxa social per antonomàsia, el Facebook, va adquirir per 7,8 milions d'euros Chai Labs, una petita empresa emergent especialitzada en la creació de llocs web temàtics amb un sistema de cerca semàntica, molt més intuïtiu i amigable, gràcies a la capacitat d'analitzar i d'extreure milions de dades en temps real.
A HP, l'octubre passat, van completar la compra de la firma britànica de programari Autonomy i a final de novembre ja havia integrat tota la seva tecnologia en una plataforma que processa bases de dades de fonts de diverses característiques com trucades de telèfon, vídeo o correus electrònics i les estructures per fer-les més localitzables, una eina molt útil per a l'anàlisi i gestió de dades corporatives.
Per la seva banda, a IBM van adquirir a final d'any el control de l'empresa de software experta a dissenyar eines per dotar d'intel·ligència i fer més eficients les operacions d'aprovisionament de les organitzacions a través de plataformes col·laboradores. D'aquesta manera, l'aplicació que tutela la multinacional americana simplifica i racionalitza les relacions d'una empresa amb la seva cadena de subministrament.
En el món de la telefonia mòbil, una notícia del 2011 va ser l'arribada al mercat de l'Iphone 4S, que va tornar a revolucionar el sector perquè incorpora un assistent personal de reconeixement de veu, anomenat Siri. La novetat de l'últim model d'Apple va ser fruit de la compra de l'empresa del mateix nom de la ja famosa aplicació de resposta a comandes de veu.
Garantir i mantenir la mateixa facilitat d'accés als continguts desitjats que internet permetia en els primers anys ha esdevingut el repte principal de la xarxa per tal d'assegurar els fluxos correctes de la informació entre els usuaris per la quantitat ingent de dades desestructurades que circulen i es generen a internet en temps real a qualsevol punt del món. En aquesta tasca col·lectiva, la semàntica, és a dir, la capacitat de dotar de significat conceptes aïllats, de descodificar cada paraula en funció del seu context i poder tornar per exemple una resposta immediata a necessitats quotidianes, per exemple, “vull localitzar restaurants italians amb bones crítiques a l'Eixample i que tinguin una taula disponible per a dues persones aquest dissabte”constitueix un dels fonaments principals que han d'establir l'estructura de la nova xarxa.
Que les màquines arribin a entendre el llenguatge de les persones és l'objectiu de la investigació que tots els que ens dediquem a aquesta matèria portem a terme des de fa anys. Els moviments corporatius més recents protagonitzats pels grans del sector adreçats a adquirir empreses especialitzades en tecnologies semàntiques, intel·ligència artificial, interacció natural i plataformes col·laboradores són una prova més que la web semàntica o web del futur ja és una realitat.
Javier Aróstegui és director general de ISOCO, empresa resident d'Esade Creapolis. Impulsor de l'Associació Espanyola de Linked Data (AELID)