Economia

TRANSPORTS

Poca incidència a l'aeroport i mínima activitat en trens i busos

La vaga general va tenir una forta incidència en el sector dels transports a les comarques gironines pel que fa al transport per carretera i també en la xarxa ferroviària. En canvi, va ser gairebé inexistent a l'aeroport de Girona. L'aturada en aquest sector es va desenvolupar sense incidents remarcables, i els serveis mínims es van complir amb tota normalitat. Pel què fa al seguiment, des dels sindicats es van mostrar molt satisfets amb les xifres, que malgrat reconèixer que són molt difícils de determinar, asseguraven que eren superiors a la vaga general del setembre del 2010. Miquel Pérez, responsable de la sectorial de transports de CCOO, situava el seguiment entre el 80 i el 85% dels treballadors. En part, gràcies a l'ampli suport en el transport de viatgers, amb un 100% en el cas dels autobusos urbans i interurbans i també en un nombre molt elevat a Renfe. Pel que fa a les empreses de transport de mercaderies per carretera, Pérez comptava un seguiment d'entre el 40 i el 50% en les empreses amb representació sindical. En el sector pesquer, assegurava que el 100% de les barques es van quedar a port.

La patronal Asetrans –associació de transportistes per carretera de les comarques gironines– no disposava de dades sobre el seguiment, però destacava la falta d'incidents i el compliment de tots els serveis mínims en el transport públic. El secretari general Carlos Palacio lamentava només el tall a l'autopista a la Jonquera i els problemes que van tenir algunes empreses per accedir amb els camions a centres logístics de Barcelona, com ara Mercabarna i el CIM del Vallès. En tot cas, Palacio reconeixia que moltes empreses de mercaderies havien avançat feina durant la setmana per no deixar entregues pendents per ahir.

De tota manera, la falta de transport públic durant bona part del dia va tornar a ser un dels principals mesuradors per tal de visualitzar la vaga general. Els serveis mínims decretats pel govern tant en transport urbà com interurbà eren d'un terç de les operacions entre dos quarts de set i dos quarts de deu del matí, i entre les cinc de la tarda i les nou del vespre. Durant la resta del dia no hi va haver serveis ni de tren ni d'autobús. Això va fer que Renfe només fes transitar ahir dos trens al matí i tres a la tarda. Entremig, a l'estació de Girona es van tancar les taquilles de venda de bitllets i també es va prohibir l'accés a les andanes. A Figueres, això va agafar desprevinguts turistes i també alguns usuaris habituals.

A l'estació d'autobusos de Girona, la situació era semblant: ningú a la venda de bitllets, i la sala completament buida. A les andanes, només alguns autobusos aturats. A primera hora del matí, només algun servei concret havia tingut dificultats per avançar a causa de les protestes dels primers piquets.

L'aeroport de Girona va ser un altre dels punts d'atenció, ja que just aquest cap de setmana passat ha començat la temporada d'estiu, en què Ryanair recupera moltes rutes. La incidència va ser mínima, amb només dos vols d'anada i tornada cancel·lats dels 31 previstos per ahir: un de Ryanair al migdia cap a Palma; i l'enllaç de Wizz Air amb Kíev, previst per la nit. Segons els sindicats, les condicions a què sotmet Ryanair les empreses que li fan els serveis de terra, més la precarietat laboral dels treballadors, va fer que la vaga amb prou feines es notés a la pista i la terminal. On sí que es va notar va ser a l'exterior, ja que no hi havia connexions en autobús ni amb Girona ni amb la Costa Brava fora de l'horari de serveis mínims. En canvi, la línia amb Barcelona sí que va funcionar tot el dia, però amb molts menys serveis dels habituals. En aquest context, els taxistes i les empreses de lloguer de vehicles van fer l'agost.

On també es va notar la vaga va ser en la circulació viària, ja que carreteres on normalment hi ha molt de trànsit ahir estaven més buides, com ara l'N-II i l'autopista AP-7. Els camions van ser els principals absents a les carreteres gironines ahir. Precisament, a Acesa hi va haver un seguiment del 28% de la vaga en el conjunt del grup, que va tenir poca repercussió en el funcionament de l'autopista. Les àrees de servei, per exemple, funcionaven amb normalitat tot i tenir menys usuaris.

Pel que fa a les obres en infraestructures, també s'hi va notar una reducció de l'activitat. A l'autopista mateix, en alguns dels trams que encara estan en obres no s'hi podien veure treballadors al migdia. En les obres del TAV, alguns piquets van impedir l'accés a la zona de l'estació del parc Central de Girona a primera hora del matí. Durant el dia s'hi va anar treballant, però amb molt menys personal i a un ritme més lent de l'habitual.

oriol mas



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.