Economia

El fort deute d'Aena posa traves a la privatització

L'empresa pública arrossega un llast de més de 12.313 milions

L'aeroport de Girona va perdre l'any passat 2,5 milions després d'anys seguits de beneficis

El 2011 va ser un any negre per a l'aeroport de Girona, a causa del tancament de rutes de Ryanair pel desacord amb les administracions. Aquest fet es va veure reflectit primer en una davallada del 38% dels viatgers respecte del 2010, i ara s'ha confirmat amb els resultats econòmics de les instal·lacions de Vilobí. Els últims anys, l'aeroport de Girona era un dels pocs de la xarxa d'Aena amb beneficis, i en canvi el 2011 va acabar amb unes pèrdues de 2,56 milions d'euros. El 2010 i el 2009 els resultats se situaven a l'entorn dels 11 milions de beneficis. Les pèrdues de l'any passat són degudes a un augment de les despeses d'explotació –27,8 milions totals– a causa d'una major amortització; mentre que els ingressos van baixar fins als 25 milions, lluny dels prop de 40 dels anys anteriors. Malgrat aquests resultats –que inclouen també passar de 32 a 53 milions de deute– l'aeroport de Girona continua tenint més bona salut econòmica que bona part dels principals aeroports de la xarxa d'Aena. De fet, és un dels pocs en què els actius fixos nets –133 milions– són molt superiors percentualment al deute. Amb vista al 2012, amb la recuperació de rutes de Ryanair, hi podria haver un retorn als beneficis, si bé en cap cas no serien xifres com les d'anys anteriors.

El deute d'Aena

Aena va fer públics ahir els seus números respecte a l'any 2011 i, tot i que els presenta com a molt positius, pel fet d'haver passat d'unes pèrdues de 275,07 milions d'euros el 2010 a 220,39 milions el 2011, el cert és que cada dia que passa l'empresa pública esdevé un llast més pesant per a l'executiu de Mariano Rajoy. El deute que suporta ara Aena supera els 12.313 milions d'euros, una quantitat tan sols un 0,82% menor de la que suportava el 2010, que va ser de 12.415,47 milions.

Tot i el fre de Rajoy a la privatització parcial dels aeroports de la xarxa d'Aena –un 49% de les accions de l'empresa pública– i la gestió privada dels aeroports de Barcelona i Madrid, a ningú no se li escapa que Aena està sent una rèmora que molts voldrien que tingués els dies comptats a càrrec de la hisenda pública. Això, però, amb aquest gran deute, es fa cada vegada més difícil.

Pel que fa als altres aeroports catalans, Reus va acabar amb unes pèrdues de 7 milions i el Prat, de 21,8 milions.

LA XIFRA

53,6
milions d'euros
és el deute acumulat amb què va tancar el 2011 l'aeroport de Girona, 20 milions més que el 2010.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Gairebé trenta milions d’euros per millorar la sostenibilitat i la digitalització de la indústria

Barcelona
economia

La família Grífols i el fons Brookfield estudien una opa pel 100% de la multinacional

barcelona
ECONOMIA

El Bages assoleix màxims històrics de reputació turística en línia

Manresa

Les tempestes de dissabte deixen danys importants als fruiters del Segrià

Lleida
Salvador Ribas Mas
Consultor intercultural, autor del llibre ‘Directivos sin fronteras’

“Els xocs culturals no tenen cap gràcia quan et jugues el pa”

Barcelona
ECONOMIA

Al Maresme, el lloguer s’endú el 50% dels ingressos de les famílies

Mataró

Basetis, la tecnològica que ha prescindit del director general

Barcelona

Proton porta la innovació en fotovoltaica a Aràbia

Barberà del Vallès

El Patronat de la Politècnica celebra el 50è aniversari

GIRONA