Economia

opinió

A un pas del teletreball

Un simple ordinador, una connexió a internet i un telèfon són els tres ingredients que poden fer possible el somni de conciliació de la vida personal i la professional. Als Estats Units, més d'un 30% de la població treballa des de casa un o més dies a la setmana. Als països nòrdics ho fa un 17%, mentre que a l'Estat espanyol només un 8% dels treballadors pot acollir-se a aquesta modalitat de treball. I és que, a més de la flexibilitat horària, el teletreball ofereix nombrosos avantatges, com ara: reducció de la pol·lució per la limitació de l'ús dels mitjans de transport; increment del rendiment del treball, a causa de la implantació de treball per objectius i la disminució del grau de pressió per absència d'un superior; menys absentisme laboral; dinamització de territoris rurals i descongestió de les ciutats; reducció de costos per a l'empresa, com ara infraestructures, dietes i costos de producció, entre altres beneficis per al mateix treballador, l'empresari i la societat en general.

Fins ara, el treball a domicili era un privilegi destinat a alguns treballadors freelance, però l'ús de les TIC ha estès aquesta possibilitat a una gran part de la població. Ara bé, tot i que podem considerar que les empreses tenen un gran nombre de llocs per aplicar el teletreball –inclús més dels que el mateix empresari pot imaginar a priori–, està la societat preparada per teletreballar? Disposen les empreses de la formació necessària per educar en el teletreball, de manera que la seva cultura es torni menys crítica amb els teletreballadors?

Per les experiències que ens han demostrat altres països, la implementació del teletreball sense respectar una metodologia preestablerta pot originar certs inconvenients: falta de disciplina horària; sentiment de solitud del treballador, que pot conduir a un cert aïllament i depressió en alguns casos; incapacitat per separar la vida familiar i la professional, a més d'altres problemes organitzatius i psicosocials.

La nova llei de reforma del mercat de treball (reial decret llei 3/2012, del 10 de febrer) regula ex novo la pràctica del treball a distància i obre una porta a les empreses perquè s'aventurin a implementar aquest model, com una particular forma d'organització del treball que afavoreix la flexibilitat, incrementa les oportunitats de trobar feina, facilita l'expansió i redueix costos en la creació de llocs de treball –es calcula que resulten un 50% més barats que els llocs presencials.

En aquest nou context, la Fundació Universitària Martí l'Humà treballa en un projecte de consultoria en teletreball per acompanyar totes les organitzacions interessades a oferir la possibilitat de treballar a distància. Es tracta de construir una metodologia pròpia aplicable a qualsevol entorn organitzatiu, que inclou un programa de formació, implementació, seguiment i avaluació de resultats. Apostem per divulgar els beneficis del teletreball i per estendre el seu ús arreu Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.