Focus

Plantes líders però a mig gas

La flexibilitat i la productivitat han ajudat a captar nova inversió i fan pensar en una reactivació d'una indústria clau per a l'economia. El sector, però, necessita un repunt de les vendes per tornar als volums òptims de producció

Els esforços del sector i en part també del govern estan donant els seus fruits
Anfac defensa que cal recuperar el mercat de vendes intern per fer forta la indústria
Els experts esperen properament noves reorganitzacions industrials a Europa
Ara estem recollint la feina feta fa dos o tres anys amb els nous convenis
El govern ha entès que un pla d'incentius a la compra no vol dir perdre diners

El proper 13 de novembre la patronal de fabricants de cotxes, l'Anfac, farà públic el Pla 3 milions, un document en el qual es recullen mesures transversals per tal d'impulsar la reindustrialització del sector i recuperar la quota dels tres milions d'unitats produïdes al conjunt de les plantes situades a l'Estat espanyol. “Es proposaran iniciatives més enllà del sector de l'automòbil i que afectaran peces clau com la logística, la fiscalitat, l'àmbit laboral, l'R+D o la competitivitat per tal de seguir atraient inversions a les nostres fàbriques”, expliquen fonts de l'Anfac.

Aquest 2012 ha estat profitós quant als anuncis d'inversió i nous models (vegeu quadre superior), la qual cosa demostra per a l'Anfac “que la indústria automobilística aposta per l'Estat espanyol i això pot generar efectes molt positius sobre el sector industrial en general per l'efecte tractor que té”.

Com explica el professor de l'Iese Marc Sachon, aquests moviments deixen veure que “els esforços del sector -i en certa mesura del govern- estan donant els seus fruits”. I és que en els darrers anys fabricants i sindicats han pactat noves condicions salarials i de flexibilitat per tal d'ajustar les plantes a les necessitats de producció i alhora s'han fet inversions per modernitzar les línies. “Hem de retrocedir dos o tres anys quan es van firmar els nous convenis i es van acordar compromisos industrials, d'inversió i flexibilitat per tal de facilitar la captació de nous models. Els anuncis d'ara no es produeixen perquè sí”, destaca el coordinador sectorial de la federació d'indústria de CCOO de Catalunya, Alfonso Rodríguez.

desaprofitades.

Però a pesar d'aquests esforços i d'aquesta posada a punt de les plantes respecte de les seves competidores directes a Europa, les línies de producció treballen a mig gas i les previsions de l'Anfac per a aquest any són situar-se al voltant dels dos milions de vehicles. Encara lluny, doncs, de la capacitat productiva de les fàbriques, la quota dels tres milions que es va assolir el 2007 (vegeu gràfic).

Per això el Pla 3 milions de l'Anfac, que tot just aquests dies s'està presentant als partits polítics amb representació parlamentària, vol incidir especialment en “factors de l'entorn” com la necessitat de disposar de corredors ferroviaris per a les mercaderies -i de nou el corredor mediterrani- o millors accessos als ports. Però el pla també vol posar l'èmfasi en la recuperació del mercat estatal perquè, com apunten des de l'Anfac, “la indústria no pot viure només d'exportacions”.

I és que a pesar que actualment prop del 90% del que es fabrica a les plantes espanyoles i catalanes marxa cap als mercats exteriors, el sector coincideix a destacar que difícilment es podrà mantenir l'Estat espanyol com el segon fabricant europeu sense un mercat intern fort. I aquí les xifres són sagnants. Des de l'inici de la crisi el 2007 les matriculacions han experimentat un descens superior al 50%, és a dir, el 2011 es van vendre menys de la meitat de turismes que el 2007 i enguany la previsió encara és pitjor (vegeu gràfic).

En aquest sentit la indústria i els distribuïdors han vist amb molt bons ulls la posada en marxa del pla PIVE d'incentius a la compra per part del govern espanyol. “Tot i que acaba de posar-se en marxa, les sensacions als concessionaris són molt positives, ajuda a generar la idea entre els consumidors que aquest és el moment de comprar-se un cotxe”, explica el president de l'Associació Estatal de Venedors de Vehicles de Motor (Ganvam), Juan Antonio Sánchez Torres. L'anunci de l'executiu espanyol de la posada en marxa del pla PIVE -que finança 2.000 euros per operació- es va produir després de l'estiu, poques setmanes després que el mateix ministre d'Indústria, José Manuel Soria, afirmés contundent que no hi havia diners per incentivar la compra de cotxes. Així doncs, què va provocar el canvi d'opinió? En part, com diu el nou president de la patronal de concessionaris Faconauto, Jaume Roura, “el sector va saber demostrar que un pla d'incentius no suposa un desgast financer per a l'administració ja que els diners que s'hi posen es recuperen amb escreix amb els impostos sobre les noves vendes”. De fet, segons dades de l'Anfac, per cada euro invertit en el pla PIVE l'Estat en recaptarà tres.

Però a més l'executiu de Rajoy sembla haver entès -probablement després de les reunions del president del govern espanyol amb representants dels fabricants- que la indústria automobilística és de les poques amb capacitat per reactivar l'economia i generar nova ocupació. Ja ho ha dit aquests dies el president i candidat demòcrata a la Casa Blanca, Barack Obama. “Reinvertir en la indústria de l'automòbil ens ajudarà a superar la crisi.” I de passada, a fer país.

Per això Roura, que és també el president de l'Associació Nacional de Concessionaris Seat, considera que “caldria que hi hagués més consciència que Seat és l'empresa més important de Catalunya, això hauria d'ajudar a recuperar el lideratge del mercat”.

Tornant a les exportacions del sector -que, per cert, representen prop del 20% de les vendes a l'exterior de tota l'economia- el problema és que es concentren encara majoritàriament a mercats europeus madurs com Alemanya, França o Itàlia, que també han patit un descens acusat del consum. “Per mantenir els 2 milions de vehicles se n'han obert altres com Àustria, Rússia o Turquia”, diuen des de l'Anfac. Però la clau, reconeixen els fabricants, són els mercats emergents com la Xina, el Brasil o l'Índia així com el nord-americà. “Aquests són mercats amb un alt potencial de creixement i una part de les noves vendes les volem proveir des de les plantes d'aquí”, diuen fonts de l'Anfac. I d'aquí la importància de disposar d'uns ports potents i unes infraestructures logístiques de primeríssim nivell.

Massa fàbriques.

A Europa, encara avui el primer mercat del sector, les previsions són més fosques.
Els darrers tancaments de fàbriques al vell continent han posat de manifest una certa sobrecapacitat productiva concentrada, diu Marc Sachon, “al segment de cotxes de volum, és a dir, a marques com ara Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Renault, o VW entre d'altres”. En aquest sentit la presidenta del Club d'Automoció d'Esade, Marina Planas, creu que “en els propers mesos veurem més sinergies entre les plantes europees i aquí l'Estat espanyol podria sortir-ne beneficiat pels seus costos laborals respecte de les plantes del nord d'Europa”. A més, com destaca el coordinador de la federació d'indústria de Comissions Obreres, “les plantes d'aquí són relativament noves i en els darrers anys s'hi han fet importants inversions per modernitzar-les”.

La base és sòlida, doncs, i a més les fàbriques europees tenen la sort, diu Sachon, “que de moment cap empresa xinesa és capaç de produir un cotxe de volum que sigui acceptat pel mercat europeu, i molt menys en el segment premium de marques de luxe”. De moment.

En espera de veure com impacta el pla PIVE sobre les vendes (Faconauto espera unes matriculacions afegides de 50.000 unitats) el sector es mou entre la dolçor de les noves inversions i l'amargor de tenir les fàbriques desaprofitades i els concessionaris en agonia per la caiguda brutal de vendes. A l'hora de fer previsions per al 2013 tothom ho té clar, dependrà de quina sigui l'evolució econòmica i de si finalment arriba l'estabilitat a la zona euro.

Seat inverteix 800 milions a Martorell per produir el nou León

La inversió assegura 1.600 llocs de feina a Martorell i ha suposat la implantació de la nova plataforma modular transversal que permet reduir el temps de fabricació i ha augmentat un 10% la productivitat de la planta.

Nissan negocia nous salaris per augmentar la producció

Està en joc captar un major volum de producció de la nova furgoneta pick up que es va adjudicar la planta catalana. Si les negociacions es tanquen positivament la fàbrica de la Zona Franca tancarà noves inversions.

Renault estudia un nou pla industrial per a les plantes a l'Estat espanyol

El fabricant està estudiant un nou pla industrial per a les seves plantes a l'Estat espanyol després d'haver assolit amb els sindicats un pacte per l'ocupació i la competitivitat que dóna estabilitat fins al 2013.

Ford aposta per Almussafes mentre tanca plantes a Europa

El fabricant nord-americà vol reestructurar la seva producció a Europa. El pla de reestructuració implica tancar una planta belga i dues de britàniques per concentrar-se a les fàbriques de València i Alemanya.

PSA reforça la planta de Madrid i recula a França per la flexibilitat

La marca gala ha deixat les banderes a un costat i ha anunciat la seva intenció de tancar la planta parisenca d'Aulnay a pesar d'haver rebut diners del govern francès. Per contra, el fabricant reforçarà la producció a Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.