Empreses

Grup Roig controla el 40% del mercat de la ponsètia a la península

L'empresa familiar amb seu al Maresme és una firma de referència del sector de la producció de planter amb el gerani com a marca estel·lar

L'empresa ofereix 200 varietats de gerani diferenciades

“Som una empresa familiar molt arrelada al Maresme.” Marc Roig encapçala com a director general la tercera generació del Grup Roig, un dels gegants d'àmbit català i estatal de la venda de planter i esqueixos de planta ornamental. Nascuda el 1985 d'una llarga tradició agrícola, actualment ven prop de 20 milions de planters anuals, el 80% dels quals, al mercat espanyol. El 20% restant l'exporta a països de la Unió Europea, especialment a l'Estat francès (80%), Polònia, Bèlgica i Itàlia. Actualment l'empresa disposa de tres centres de producció: la casa mare, a Premià de Dalt, on es du a terme el procés d'arrelament i que disposa de 4,5 hectàrees de cultiu, un camp d'assaig i el laboratori d'R+D+I; un centre de 6 hectàrees a Palafolls, on també es fa planta mare, i un altre a Tanzània, que només produeix planta mare i d'on provenen la major part dels esqueixos sense arrel, que s'envien a Premià de Dalt.

Grup Roig és un referent en el sector, especialment pel que fa al gerani, però també destaca com a primer productor d'espècies ornamentals, com ara la ponsètia. “El 40% de la ponsètia que es ven a la península ha sortit dels nostres hivernacles”, explica Roig, envoltat de la tradicional planta nadalenca, i reconeix que en aquestes dates l'activitat a la finca és “frenètica”. En concret, Grup Roig treballa amb cap a 90 espècies diferents, que ven a productors. Aquests faran créixer la planta que acabarà, primer, a les distribuïdores, i finalment, a les floristeries. “Ens agrada fer el símil amb la granja i dir que nosaltres venem els pollets, i que el client final comprarà els pollastres o les gallines a la botiga”, hi afegeix.

Motor principal

La marca de qualitat de l'empresa és, sens dubte, el gerani, que representa el 35% del total de les vendes. “Es consumeix més i durant una època de l'any més llarga”, explica el director general. En els inicis de la firma, es comprava l'esqueix a Holanda i es feia arrelar a la finca del Maresme. “Un cop vam consolidar el negoci vam veure que a banda de vendre planter ens interessava aplicar el concepte d'R+D+I a la planta per millorar-la i extreure'n varietats pròpies”, recorda. Dit i fet. Amb la col·laboració i l'assessorament de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) amb seu a Cabrils, actualment disposen de tres línies pròpies i batejades amb noms “coneguts, comercials i molt nostres”: Costa Brava, Costa Barcelona i Costa del Maresme. “El principal avantatge és que les nostres varietats estan cultivades i arrelades en clima mediterrani, un fet que aporta valor afegit a la planta vinguda del centre d'Europa”, assenyala Marc Roig, que en un futur no descarta aplicar el mateix sistema a altres espècies. La millora genètica del gerani també ajuda a fer que la planta duri més, tingui una flor més gran, en surtin colors i tonalitats noves o floreixi abans i en més quantitat. “A dia d'avui disposem d'unes 200 varietats diferenciades de gerani”, precisa, i hi afegeix que “malgrat que la planta pot entrar pels ulls, el nostre objectiu principal és buscar un producte que satisfaci el client en tots els aspectes”. Per tant, els geranis fets a Premià de Dalt no només són bonics, “sinó que són resistents i això els nostres clients ho valoren moltíssim”.

Marc Roig reflexiona sobre el llarg camí –i la xarxa d'intermediaris– que ha de fer la planta des que neix fins que arriba a les mans del consumidor final. “Un dels projectes de l'empresa a mitjan termini és reduir la cadena i fer arribar el producte més directament al client. Fa temps que estem treballant per posicionar-nos com a marca en un sector en què el consumidor encara està molt lluny de reconèixer-la i de valorar-la; arribar a ser el Benetton de les plantes, més o menys”, comenta el director general de Grup Roig, que destaca que la firma és present en els grups obtentors de plantes de més renom a escala internacional. Tot i això, però, “sense oblidar mai que es tracta d'un producte propi del Maresme que, per nosaltres, és un fet irrenunciable”. Un altre àmbit en què incideixen a Grup Roig és en el cultiu ecològic, certificat per la Generalitat, de plantes aromàtiques i de productes d'horta urbana “especialment per a autoconsum”.

A Grup Roig hi treballaven, fins fa uns cinc anys, 150 treballadors. La crisi econòmica n'ha fet reduir la plantilla fins a 110. “Funcionem amb el rellotge de l'estacionalitat i per nosaltres el pic fort de la feina són els mesos de gener i febrer, de cara a garantir les plantes crescudes i a punt per vendre, a la primavera”, explica Roig, que avança que la nova situació econòmica farà variar en un futur el contracte en origen que fins ara feien i que afecta una trentena de temporers provinents de Colòmbia. “Ara hi torna a haver demanda de gent autòctona que vol treballar en la producció de planta”, destaca. L'empresa s'enorgulleix de ser de les úniques del seu camp que disposa d'un departament tècnic d'R+D+I. “Totes les nostres varietats creades in vitro en el laboratori han passat controls molt estrictes i proves de tota mena abans no s'ha donat el vistiplau de la comercialització. Volem garantir els resultats al cent per cent”, diu Marc Roig. En aquest sentit, Roig destaca el concepte plant and play que representa la selecció de varietats que necessitin menys productes fitosanitaris o químics “per tal d'abaratir costos econòmics als nostres productors”.

Grup Roig és un referent en el món del planter de planta ornamental arreu de l'Estat i del sud d'Europa, un fet que els representa vendre entre el 40% i el 60% de la quota de mercat de la península de determinades plantes, com la ponsètia. La seva marca estel·lar, però, continua sent el gerani.
Facturació
8 M €
Treballadors
110
Any de fundació
1985
el mercat d'europa

Poder vendre més aviat

La major part de la producció de planter que Grup Roig ven fora de les fronteres peninsulars és a l'Estat francès. El país veí representa per a la firma del Maresme el 80%de tot el que exporta i la raó cal buscar-la en un factor no econòmic: el clima. Marc Roig assegura que des de Premià de Dalt es pot servir el producte “dues o tres setmanes abans” que el de les firmes franceses. “El clima ens afavoreix i a aquest fet hi cal afegir que els francesos són uns dels majors consumidors de flors i plantes ornamentals”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.