Un de cada tres cotxes que es ven a Lleida surt del grup Nayox
Les empreses d'aquest ‘holding' lleidatà sumen ja set marques en exclusiva sinergies. Creix en vendes d'ocasió, postvenda i expansió comarcal
Nayox és un grup d'automoció de propietat familiar i que d'un petit taller de reparació de camions ha arribat a liderar el mercat dels turismes a les comarques de Lleida. El grup té una penetració al mercat de Ponent del 33%, és a dir, que un de cada tres vehicles que es ven surt de les seves concessionàries.
Les xifres de vendes de cotxes han caigut, com a tot l'Estat, “però ens mantenim i això vol dir que guanyem quota de mercat, explica Josep Maria Perera, conseller delegat del grup lleidatà. Així, han augmentat un 4% aquesta quota de mercat en turismes i vehicles tot terreny i un 1% en vehicles industrials lleugers.
Nayox va tancar el darrer exercici amb una facturació de 64 milions d'euros i una plantilla de 213 treballadors, augmentant la contractació de nou, després d'una obligada reestructuració en exercicis anteriors a causa de la crisi que ha perjudicat de forma ostensible tot el sector de l'automòbil.
La història de Nayox comença l'any 1946 quan es crea l'empresa Garaje Dalmau, un taller de reparació de camions en plena postguerra espanyola.
L'any 1953, la segona generació de la família Perera ja controla el 50% de l'empresa i quatre anys més tard obté la concessió de la marca Seat per Lleida. Al 1960, hi suma la Fiat. I quan l'aliança Seat-Fiat es trenca al 1981, “semblava que el negoci patiria perquè ens quedàvem amb una sola marca i sense tecnologia estrangera”.
No obstant això, VAG poc després va formalitzar la compra de Seat al 1982 i Garaje Dalmau guanya les concessions d'Audi i Volkswagen, tot mantenint Seat.
A partir d'aleshores ha estat un no parar de créixer i de crear empreses per a cada marca de la qual n'obtenia concessionàries per a les terres de Lleida. Ilermotor per a Honda, Autodalser Dalmau per a Skoda i Naymotor per a Toyota. A més d'Automotor i Serveis només per a Seat i seguint amb Garaje Dalmau per a Audi i Volkswagen. Tot plegat, sis marques en exclusiva entre 1982 i 1998.
La família Perera Dalmau opta per reorganitzar i professionalitzar la gestió. Per això crea el grup Nayox al 2000, societat que ja aglutina la resta de filials i associades.
Cinc anys més tard completen el paquet de concessions adquirint l'empresa que tenia la de Mercedes a Lleida.
Però el mercat creixia i el grup també i, com explica el director general Javier Calvete, “calia crear noves sinergies i millorar els serveis als clients”. Per tant, Nayox crea Cenax, un centre de referència en xapa i pintura multimarca i el més gran de l'Estat en aquest camp.
Finalment, al 2009 completa el cicle amb la societat Nacar de vendes de vehicles d'ocasió, i al 2010 amb Auto Nayox, el primer centre multimarca de les comarques de Lleida i que des d'enguany incorpora Citroën, gràcies a un acord amb el concessionari d'aquesta marca a Lleida. Aquesta darrera operació té seus a Tàrrega (Urgell) i Golmés (Pla d'Urgell).
Tot aquest procés de creixement i consolidació ha situat el grup automobilístic lleidatà el en 28è lloc del rànquing estatal del sector.
Josep Maria Perera explicava que l'objectiu passa per “generar volum de vendes, qualitat i molt bon tracte al client” i que aquestes premisses inclouen la distribució, per exemple, de peces i recanvis originals de totes les marques a la demarcació de Lleida i una formació continuada a la plantilla, tant per part de les marques oficials com per part del mateix grup.
Tant Perera com Calvete es mostraven satisfets dels resultats dels plans estatals d'estímul a la venda de vehicles, com el darrer PIVE, “potser no tant per les ajudes que concedeixen, sinó més per la confiança que generen als consumidors i al mercat”, argumentava el conseller delegat de Nayox. Josep Maria Perera manifestava que seria bo que el govern estatal continués o habilités un segon pla per tal de remuntar les xifres de vendes de turismes al 2013.
Calvete afegia que “les vendes són que les són arreu i, per tant, hem apostat fort pels serveis postvenda”, com són el taller i les reparacions i la distribució de recanvis. Aquesta política els permet fidelitzar clients i cada mes, mitjançant internet, envien promocions, ofertes i informacions a més de 20.000 clients.
Aquestes vendes de turismes i tot terrenys nous, que a Lleida han caigut un 16% els darrers temps, no han tingut tanta repercussió en els vehicles de gamma mitjana-alta o premium. Això sí, amb menys equipament o extres que abans. Tot i això, el 80% d'aquests turismes premium que es venen a les terres de Lleida també surten de les empreses de Nayox.
En canvi, sí que han detectat moltes més dificultats en les vendes de cotxes petits.
Pel que fa als vehicles d'ocasió, el mercat ha crescut, però els concessionaris perceben que el mercat estatal cada vegada es mou més entre particulars i això ha anat en detriment del sector professional, tot i que el director general de Nayox, Javier Calvete, alertava dels riscos que comporten aquestes operacions per manca de garanties i certificats de qualitat.
La quarta generació de la família Perera ja s'ha incorporat al grup Nayox i, per això, la continuïtat sembla garantida.
Facturació
64 M€
Treballadors
213
Any de fundació
1946
Un taller de 5.000 vehicles
Uns 5.000 vehicles passen cada any pel gran taller que Nayox té a Lleida i que s'ha especialitzat en serveis de xapa i pintura. Cenax és el nom de l'empresa d'aquest servei multimarca. Usa la darrera tecnologia en aquestes reparacions i es cuiden de tot el procés, com la tramitació del comunicat d'accident, la relació amb les asseguradores, recollida i lliurament de vehicles o facilitar-ne un de substitució. A més, el client pot sol·licitar aquests serveis per internet.
Un de cada tres cotxes que es ven a Lleida surt del grup Nayox