Empreses

Caixes de cartró a demanda del client

La producció de l'empresa ampostina Cartodelta només ha caigut un 15% perquè han diversificat el mercat i ara també produeixen per a fabricants de caixes fortes

L'empresa invertirà per mecanitzar part de la feina i per reduir-ne l'esforç físic
Cartodelta produeix cap a 9 milions de metres quadrats de caixes a l'any

FAC­TU­RACIÓ

6 M€

TRE­BA­LLA­DORS

50

ANY DE FUN­DACIÓ

1991


Tots els pro­duc­tes es comer­ci­a­lit­zen (o la immensa majo­ria) en un envàs de cartró, des d'una caixa de taron­ges fins a una banyera d'hidro­mas­satge. I quan hi ha crisi econòmica, el sec­tor de l'emba­latge és un dels que se'n res­sent més. “És evi­dent que si en una empresa bai­xen les ven­des, neces­si­tarà menys cai­xes de cartró”, explica el direc­tor comer­cial de Car­tol­delta, Anto­nio Arco. L'empresa ampos­tina, emplaçada al polígon indus­trial Les Tos­ses, va començar la seua acti­vi­tat fa més de vint anys. “Pri­mer estàvem en un magat­zem llo­gat, i vam inver­tir els bene­fi­cis de l'empresa per com­prar uns ter­renys i aixe­car-hi les naus indus­tri­als”, comenta Arco. Car­to­delta és l'aven­tura empre­sa­rial de tres extre­ba­lla­dors de Dapsa (empresa del sec­tor) que van deci­dir dei­xar la feina per satis­fer la demanda de cli­ents que recla­ma­ven un tipus de cai­xes molt con­cre­tes i en sèries cur­tes. De fet, als pri­mers anys Dapsa era un dels seus cli­ents prin­ci­pals però amb el pas dels anys Car­to­delta ha anat crei­xent i diver­si­fi­cant el mer­cat. “En el pri­mer any i mig de l'acti­vi­tat depeníem total­ment de Dapsa, que ens deri­vava tre­balls auxi­li­ars, però després vam con­trac­tar un comer­cial i vam bus­car-nos la nos­tra car­tera de cli­ents”, explica el direc­tor comer­cial de Car­to­delta.

Van començar a con­trac­tar tre­ba­lla­dors joves i es van fer càrrec de la seua for­mació, molts dels quals encara tre­ba­llen a l'empresa. “Som una empresa fami­liar, aquí tots col·labo­rem pel bé del negoci, jo no m'he fet ric amb Car­to­delta, els guanys els hem rein­ver­tit a l'empresa i els tre­ba­lla­dors això ho valo­ren. Tenim una plan­ti­lla fle­xi­ble”, diu Arco. El sec­tor del moble, molt potent fins a l'esclat de la crisi a la Sénia, repre­sen­tava un dels prin­ci­pals cli­ents de Car­to­delta. “Entre el 2005 i el 2006 vam atu­rar les inver­si­ons perquè ja pensàvem que el cicle de bonança s'allar­gava massa”, sosté el direc­tor comer­cial de l'empresa ampos­tina. “Tre­ba­llem per un mer­cat espe­ci­a­lit­zat, que ens tras­llada coman­des com­pli­ca­des, com per exem­ple cai­xes per banye­res d'hidro­mas­satge”, explica el direc­tiu de l'empresa. L'auto­moció és un altre dels seus cli­ents, també tocat per la crisi. És per això, que a Car­to­delta van optar per diver­si­fi­car la cli­en­tela. “No a tot­hom li va mala­ment, amb la crisi”, diu Arco. I cer­ta­ment, l'empresa ha acon­se­guit nous cli­ents, molts dels quals són expor­ta­dors i man­te­nen el ritme de tre­ball. D'altres, com és el cas d'un cli­ent de Car­to­delta, que comer­ci­a­litza cai­xes for­tes, ha mul­ti­pli­cat la pro­ducció per tres. També ha aug­men­tat el nom­bre de coman­des de pro­duc­tors agrícoles, molts dels quals (sobre­tot de cítrics) s'han llançat a ven­dre la pro­ducció per inter­net direc­ta­ment al con­su­mi­dor amb l'objec­tiu d'evi­tar uns preus ruïnosos.

Abans de la crisi, un 60% dels cli­ents de Car­to­delta eren del País Valencià, seguits de Cata­lu­nya, Aragó i Madrid. Ara, però, el prin­ci­pal mer­cat de l'empresa ampos­tina és Cata­lu­nya. Tot i que a Car­to­delta no expor­ten la pro­ducció, sí que ho fan bona part dels cli­ents. “Hi ha cai­xes nos­tres que arri­ben fins a la Xina”, asse­nyala Arco.

Pel que fa al nom­bre de tre­ba­lla­dors de Car­to­delta, són una cin­quan­tena, una plan­ti­lla que s'ha man­tin­gut esta­ble els últims anys. A la plan­ti­lla s'hi inclo­uen els dos con­duc­tors que tras­lla­den la comanda als cli­ents amb una flota de cami­ons pròpia. “Si no s'hi han de trans­por­tar coman­des també poden fer deter­mi­na­des tas­ques a la fàbrica”, diu Arco.

Pel que fa a la fac­tu­ració de Car­tol­deta, és d'uns 6 mili­ons d'euros. Tot i que la fac­tu­ració ha cai­gut un 15% per la crisi econòmica, el res­pon­sa­ble de l'empresa asse­gura que en cap exer­cici han regis­trat pèrdues. “El mer­cat està reben­tant preus, però nosal­tres no bus­quem cli­ents que cer­quen el preu més barat sinó que valo­ren la capa­ci­tat de pro­duir una caixa a la carta. Ens adap­tem a les seues deman­des”, comenta Arco.

SER­VEI A L'EMPRESA

Una tren­tena de cli­ents de Car­to­delta repre­sen­ten el 70% de la seua pro­ducció de cai­xes, que és de 8 a 9 mili­ons de metres qua­drats anu­als. El 30% res­tant són cai­xes que pro­du­ei­xen i ser­vei­xen a un miler de cli­ents. “Ofe­rim un ser­vei als nos­tres cli­ents i no ens interes­sen aquells que l'únic que bus­quen són uns preus més barats. Nosal­tres fabri­quem cai­xes tal com el cli­ent les vol i les hi ser­vim en un ter­mini de setanta-dues hores”, explica Arco. En aquest sen­tit, a Car­to­delta dis­po­sen d'un espai per emma­gat­ze­mar les cai­xes dels cli­ents a les seues naus indus­tri­als. “Hem fet les naus més altes per gua­nyar espai i hem sacri­fi­cat àrea de pro­ducció per poder ofe­rir als nos­tres cli­ents la pos­si­bi­li­tat de guar­dar-los les cai­xes fins al moment exacte que les neces­si­ten. Fins i tot hi ha cli­ents a qui nosal­tres avi­sem que neces­si­ten cai­xes”, comenta el direc­tor comer­cial de Car­to­delta. Abans que la pro­ducció es car­re­gue als cami­ons per ser­vir-la als cli­ents passa per un con­trol de qua­li­tat estricte per evi­tar l'envi­a­ment de cai­xes defec­tu­o­ses. Les naus indus­tri­als de l'empresa ampos­tina ocu­pen una superfície de 7.500 metres qua­drats, i la par­cel·la és de 12.500 metres qua­drats.

Arco és opti­mista i pensa que enguany es començarà a superar la crisi econòmica. “Des de l'any 1962 he vis­cut cinc cri­sis, és un procés cíclic però el pro­blema aquesta vegada és que hem tocat molt fons i no sé sap quan començarem a remun­tar”, sosté l'empre­sari. Amb tot, no creu que aug­mente el volum de cai­xes de cartró que fabrica perquè “el mer­cat no està per créixer”.

De tota manera, a Car­to­delta pla­ni­fi­quen fer una inversió per tal de reduir l'esforç físic que han de fer alguns dels tre­ba­lla­dors de la planta, ja que tras­lla­den cai­xes de gran volum. En aquest sen­tit, meca­nit­za­ran un parell de llocs de tre­ball la qual cosa per­metrà que l'empresa obtin­gui un estalvi econòmic. “En funció de l'evo­lució del mer­cat farem més actu­a­ci­ons a la fàbrica o bé ho limi­ta­rem a aquesta meca­nit­zació”, explica Arco.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.