Empreses

Cal Valls ‘inventa' el primer suc ecològic i natural amb gas

L'empresa familiar lleidatana, una de les pioneres en alimentació verda de Catalunya, es fixa l'objectiu d'arribar a un públic més ampli

Hi ha una major conscienciació per una alimentació saludable”

Cal Valls és una empresa productora de fruita i hortalisses ecològiques que també elabora sucs i conserves 100% naturals procedents d'aquests aliments. Després de 34 anys de molta feina en aquest camp, ha optat per fer un pas endavant i entrar en mercats més amplis. L'estratègia ha estat “inventar” un nou producte. Es tracta de Búbulus, el primer refresc completament natural i fet amb fruita ecològica. És a dir, és un suc amb gas, amb bombolles, que no inclou cap additiu ni sucres afegits més enllà dels que ja porta la mateixa fruita. Búbulus es va començar a comercialitzar aquest gener i, per començar, s'ofereix amb dos gustos, de poma i de poma amb raïm. L'empresa espera vendre'n uns 10.000 litres. Tot i això, en funció de l'èxit comercial de la nova proposta, Cal Valls ja es prepara per ampliar la gamma amb altres sabors.

Rubén Valls, un dels responsables de l'empresa, explica que es tracta d'una marca pròpia, diferenciada de la familiar i que fins ara ha presidit tots els productes que elabora l'empresa. Valls argumenta l'aposta dient que tenen uns clients molt familiars que concentren el consum de productes ecològics en el dia a dia, però que el varien en períodes de vacances, com fa la majoria de la gent. Per tant, s'ha optat per “un producte innovador i per a tots els públics, tot i que amb especial força per als més joves”.

La nova experiència, però, no atura la resta de producció, que cada any augmenta amb més varietats i elaborats.

L'empresa, una societat agrària de transformació des del 1979, té els seus orígens als anys seixanta, quan l'avi dels actuals gestors, i com a activitat complementària al seu ofici de sabater, va començar a conrear plantes medicinals i aliments naturals. El fill i actual cap de família, Manuel Valls, és pagès i va ser un dels pioners de l'agricultura ecològica; la producció i la comercialització, però, no van funcionar i aleshores es va derivar l'activitat cap a les conserves, una feina que fins llavors ja feien, però per a consum propi.

Aquest pas va comportar una reforma i ampliació d'instal·lacions per poder fer sucs i altres elaborats.

I així han anat creixent fins a tenir mig centenar de treballadors, facturar uns 7 milions d'euros i ampliar la seva oferta de productes a més de 50, amb un volum d'1,5 milions de quilos de matèria primera, 100% ecològica. També compren alguns productes a altres proveïdors, sobretot en aquelles hortalisses o fruites que no es conreen per qüestions climàtiques a Catalunya, però mantenint sempre els paràmetres i les normatives ecològiques, segons explica Rubén Valls.

Ara disposen de terres pròpies, d'altres d'arrendades i hivernacles per evitar que les gelades malmetin algunes collites. També disposen de llavors i d'un viver per a aquests conreus “verds”.

Rubén Valls explica que “el consum de verdura ha crescut i seguirà augmentant per la major conscienciació de la gent cap a una alimentació més saludable, tot i sabent que paga una mica més per aquest valor afegit de la producció natural i ecològica”.

La crisi els ha afectat en alguns dels sectors en què treballaven fins ara, com ara el gurmet, que ha caigut molt, però en canvi reitera que el consum saludable fidelitza molts clients cada any, segons el responsable de Cal Valls. També esperen que en els pròxims anys, i de manera progressiva, la producció ecològica entri al sector de la restauració: “Ara costa molt i és un mercat difícil per la poca demanda que hi ha, però estem convençuts que amb el temps canviarà la tendència.”

I aquest augment de producció i del nombre de clients, sobretot de proximitat, es nota en l'ampliació que van començar a executar a partir del 2007, quan van construir una nova nau; des d'aleshores han anat renovant maquinària i procediments, tot i que el procés d'elaboració continua sent “artesà i tradicional”: “No hi afegim additius ni res als productes, però ens calia un sistema més industrial pel volum de producció”, segons Rubén Valls.

Aquesta inversió ha rebut ajuts europeus i Valls manifestava que de mica en mica van millorant aquestes instal·lacions, en funció de les disponibilitats financeres, ja que reverteixen els beneficis en el mateix negoci, “un dels avantatges que tota la família treballi a l'empresa”. Hi afegeix, però, que l'objectiu és que les inversions siguin assumibles i no estirar més el braç que la màniga.

Aquesta manera de treballar i l'ampliació de l'oferta de productes també els permeten treballar tot l'any, malgrat que el gruix de la feina es concentra sempre entre l'estiu i la tardor, que són els períodes de recol·lecció de la major part de la fruita i hortalisses amb què treballen. I les conserves i els envasats també es fan durant la temporada de cada producte, perquè així no perden propietats. A més, l'envàs sempre és de vidre, perquè es pugui veure el producte com és, i amb tots els segells normatius de producció ecològica.

La producció de Cal Valls de producte fresc i en conserva és molt àmplia i abraça salses, allioli, maioneses, llegums, espècies, concentrats, fruita seca, mel, olives, pebrots i tomàquets en diversos formats, molta varietat de sucs, codony, pastanagues, patates, cebes, blat, naps, cols i carabasses, entre altres productes.

I on són forts en el mercat és en sucs, sobretot de poma, i en els de tomàquet i els seus derivats, com ara el quètxup, una de les innovacions recents de l'empresa.

Cal Valls és una empresa totalment familiar, i no només per la propietat, sinó perquè els pares i els tres fills hi treballen. Amb seu a Vilanova de Bellpuig (Pla d'Urgell), s'ha especialitzat en agricultura ecològica i productes transformats.
Facturació
7 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1979

Aposta per la proximitat

Cal Valls va optar per l'exportació, sobretot en tomàquet, als anys vuitanta, i les vendes a l'estranger van arribar a suposar un 40% de la facturació de l'empresa. Però ara ha canviat l'estratègia familiar i aquestes vendes representen un 15%. La raó, segons Rubén Valls, és que la inversió és més controlable i estable, fidelitza els clients, petits distribuïdors i clients finalistes, i també “per voluntat pròpia”, ja que creuen “en la proximitat” i redueix la contaminació. Tot i això, mantenen oberts mercats als EUA i en una desena de països europeus, sobretot Portugal, França, Alemanya i Dinamarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.