Cafès Pont prepara el salt als EUA i al nord i centre d'Europa
Un mercat nacional estancat per la crisi accelera el pla d'expansió de l'empresa, que ara només exporta un 2% de la producció
Obrir-se al comerç exterior és la fórmula per la qual també aposta Cafès Pont per combatre l'estancament que afecta el mercat nacional de consum de cafè en el sector de l'hostaleria. Molts clients han deixat de consumir-ne en no incloure's en els menús i molta gent ha deixat d'anar a esmorzar als bars, un fet que també està repercutint en les vendes. Fins ara la venda de cafè a l'exterior suposava a l'empresa el 2% del total i la ferma voluntat és poder incrementar el percentatge a curt i mitjà termini fins al 25%, segons explica el director general de la companyia, Raül Pont. I els mercats en què es vol centrar Cafès Pont és el dels Estats Units i el centre i nord d'Europa. El primer representa el primer mercat de consumidors de cafè de tot el món i l'empresa ja hi té molts contactes fets, i als països nòrdics, així com Alemanya, també s'aprecia el cafè de qualitat, just l'aposta que ha fet Cafès Pont des dels seus inicis l'any 1952. El més probable és que l'expansió es faci via distribuïdors, més que no pas amb l'obertura de delegacions, però Pont explica que tot està en estudi i dependrà de les ganes que aquests tinguin de potenciar el producte o com funcioni el mercat de cada país. Si un cop arribats tenen bona acceptació i el negoci prospera, no descarten obrir alguna seu en un futur, però no d'entrada, ja que muntar tota l'estructura és molt més car, malgrat tenir un major i millor control. Actualment Cafès Pont ja està venent en alguns mercats internacionals, com és el cas de l'holandès, l'alemany i també el marroquí.
De fet aquesta és la fórmula que el seu oncle Feliu i el seu pare Armand van fer servir per iniciar el negoci familiar que ha perdurat fins ara. Primer van obrir una petita botiga d'ultramarins al carrer Sant Antoni de Sabadell, on la seva àvia havia tingut una espardenyeria, i des d'allà van començar a servir als bars i restaurant més propers i es van anar estenent com una taca d'oli. A partir d'aquell moment van construir una primera nau on poder torrar el cafè verd per vendre'l, i a fer diverses ampliacions per poder oferir un millor servei de distribució a restaurants i cafeteries.
Eix Mediterrani.
A banda de la gamma de cafès, l'empresa també ha desenvolupat una línia de productes alimentaris complementaris, com és el cas d'infusions, xocolatines o sucres, entre d'altres, que també venen en algunes grans superfícies com ara Alcampo i El Corte Inglés. A més, produeixen alguna marca blanca de distribució com és el cas de Bon Preu. En els últims dos o tres anys s'està potenciant la venda de monodosis, que Cafès Pont orienta més al sector de l'hostaleria i restauració que no pas al consumidor final, tot i que Pont explica que venen a particulars a la botiga i també a través del lloc web de l'empresa que van renovar fa tres anys, igual que la imatge de la marca. El cafè en monodosi permet als establiments estalviar espai amb una màquina més petita, evitar que el cafè se'ls faci malbé i oferir un carta de cafès en origen diferents (Colòmbia, Costa Rica, Kenya, Etiòpia, Guatemala o Jamaica), però encara és un consum menor respecte del cafè que serveixen envasat per moldre.
Actuament Cafès Pont produeix un milió de quilos de cafè cada any i dóna molta importància no només a la qualitat del producte, sinó també al servei que ofereixen als seus clients, que és un dels trets diferencials de la companyia. La gran inversió, explica Pont, “es fa al carrer”, ja que als clients els han d'oferir també la cafetera, el molinet i la vaixella, que després han de recuperar. A banda d'això han d'oferir serveis relacionats amb el producte, servei tècnic, assessorament o formació, ja que “si no serveixen bé el producte el poden fer malbé”, afegeix Pont, ja que “no es tracta d'un refresc, que l'obres i el serveixes, sinó que demana tot un procés”. Per aquest motiu, a les mateixes instal·lacions de l'empresa a Sabadell tenen un auditori on també ensenyen als clients com fer servir i ajustar la maquinària que els serveixen o com moldre i dosificar bé el cafè.
Control des de l'origen
L'últim producte que ha tret al mercat és el cafè Sanjami, amb què vol commemorar els deu anys d'existència de l'organització UTZ, que certifica que es respecta el medi ambient de les localitats d'on prové el cafè i la qualitat de vida dels agricultors que s'encarreguen del procés de producció. Raül Pont explica que cada any viatgen als països d'origen (l'Índia, el Brasil, Guatemala, Hondures...) per conèixer de primera mà el producte que compren, mentre que la majoria d'empreses treballen amb importadors. El producte es prova abans i després d'embarcar perquè no es produeixi cap canvi.
Cafès Pont prepara el salt als EUA i al nord i centre d'Europa