Estilmar exporta els estampats per a bany i llenceria a tot el món
era digital. La firma de Mataró ven un 85% de les col·leccions a 30 països i aposta per l'estampació digital per personalitzar els dissenys dels clients
Grupo Moda Estilmar va néixer fa 32 anys per aportar varietat de colors a la moda de bany, en un sector fins aleshores molt bàsic i clàssic. L'estampació dels teixits elàstics va revolucionar la moda de bany, i uns anys més tard es van animar a fer el mateix estampant la moda íntima.
La companyia, que des dels inicis va apostar per l'exportació, comercialitza a l'estranger prop del 85% de les seves col·leccions, amb agents en una trentena de països d'arreu del món. Més enllà del mercat europeu, es va introduir ben aviat a mercats emergents com ara l'asiàtic i el llatinoamericà. El procés d'internacionalització es va accelerar amb una xarxa comercial per atendre clients i participant en fires internacionals. El gerent i fundador d'aleshores, Francesc López, va apostar pel disseny, la qualitat i el servei per situar-se al capdavant i obrir-se camí en el mercat internacional. Als anys noranta, amb l'objectiu de millorar el procés industrial, Estilmar va comprar una part de l'empresa d'estampació Textprint, amb seu a Argentona, i al mateix temps l'estampador especialitzat en teixits elàstics entrava en participació a Estilmar. Aquesta fórmula assegurava un bon servei davant d'altres competidors que estaven emergint en el mercat.
Nous reptes.
Estilmar no ha perdut l'oportunitat d'entrar en l'era digital i des de fa un parell d'anys també ha incorporat màquines digitals que els permeten fer comandes personalitzades a mida del client. “Abans amb unes col·leccions amb 200 dissenys n'hi havia prou, ara necessitem més dissenyadors per fer el que demana el client, un vestit a mida.”
Tal com explica el gerent, tenen clar que el futur passa per oferir un servei més vertical, on el client pugui escollir des del disseny, i facilitar-li tot el procés de producció fins al teixit acabat. “Diferenciar-te amb digital permet ser més àgil i ràpid en el servei i poder fer quantitats més petites i personalitzar el que vol el client”, explica. És per això que s'ha fet un esforç per reforçar el departament de disseny gràfic. “S'ha rejovenit l'empresa per evolucionar cap a la digitalització i per fer-nos forts en el disseny, que és el que ens fa atractius i competitius.”
L'empresa concentra la feina als mesos d'hivern, en què s'han de servir les col·leccions per tenir a punt la roba de bany a l'estiu. És en aquest període quan es factura un 65% de la producció.
La companyia va obrir-se camí en el sector de la roba íntima, també amb teixits estampats, per tenir una alternativa i destemporalitzar la producció. L'estratègia va funcionar, i segons explica el gerent, l'empresa va arribar a facturar 15 milions d'euros l'any 2000. El consum de roba interior, però, ha anat disminuint, i des del 2007 s'ha notat una davallada de les vendes. “És un article que no es veu; en canvi, del banyador, com que s'associa a l'oci i s'ha de lluir, es mantenen les vendes”, explica.
Els resultats de l'empresa s'han mantingut fins al 2012, en què per primer cop es van registrar pèrdues. “No hi estàvem acostumats, però s'ha continuat invertint per mantenir la política d'inversió, gràcies a la capitalització que havien fet durant anys els accionistes amb l'objectiu de créixer”, assegura.
La situació econòmica ha obligat, en els darrers anys, a ajustar la plantilla, però en cap moment, segons el gerent, s'ha dubtat de la viabilitat de l'empresa. López considera que el 2012 “s'ha tocat fons” amb un mercat aturat, però es mostra més optimista que mai al capdavant del negoci familiar. “Estem preparats, sabem on anem i no volem llançar la tovallola. Som una empresa jove que aposta pel disseny i la qualitat europea”, afegeix.
mercat exterior.
Les previsions per als propers anys és incrementar el volum de les exportacions fins a un 90%, apostant fort per mercats emergents on ja tenen presència, com ara la Xina, Mèxic i Colòmbia, però també per altres mercats importants que tenen, com són França, Alemanya, Anglaterra, Itàlia i Turquia.
Col·lecció masculina el 2015
Estilmar treballa en la col·lecció que presentarà a la fira de París el juliol del 2015. La novetat és una col·lecció de roba de bany per a home. “No hi ha gaire oferta de teixits i trobem marques que ens ho demanen.” També obriran noves línies de teixits, amb colors llisos, per fer complements de la línia de bany. Italmare té entre els seus clients fabricants reconeguts com ara Marie Claire, Ory, Guillermina Baeza, i d'altres de fora com ara Triumph, Banana Moon i Ondademar.
Estilmar exporta els estampats per a bany i llenceria a tot el món