Empreses

El valor del paisatge desconegut

El Brogit Guiatges està especialitzada en ecoturisme pel sud de Catalunya

Els bos­cos, els pro­duc­tes tra­di­ci­o­nals i la història de les mun­ta­nyes del sud de Cata­lu­nya són un pro­ducte a l'altura de la resta de des­ti­na­ci­ons turísti­ques del país. El 2006, amb aquest con­ven­ci­ment i la vocació de donar-lo a conèixer, Merit­xell Ome­lla i Sergi Coll van fun­dar l'empresa Excur­si­ons.cat, lla­vor de l'actual El Bro­git Guiat­ges. “Estàvem i estem con­vençuts del poten­cial d'aquesta zona, rica en patri­moni i molt diversa, perquè com­bina mun­ta­nya i costa”, afirma Ome­lla.

El Bro­git tre­ba­lla en l'àmbit de les mun­ta­nyes de Pra­des i els Ports de Tor­tosa-Beseit. Orga­nitza rutes en esta­des de mig dia, de cap de set­mana o vacan­ces a mida per a empre­ses i grups. També munta iti­ne­ra­ris de des­co­berta de dife­rents temàtiques que comer­ci­a­litza a través del seu por­tal web. “Un dels nos­tres objec­tius és fide­lit­zar el cli­ent, a través d'una experiència de qua­li­tat. Ens agrada tre­ba­llar amb grups no gaire grans. El bene­fici és menor, perquè els cos­tos són els matei­xos, però la interacció és més gran.” El sen­de­risme, les excur­si­ons de mun­ta­nya, les experiències amb visita a ela­bo­ra­dors i tast d'ali­ments de la zona com el vi, l'oli o la mel són els prin­ci­pals pro­duc­tes d'El Bro­git. “Pas­se­gem per llocs on algú manté aquest pai­satge i con­si­de­rem impor­tant valo­rar els pro­duc­tes locals vin­cu­lats. Sovint, com en el cas del tast de mel, és un recurs que es des­co­neix força.” Un capítol a part, espe­ci­al­ment per la rellevància adqui­rida els dar­rers anys, és el turisme vin­cu­lat al vi. El Bro­git ha entrat a for­mar part de la recent­ment cre­ada Pri­o­rat Eno­tu­risme, una pla­ta­forma de comer­ci­a­lit­zació i pro­moció amb vocació inter­na­ci­o­nal. De fet, les rutes per les cinc deno­mi­na­ci­ons d'ori­gen de les comar­ques tar­ra­go­ni­nes són “el pro­ducte més dema­nat pels ope­ra­dors inter­na­ci­o­nals en les dife­rents ver­si­ons: cellers, cami­na­des, foto­gra­fia, tas­tos, verema, etc.”. En vista de la dava­llada del cli­ent naci­o­nal arran de la crisi, l'empresa inten­si­fi­carà la recerca de turis­tes inter­na­ci­o­nals, mit­jançant l'ampli­ació del catàleg a tot Cata­lu­nya a través d'acords amb altres ope­ra­dors locals. Un repte gens sen­zill. “No sé si les admi­nis­tra­ci­ons podrien haver fet una millor difusió del sud, però la rea­li­tat és que quan vas a fires inter­na­ci­o­nals en cons­ta­tes el des­co­nei­xe­ment. D'entrada, sols compta Bar­ce­lona, el Piri­neu i la Costa Brava. És un obs­ta­cle perquè ens pro­gra­min els ope­ra­dors.”

El Bro­git també pos­si­bi­lita les rutes auto­guia­des. S'encar­rega d'orga­nit­zar-les amb mapes i topo­guies, i en pla­ni­fica l'allot­ja­ment. En des­taca l'ano­me­nada El Bro­git de la Vall, un pro­ducte simi­lar als Car­ros de Foc del nord del país, i de la qual l'empresa és la guia ofi­cial. És un iti­ne­rari de 70 quilòmetres que abasta tres comar­ques i nou muni­ci­pis, i per­met des­co­brir el cor de les mun­ta­nyes de Pra­des.

PRA­DES, En L'AIRE.

Pen­dent de fa molts anys de ser decla­rat parc natu­ral i des de la pers­pec­tiva empre­sa­rial, Ome­lla con­si­dera que la decla­ració no és un fac­tor deci­siu. “Ja ho són el Mont­sant i els Ports i, mal­grat això, no s'ha venut com a des­ti­nació sen­cera. Pot­ser seria millor cons­ti­tuir un con­sorci, perquè si hem de tenir un parc sense pres­su­post i, per tant, sense via­bi­li­tat, el ter­ri­tori no el voldrà.”

Senderisme per a invidents

El refilar d'alguns ocells, la forma punxeguda de la fulla de l'alzina o l'olor humida de les falgueres després de la rosada. És la descoberta de la muntanya a l'abast d'algú que no pot veure el paisatge, però sí sentir-lo.

Des de fa tres anys, i el vinent repetiran, El Brogit organitza l'estada i les rutes d'una vintena d'invidents britànics, a través d'un majorista escocès.“Demanen un recorregut senzill i net de vegetació a les vores del camí. Cadascun va acompanyat d'una persona que és els seus ulls, i li descriu el paisatge i els possibles entrebancs”, explica Omella. “De fet, el principal obstacle és trobar allotjaments adequats i amb prou capacitat a la zona.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.