Empreses

L'Exportadora d'Agris d'Alcanar potencia el mercat de proximitat

La cooperativa vendrà clementina amb fulla. Produeix 27.000 tones de cítrics anuals

Un 90% de la producció es destina al mercat exterior, sobretot a França
La Via Catalana ha ajudat a difondre la importància dels cítrics a les Terres de l'Ebre

Apos­tar pel mer­cat de pro­xi­mi­tat i diver­si­fi­car la pro­ducció són els prin­ci­pals rep­tes de la Coo­pe­ra­tiva Expor­ta­dora d'Agris d'Alca­nar, una enti­tat que fa poc va cele­brar el 50è ani­ver­sari. Va nàixer el 1963 amb els 140 socis d'una almàssera pel crei­xe­ment del sec­tor citrícola al Montsià, on es va pas­sar d'una agri­cul­tura de secà a una de rega­diu, i actu­al­ment té 214 socis majo­ritària­ment d'Alca­nar, però també de Sant Car­les de la Ràpita, Ull­de­cona, Santa Bàrbara, Vinaròs, Trai­guera i Sant Jordi (Baix Maes­trat). Expor­ta­dora d'Agris d'Alca­nar pro­du­eix i comer­ci­a­litza unes 27.000 tones de cítrics, 18.000 de man­da­ri­nes i 9.000 de taron­ges, un 90% de les quals es des­ti­nen al mer­cat exte­rior. “La coo­pe­ra­tiva va nàixer amb volun­tat expor­ta­dora; ini­ci­al­ment es va bus­car aquest mer­cat perquè pagava millor, men­tre que en el mer­cat inte­rior hi havia molta com­petència”, explica el gerent de la coo­pe­ra­tiva, Fede­rico Tara­zona. Així, el mer­cat francès aca­para un 31% de les expor­ta­ci­ons, el polonès un 17%, l'ale­many un 15% i el suís un 10%. També venen els cítrics a altres països encara que de forma tes­ti­mo­nial, com és el cas d'Estats Units, on arri­ben un 2% de les man­da­ri­nes d'aquesta coo­pe­ra­tiva d'Alca­nar.

Ara, però, volen can­viar la tendència i quan tot­hom aposta per les expor­ta­ci­ons com una mesura per superar la crisi, l'Expor­ta­dora d'Agris d'Alca­nar comença a poten­ciar el mer­cat català i espa­nyol, que durant tants anys ha desatès. “El sec­tor citrícola no pateix les con­seqüències de la crisi econòmica, no estem afec­tats per la crisi glo­bal, el nos­tre mer­cat es manté i les ven­des con­ti­nuen, però és cert que fa molts anys que tra­ves­sem una crisi estruc­tu­ral”, diu Tara­zona. Si fins fa uns anys una bona part de la població des­co­nei­xia l'existència dels cítrics cata­lans, ara l'aug­ment de con­su­mi­dors de pro­duc­tes de quilòmetre zero o la Via Cata­lana per la Inde­pendència han aju­dat a difon­dre l'existència de les taron­ges i man­da­ri­nes ebren­ques. I és per això que la coo­pe­ra­tiva aposta per poten­ciar la indi­cació geogràfica pro­te­gida (IGP) cle­men­ti­nes Ter­res de l'Ebre, un segell de qua­li­tat que gai­rebé no s'ha uti­lit­zat. Un 20% de la pro­ducció de la coo­pe­ra­tiva d'Alca­nar reu­neix les carac­terísti­ques de qua­li­tat per obte­nir la IGP. “Els super­mer­cats tenen més sen­si­bi­li­tat per tenir pro­duc­tes del país”, asse­nyala Tara­zona. Tot i que la coo­pe­ra­tiva té una marca pròpia, Montsià, la major part de la pro­ducció es comer­ci­a­litza amb marca blanca.

A més de créixer als mer­cats més pro­pers, la Coo­pe­ra­tiva Expor­ta­dora d'Agris d'Alca­nar cerca noves línies de pro­ducte, amb més qua­li­tat. En aquest sen­tit, es plan­teja la pro­ducció i comer­ci­a­lit­zació de cle­men­tina amb fulla. “És un pro­ducte que garan­teix la fres­cor al con­su­mi­dor i que ens per­me­tria créixer al mer­cat català”, comenta el gerent de la coo­pe­ra­tiva. També tre­ba­llen en la diver­si­fi­cació de vari­e­tats de man­da­ri­nes i taron­ges, ja que ara el gruix prin­ci­pal de la pro­ducció es con­cen­tra entre els mesos d'octu­bre i gener. “Tre­ba­llem perquè la corba de tre­ball sigui més esgla­o­nada i no es con­cen­tre única­ment en els mesos d'hivern”, apunta Tara­zona. En aquest sen­tit, incre­men­tar els ingres­sos tant econòmics, com soci­als i pel medi ambi­ent, és una de les pri­o­ri­tats de l'empresa citrícola. “Bus­quem reduir els canals entre el pro­duc­tor i el con­su­mi­dor per tal d'aug­men­tar els ingres­sos del pro­duc­tor, que han anat min­vant amb la irrupció de les grans empre­ses comer­ci­als”, mani­festa Tara­zona.

La coo­pe­ra­tiva té una plan­ti­lla de més de 300 tre­ba­lla­dors en plena cam­pa­nya (entre el magat­zem i el camp) i una fac­tu­ració anual de 12 mili­ons d'euros. L'enti­tat col·labora amb l'Ins­ti­tut de Recerca i Tec­no­lo­gia Agro­a­li­mentària (IRTA) en pro­jec­tes d'inves­ti­gació i tècni­ques de desen­vo­lu­pa­ment de pro­ducció inte­grada per asse­gu­rar el futur de l'agri­cul­tura.

Fa deu anys que les ins­tal·laci­ons de la coo­pe­ra­tiva es van tras­lla­dar a una par­cel·la indus­trial just al límit amb el País Valencià. L'Expor­ta­dora d'Agris Alca­nar dis­posa de 9.000 metres qua­drats de superfície cons­truïda, una cen­tral que es divi­deix en l'àrea de recepció, la de trac­ta­ment i la d'emba­latge. Té dues línies de con­fecció, amb una capa­ci­tat de 400 tones diàries, on se selec­ci­ona la fruita, se li aplica un fun­gi­cida, s'asseca i s'encera i, final­ment, passa per una cabina de llum ultra­vi­o­lada. Després es clas­si­fica segons la mida i, final­ment, s'envasa i se supera l'últim con­trol de qua­li­tat.

Pel que fa a la collita d'enguany, serà simi­lar a la del 2012, tot i que la manca de plu­ges fa que el cali­bre de les man­da­ri­nes i taron­ges sigui més petit i podria supo­sar una dis­mi­nució del volum de pro­ducció.

El canvi d'una agricultura de secà a una de regadiu als anys seixanta va provocar que un grup de socis d'una almàssera d'Alcanar formessin una cooperativa citrícola, que va apostar per l'exportació.
Facturació
12 M€
Treballadors
335
Any de fundació
1963

Les mandarines no tremolen

Les instal·lacions de l'Exportadora d'Agris d'Alcanar estan al límit amb el País Valencià, molt pròximes a la planta terrestre del magatzem de gas Castor. L'empresa citrícola sosté que, de moment, no ha tingut cap perjudici per la crisi sísmica viscuda al Montsià i el Baix Maestrat, però sí que mostra preocupació per la possible contaminació que pot generar el magatzem de gas. De tota manera, la crisi estructural que afecta el sector dels cítrics preocupa més la cooperativa d'Alcanar. Una crisi que arrenca el 2007 amb una caiguda de preus al productor i que posa de manifest les mancances del sector: la major part de la producció es concentra a l'hivern en poques varietats. Amb tot, l'Exportadora d'Agris és una de les poques empreses citrícoles de les Terres de l'Ebre que funcionen, en un sector en què molts productors encara no han cobrat la producció de cítrics de la campanya passada i amb grans empreses, com el cas d'Agrofruit, que estan en concurs de creditors. “El nostre repte és créixer però pas a pas”, diu el gerent de la cooperativa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.