Especialistes a aromatitzar pastissos
Ricart ven licors als pastissers i explorarà el mercat internacional a partir del 2015
Aprofitant la seva presència com a patrocinadora a la Copa del Món de Pastisseria de Lió el 2015, l'empresa Ricart preveu explorar el mercat europeu per exportar els licors per a pastisseria que ven arreu de l'Estat des del 1996. “Volem fer-ho tranquil·lament i començarem a explorar el mercat internacional. Tot apunta cap a països europeus com França, Bèlgica o Alemanya, amb una tradició pastissera en què s'utilitza el licor”, apunta Artur Ricart, gerent de la companyia amb seu a Esparreguera. I és que Ricart s'ha especialitzat en la venda de licors i aromes a pastissers i industrials des que el 1996 va decidir especialitzar-se en aquest producte i deixar de banda la venda directa d'alcohol a particulars.
Ricart va néixer com a empresa el 1927, quan l'avi de l'actual director va obrir un establiment de venda d'alcohol al carrer Creu Coberta, a Barcelona. També fabricaven licors en una destil·leria propera. “Però a mitjan dels 90 vam veure que la venda d'alcohol directa necessita al darrere una gran marca o bé ser un producte barat i de mala qualitat. Els pastissers ens compraven i vam decidir reconvertir-nos”, explica Ricart. Aquesta reconversió els ha portat a ser l'únic fabricant arreu de l'Estat que fa en exclusiva licors adreçats a la pastisseria, segons el gerent. L'empresa elabora uns 50 licors, tot i que el 80% de les vendes es concentren en l'anís, el brandi, el rom, el licor de taronja i l'agua de flor de taronger. A la fàbrica d'Esparreguera es barregen les matèries primeres amb essències i maceracions “amb una fórmula secreta”, segons el director. Ricart té una selecció premium, amb més concentració alcohòlica –60 graus– i més sabor, constituïda per amaretto, kirsch, brandi, taronja i rom. També té aromes més tècniques com el licor de mantega i canyella. “L'alcohol potencia les aromes i els gustos i conserva. Venem els licors com a aromes en exclusiva per als professionals”, aclareix Ricart. La selecció especial es presenta sota la marca Degré, però Ricart treballa també amb els noms José Llopart i Delité, adreçada als distribuïdors que venen per a marques blanques.
El fet de ser una empresa petita –hi treballen cinc persones i l'any passat va facturar 700.000 euros– permet a Ricart oferir flexibilitat i productes específics a petició dels clients. Del seu laboratori ha sorgit per exemple un brandi aromatitzat amb mandarina. L'empresa està explorant aromes de moda com el yuzu, un cítric d'origen japonès, i ofereix més ginebra arran de l'auge del gintònic. “Treballem a mida per als clients que ho demanen i en tres setmanes els podem oferir un nou producte a mida”, assenyala Ricart. La seva clientela està formada en un 70% per pastissers i en un 30% per empreses, com Nestlé i Menorquina. La venda la fan a través de distribuïdors i la clientela està repartida per tot l'Estat. “Catalunya té una pastisseria més avançada i experimenta més amb els licors, mentre que a Andalusia agrada sobretot l'anís i a Galícia, el brandi”, explica el director. El que distingeix els licors Ricart és la seva presentació en un envàs bag-in-box de cinc litres –més petit en la gamma premium–, que facilita que el producte quedi preservat de la llum en un envàs que defuig el vidre i es pugui extreure còmodament gràcies a l'aixeta que du incorporada.
Especialistes a aromatitzar pastissos